Producenci zbóż od lat starają się o zwiększenie możliwości eksportowych, ale do tego potrzebna jest budowa infrastruktury portowej. Pomysł budowy terminala w Gdańsku, w konkretnym miejscu, powstał dwa lata temu, był tam teren należący do Skarbu Państwa, na którym znajduje się niemal gotowy magazyn i kilka niedokończonych silosów. Infrastrukturę tę można było łatwo przystosować do przeładunków ziarna - wyjaśnił Mładanowicz. Jak jednak dodał, teren, o który się starała branża zbożowa, wydzierżawiono zagranicznej spółce.

Według Mładanowicza stało się to "w ostatniej chwili", bo we wrześniu ub.r. Poprzednia koalicja wydzierżawiła teren spółce ze Szczecina z udziałem kapitału niemieckiego - podał szef Federacji. Według niego teren wydzierżawiono na 30 lat.

Mładanowicz dodał, że spółka, która obecnie gospodaruje na tym terenie, deklaruje chęć współpracy z organizacjami producentów zbóż, ale - jak mówił prezes KFPZ - w strategii spółki zapisano, że będzie się ona zajmowała importem węgla i rud stali, a to wyklucza eksport zbóż.

Teren wcześniej był użytkowany przez spółkę Euro Port, która zamierzała wybudować tam nowoczesny terminal zbożowy. Budowę rozpoczęto w 1998 r., ale jej nie dokończono. Zdaniem prezesa, teren ten idealnie nadaje się do handlu produktami sypkimi, bo w jest tam pirs z bezpośrednim dostępem do morza. Jak mówił, budową terminala są zainteresowane takie spółki jak Elewarr czy Krajowa Spółka Cukrowa, która w ten sposób mogłaby wywozić cukier. A w perspektywie mógłby to być port dla eksportu także innych produktów rolno-spożywczych.

Mładanowicz poinformował, że już w grudniu ub.r. przedstawił sprawę ministrowi rolnictwa Krzysztofowi Jurgielowi. - Od razu zostało wysłane pismo do ministra skarbu z zapytaniem o możliwość zerwania umowy dzierżawy za odszkodowaniem - powiedział, dodając, że dotąd nie ma odpowiedzi. - Mam nadzieję, że sprawa wyjaśni się do jesieni - powiedział.

Sam minister Jurgiel potwierdził na ubiegłotygodniowym spotkaniu z producentami zbóż, że budowa portu zbożowego w Gdańsku jest jednym z flagowych projektów przygotowywanego przez wicepremiera, ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego planu rozwoju.

- Do przygotowywanego przez wicepremiera Morawieckiego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (...) wpisaliśmy kilka projektów flagowych i jednym z nich jest sprawa budowy portu zbożowego w Gdańsku - mówił Jurgiel.