PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci zbóż zabiegają o budowę terminala zbożowego

Producenci zbóż zabiegają o budowę terminala zbożowego Producenci zbóż od lat starają się o zwiększenie możliwości eksportowych, ale do tego potrzebna jest budowa infrastruktury portowej; Fot. Shutterstock

Polska stała się eksporterem ziarna, by zwiększyć jego wywóz, potrzebujemy portu zbożowego - mówi prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż Rafał Mładanowicz. Wyraża nadzieję, że sprawa terminala wyjaśni się do jesieni.



Producenci zbóż od lat starają się o zwiększenie możliwości eksportowych, ale do tego potrzebna jest budowa infrastruktury portowej. Pomysł budowy terminala w Gdańsku, w konkretnym miejscu, powstał dwa lata temu, był tam teren należący do Skarbu Państwa, na którym znajduje się niemal gotowy magazyn i kilka niedokończonych silosów. Infrastrukturę tę można było łatwo przystosować do przeładunków ziarna - wyjaśnił Mładanowicz. Jak jednak dodał, teren, o który się starała branża zbożowa, wydzierżawiono zagranicznej spółce.

Według Mładanowicza stało się to "w ostatniej chwili", bo we wrześniu ub.r. Poprzednia koalicja wydzierżawiła teren spółce ze Szczecina z udziałem kapitału niemieckiego - podał szef Federacji. Według niego teren wydzierżawiono na 30 lat.

Mładanowicz dodał, że spółka, która obecnie gospodaruje na tym terenie, deklaruje chęć współpracy z organizacjami producentów zbóż, ale - jak mówił prezes KFPZ - w strategii spółki zapisano, że będzie się ona zajmowała importem węgla i rud stali, a to wyklucza eksport zbóż.

Teren wcześniej był użytkowany przez spółkę Euro Port, która zamierzała wybudować tam nowoczesny terminal zbożowy. Budowę rozpoczęto w 1998 r., ale jej nie dokończono. Zdaniem prezesa, teren ten idealnie nadaje się do handlu produktami sypkimi, bo w jest tam pirs z bezpośrednim dostępem do morza. Jak mówił, budową terminala są zainteresowane takie spółki jak Elewarr czy Krajowa Spółka Cukrowa, która w ten sposób mogłaby wywozić cukier. A w perspektywie mógłby to być port dla eksportu także innych produktów rolno-spożywczych.

Mładanowicz poinformował, że już w grudniu ub.r. przedstawił sprawę ministrowi rolnictwa Krzysztofowi Jurgielowi. - Od razu zostało wysłane pismo do ministra skarbu z zapytaniem o możliwość zerwania umowy dzierżawy za odszkodowaniem - powiedział, dodając, że dotąd nie ma odpowiedzi. - Mam nadzieję, że sprawa wyjaśni się do jesieni - powiedział.

Sam minister Jurgiel potwierdził na ubiegłotygodniowym spotkaniu z producentami zbóż, że budowa portu zbożowego w Gdańsku jest jednym z flagowych projektów przygotowywanego przez wicepremiera, ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego planu rozwoju.

- Do przygotowywanego przez wicepremiera Morawieckiego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (...) wpisaliśmy kilka projektów flagowych i jednym z nich jest sprawa budowy portu zbożowego w Gdańsku - mówił Jurgiel.

Szef resortu rolnictwa podkreślił, że posiadanie portu i zaplecza przeładunkowego pozwoli na przygotowanie jednorodnej partii towaru, załadunek jej w krótkim czasie, zwiększy konkurencyjność polskiego rolnictwa i umocni pozycję Polski na rynku światowym. Zaznaczył, że słabym elementem krajowego rynku jest niewystarczająco rozbudowana nowoczesna infrastruktura logistyczna.

Z analizy Ministerstwa Rolnictwa wynika, że należy spodziewać się w najbliższym czasie dalszej intensyfikacji eksportu polskiego ziarna. Już obecnie Polska jest jego znaczącym eksporterem na światowe rynki. Według ministra, zachętę dla importerów stanowią: dobra jakość i konkurencyjne ceny.

Pszenicę eksportujemy głównie do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej.

W 2015 r. eksport ziarna zbożowego wobec poprzedniego roku zwiększył się z 5 mln 544 tys. ton do 6 mln 139 tys. ton, a jego wartość - z 1 mld 025 mln euro do 1 mld 154 mln euro. Eksport pszenicy zwiększył się o niemal 28 proc. w ujęciu wartościowym rok do roku do 773 mln euro, a ilościowym - o ok. 23 proc. do 3 mln 954 tys. ton. Ponadto więcej niż rok wcześniej za granicę sprzedano gryki, jęczmienia oraz owsa, mniej żyta i kukurydzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • J.M. 2016-06-21 15:49:33
    Miło, że jest odzew ze strony kolegi.
  • J.Sz. 2016-06-21 10:08:47
    Obiecuję solenną poprawę : już nie przepuszczę żadnej literówki... Dla dobra wspólnego.
  • J.M. 2016-06-21 08:56:10
    Zdecydowanie lepiej, gdyż mózgi czytelników nie muszą rozpaczliwie korygować wypowiedzi w języku polskawym przy okazji przyprawiając właścicieli o ból głowy.
  • J.Sz. 2016-06-21 08:15:34
    To cud, że przynajmniej jeszcze jabłuszka i zboże oraz pyrki i to też nie za bardzo, nam idą.... A co do meritum, to polecam gorąco lekturę ( najlepiej ze zrozumieniem) Panu "bezpartyjnemu" w ogólności a w szczególności, lekturę ksiązki dr. Jana Sowy "Fantomowe cialo króla" gdzie stoi jak wół napisane, co było "siłą" polskiego zaścianka. E k s p o r t zbóż. A imputowanie mi , że nie rozróżniam Sarmacji od Sanacji jest kolejnym dowodem na zaściankowośc poglądów, które Pan/ Pani na tym forum prezentuje. Fetysz polskości śmieszy nie tylko mnie, ale też wszystkich potencjalnych importerów, bo im na tej fetyszyzowanej polskości towarów w ogóle nie zależy. Ps wziąłem się też za słownik poprawnej pisowni czyli poprawiłem literówki. Tak lepiej ?
  • Polpan 2016-06-20 21:12:02
    Jest to wiadomość na zasadzie poplątania z pomieszaniem !!!Jestem inżynierem hydrotechnikiem morskim z Gdańska i znam ten terminal w Porcie Północnym bardzo dobrze!!!Znajduje się on u nasady wielkiego 600 metrowego pirsu rudowego,na którym stoją już dźwigi do przeładunku towarów .masowych.Miały tam też stanąć urządzenia przeładunkowe do zbóż i śruty.Z tyłu na zapleczu amerykanie wybudowali wielki magazyn płaski na zboża i bateria żelbetowych silosów zbożowych.Są one nie dokończone znajdują się w stanie surowym.W zeszłym roku spółka o której mowa wykupiła cały teren i już prowadzi przeładunki węgla.Obecnie spółka przygotowuje się do wykończenia magazynu i silosów zbożowych oraz wybudowania na pirsie urządzeń przeładunkowych dla zbóż i pasz.Będzie tam obsługiwać statki nośności nawet 150000 ton- największe na Bałtyku!
  • inny rolnik 2016-06-20 20:21:16
    PSL załatwił polskie rolnictwo na 30 lat wydzierzawiajac port obcej firmie
  • bezpartyjny 2016-06-20 19:47:44
    Ty "znajac sie na rzeczy eksprt rolniczy " - a kto ci nie pozwala eksportować towarów wysoko przetworzonych, zaawansowanych technologicznie ? Po cholerę parasz się " eksprt rolniczy " , skoro tak on ci śmierdzi?. Zbuduj dolinę krzemową , produkuj innowacje które będzie pożądał cały świat, a nie będziemy musieli produkować zbóż, A ty tylko potrafisz ." Elport zbóż", z tego żyjesz i jeszcze na to plujesz, Zamiast czytać książkę dr. Sowy weż się za słownik poprawnej pisowni. Jak byś uważniej czytał tą książkę, to zrozumiał byś, iż "siłą rolniczego zascianka jaikm była Polska. Elport zbóż " dlatego, gdyż mieliśmy urodzajne tereny dzisiejszej Ukrainy i potrafiliśmy produkować towary rolne ,a nie zaawansowane technologie i obecnie,( poza utratą żyznych ziem) w tej kwestii niewiele się zmieniło. Wolę swój " FEtysz POlskosci "i" zaściankowe poglądy", ale poparte logiką i realizmem, niżeli twoją hipokryzję trącącą debilizmem, którą PAn na tym forum prezentujesz .
  • bezpartyjny 2016-06-20 17:18:09
    Możesz ten terminal nazwać nawet im. głupiutkiego Jarosława Sierszchulskiego. byle on był POLSKI i produkty, bo większość nabrzeża należy do obcokrajowców i ieśli Polak chce wysłać towar z polski. musi prosić o pozwolenie np, Niemca. Jeśli uważasz, że eksport produktów rolnych zgubił Polskę sarmacyjną (może sanacyjną?) to widać znasz się na historii dokładnie tak samo , jak na eksporcie rolnym. Oczywiście bardzo dobrze jest eksportować oprócz surowców rolnych także:komputery, zegarki, samoloty, samochody, nowe technologie, czy elektrownie atomowe, ale najpierw trzeba to umieć zaprojektować i wyprodukować. Według ciebie, jeśli tego wytwarzać nie umiemy, to nie powinniśmy eksportować tego, co potrafimy produkować w nadmiarze ?? Zaiste, odkrywcza to teoria!
  • Tomasz 2016-06-20 17:07:02
    Pewnie tak ale czy to będzie polskie zboże? A może zwiększy się import i Polscy rolnicy nadal będą zmuszeni sprzedawać poniżej kosztów produkcji!!!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!