PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolniczy uber właśnie ruszył...i to gdzie?

Rolniczy uber właśnie ruszył...i to gdzie? W Indiach z rolnictwa żyje blisko 135 milionów rolników; Fot. Shutterstock

Autor: Tomasz Parzybut

Dodano: 24-10-2016 12:00

Tagi:

Popularny na całym świecie Uber od roku dostępny jest w Warszawie. Za pomocą dostępnej w telefonie komórkowym aplikacji, można w prosty sposób zamówić transport do domu. Jest on dużo tańszy od taksówki. W przeciwieństwie do niej samochodem nie kieruje licencjonowany taksówkarz, a osoba, która z reguły chce sobie dorobić do skromnej wypłaty. Skoro popularna  aplikacja zdobyła uznanie na całym świecie, to dlaczego by nie przenieść jej po małych modyfikacjach do rolnictwa?



Wyobraźmy sobie, że z kieszeni wyciągamy komórkę, wskazujemy swoją lokalizację i zamawiamy dla przykładu koszenie łąki albo zasianie pola. Być może w Polsce ten biznes nie cieszyłby się aż tak dużym zainteresowaniem jak w krajach dużo mniej rozwiniętych. W Indiach, choć działa od miesiąca mówią o nim wszyscy i nie tylko tam. O rolniczym uberze piszą już media na całym świecie. Już teraz można stwierdzić, że pomysł na biznes okazał się trafiony, bo oferowane usługi, cieszą się ogromnym powodzeniem.

Jak działa rolniczy uber?

Wystarczy wgrać w telefonie komórkowym typu smartfon aplikację, wybrać usługę i cierpliwie czekać na przyjazd maszyny. Póki co, jeszcze cierpliwie, bo pomysłodawcy z firmy Mahindra mają do dyspozycji flotę liczącą kilkadziesiąt maszyn. Ich liczba sukcesywnie zwiększa się każdego dnia. Przyłączają się do niej prywatni rolnicy, którzy są dołączani do aplikacji po uprzednim podpisaniu umowy. Gwarantują w niej, że będą przekazywali firmie każdorazowo 10 procent zarobku.

W Indiach większość producentów rolnych nie posiada sprzętu. Dla zobrazowania sytuacji podamy, że ciągnik w tym rejonie kosztuje około 12 tysięcy złotych, podczas gdy średni dochód rolnika na miesiąc wynosi tam około 700 złotych. Ile zatem kosztuje usługa talerzowania w uberze? Od 23 do 40 złotych. Niestety system natrafia na spore problemy. Ponad 90 procent obszarów wiejskich Indii nie ma dostępu do internetu, dlatego firma szybko uruchomiła infolinię, przez którą przyjmowanych jest większość zgłoszeń. Na razie usługa dostępna jest wyłącznie w stanie Karnataka, znajdującym się na południu kraju. Pomysłodawcy zadowoleni tak ogromnym sukcesem usługi, zamierzają wprowadzić ją w pozostałych rejonach Indii. Czy taki projekt miałby szansę sprawdzić się w Polsce? Ciekawi jesteśmy Państwa zdania.

 Więcej szczegółów TU.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • Ja 2016-10-25 09:37:29
    Mazur, co się dziwisz? W kraju, w którym rolnictwo usilnie nazywa się przemysłem, a rolników producentami każde g.. no będzie reklamowane i co gorsza przyjmie się.
  • rola$ 2016-10-24 18:56:50
    17 pensji za ciągnik, który na tamte warunki (KM/ha) starcza w zupełności... faktycznie grunt do formowania takich usług... Ja rozumiem, że w Indiach produkuje się tyle ciągników co w reszcie świata ale bez przesady
  • mazur 2016-10-24 18:53:36
    Jaka to nowość, skoro to zwykłe usługi są? tylko nie z gazety czy przez telefon zamawiane a komórkę? To tylko środek przekazu inen
  • Kill 2016-10-24 18:40:20
    U mnie kosi 2 letni fendt za 350 zł/ha
  • kitamicha 2016-10-24 15:59:10
    Chłopy wiedzo ze w Polsce to się NIE PRZYJMIE , jakiś patalach przyjedzie z talerzową a na robocie się nie zna to go z pola wygonio.
  • Pawlak 2016-10-24 14:00:22
    Myślę że wszystko do czasu . Każda usługa wymaga negocjacji . Jeśli by była stawka stała za hektar to myślę że iberzy szybciej zwiną interes niż się rozwiną . Byli by wzywani na malutkie kawałki , grząskie które zazwyczaj rolnicy uprawiają z przywiązania a nie ekonomi . Tak że odpowiedzialność co do usługi to w TAXI przewieźć z punktu A do B ale w rolnictwie już tak nie jest bo np. zamawiam siew , przyjeżdża iber spóźniony , zaczyna padać , kto jest winien ? kto płaci że nie na czas zasiane ? lub np. błąd agrotechniczny typu mijak , za głęboko za płytko itp. . Konsekwencje mogą być nawet po roku / W przewozie taksówkowym można łatwo to określić bo jakość usługi można określić na podstawie zegarka a niezadowolony pasażer najwyżej nie zapłaci a w rolnictwie błąd może powodować kikukrotność wartości usługi . Może w Indiach stać ich na takie fanaberie ale na pewne nie w UE obciążonej kosztami na MAX . Dobrze jest to opisane powyżej że siła nabywcza w Indiach jest lepsza niż w Polsce . "Indianin" za 18 pensji kupi sobie ciągnik , w Polsce nawet przy 2 000 zł to musi wydać 45 pensji by kupić ciapka wartego coś koło 100000 zł . Jak jeszcze iber miałby zapłacić podatek, ubezpieczyć od zdarzeń, droższe OC itd. które siłą rzeczy musiałby przerzucić na rolnika który i tak już opłaca ubezpieczenia to zdubluje tylko pewne koszty a rolnik i tak pójdzie do sąsiada za mniejszą cenę , który widzi na co dzień jak wykonuje usługę a w razie czego idzie się dogadać a jak nie to każdy ma dwa granaty w świątecznym odzieniu :)
  • ajato 2016-10-24 13:22:42
    skonczy sie tez koszenie dziurawymi bizonami po 360 zl/ha
  • kapitalizm 2016-10-24 12:25:51
    to juz koniec koszenia kuku po 1000zl/ha:(
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.16.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!