Projekt trafił do Sejmu 15 lutego br., 9 marca został skierowany do pierwszego czytania. W czwartek zajmowały się nim dwie sejmowe komisje: finansów publicznych oraz rolnictwa.

Nowelizacja ma na celu umożliwienie funkcjonowania małym i średnim podmiotom pośredniczącym w obrocie tytoniem. Obecnie obowiązujące przepisy nałożyły w ogromnej wysokości zabezpieczenie akcyzowe - tłumaczył Jarosław Sachajko (Kukiz'15). Taki obowiązek wprowadziła ostatnia nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym z 2015 r., która zakłada, że przedsiębiorcy tytoniowi muszą płacić zabezpieczenie akcyzowe w wysokości od 2 do 30 mln złotych.

W myśl projektu klubu Kukiz'15, naczelnik urzędu celnego będzie mógł zwolnić podmiot pośredniczący od zabezpieczenia akcyzowego jeśli podmiot ten: ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju; zawarł umowy z producentami suszu tytoniowego na dostarczenie co najmniej 100 ton suszu tytoniowego ze zbiorów roku poprzedzającego rok, w którym pośredniczący podmiot tytoniowy ubiega się o to zwolnienie.

Ponadto także jeśli posiada odpowiednią infrastrukturę do przechowywania suszu tytoniowego; prowadzi działalność w zakresie przetwarzania tytoniu co najmniej od roku; jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych.

Sachajko wniósł do projektu autopoprawki. Pierwsza dotyczy obowiązku zawarcia umowy między plantatorem, a podmiotem pośredniczącym, druga mówi o tym, że firma pośrednicząca przed 30 marca 2016 r. musiała posiadać status podmiotu pośredniczącego przez co najmniej rok - wyliczał poseł. Zaznaczył, że w grudniu 2015 r. było zarejestrowane 61 podmiotów pośredniczących, obecnie jest ich 14 - reszta nie spełniła wymagań ze względu na wysoki podatek.

Poprawka trzecia - to przepis, że podmiot nie może mieć zaległości celnych czy niezapłaconych podatków, ZUS itp,. i nie jest prowadzone wobec niego postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.

Poprawka czwarta nakłada obowiązek zawarcia przez podmiot pośredniczący umowy w terminie nie później niż 14 dni od dnia wejścia ustawy, kolejna - dopuszcza możliwość zabezpieczenia w postaci założenia hipoteki na nieruchomościach.