PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

USA i Japonia najbardziej rokujące rynki dla eksportu produktów mleczarstwa

USA i Japonia najbardziej rokujące rynki dla eksportu produktów mleczarstwa

Ponad 70 proc. eksportowanych z Polski przetworów mlecznych trafia do państw Unii Europejskiej. Do niedawna dużymi ich odbiorcami była Rosja i Chiny. Obecnie najbardziej obiecującymi rynkami dla sprzedaży produktów mleczarskich są USA i Japonia.



Jeszcze w 2013 roku znaczącym importerem była Rosja, gdzie trafiało 8 proc. ogółu eksportowanych z Polski produktów mleczarskich. Rosja była ponadto głównym importerem naszych serów. Wprowadzenie przez ten kraj w sierpniu 2014 r. embarga na import żywności zmusiło branżę mleczarską do poszukiwania nowych rynków zbytu - podkreśla w raporcie Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA).

Głównymi importerami produktów mleczarskich na świecie są: Chiny, Rosja, Japonia i USA. Jednak w ostatnim okresie Chiny znacząco ograniczyły import, co spowodowało spadki cen tych produktów na rynkach światowych. Dlatego obecnie potencjalnymi rynkami zbytu dla polskich przetworów mlecznych mogą być Japonia i USA. Na razie eksport do tych krajów jest niewielki i kształtuje się na poziomie 1 proc. Warto jednak zaznaczyć, że Stany Zjednoczone i Japonia są dużymi importerami serów.

Import nabiału (mleka, śmietany, masła, serów itp.) do USA podlega ograniczeniom ilościowym. W przypadku niektórych produktów konieczne jest posiadanie przez importera amerykańskiego zezwolenia na import. W 2014 roku licencję posiadało ok. 2,5 tys. polskich firm.

Obecnie USA najwięcej serów i twarogów importują z Włoch (za ponad 300 mln USD rocznie), Francji, Szwajcarii, Holandii, Danii i Norwegii. USA importują sery w sumie z 62 krajów (łącznie ok. 142 tys. ton) za łączną kwotę 1,1 mld USD. Eksport polskich serów do USA utrzymuje się na tym samym poziomie, co eksport Belgii, Austrii, Argentyny i Izraela i w 2013 roku opiewał na kwotę 6,8 mln USD (w 2014 roku było to 6,6 mln USD). Najpopularniejsze kupowane gatunki sera w USA - to Cheddar i mozzarella.

Stany Zjednoczone są też importerem masła, które kupują w 50 krajach, głównie w Irlandii, a także z Nowej Zelandii, Australii, Meksyku i Francji. W 2013 r. wartość amerykańskiego importu masła wyniosła 52 mln USD. Z Polski sprowadzono (w 2013 r.) masło o wartości 838 tys. dolarów (eksport wobec 2012 r. wzrósł o 20 proc.)

W ocenie analityków FAPA/ FAMMU, Polska ma duże szanse na zwiększenie eksportu masła, które różni się od amerykańskiego zarówno smakiem jak i konsystencją i lepiej nadaje się do robienia wielu potraw. Nowym zjawiskiem w USA jest rosnące zainteresowanie konsumentów twarogiem, dlatego polscy producenci powinni starać się o zdobycie tego rynku, zanim opanują go twarogi z Bułgarii i Turcji.

Japonia natomiast odczuwa niedobory w produkcji mleczarskiej. Do 2011 roku w tym kraju produkcja mleka spadała. Bezpośrednią tego przyczyną było wprowadzenie przez rząd japoński programu, który miał ograniczyć nadwyżki produkcji, związane ze spadkiem konsumpcji mleka.

Obecnie hodowle bydła mlecznego w Japonii zostały odbudowane i produkcja mleka w latach 2011-2013 była stabilna (oscyluje na poziomie 7,5 - 7,6 mln ton), ale braki nadal występują. Są one uzupełniane importem.

Japoński rynek mleka i przetworów mlecznych, chroniony jest wysokimi stawkami celnymi. Import części produktów przemysłu mleczarskiego do Japonii ograniczony jest również przez bariery pozataryfowe, głównie w postaci kwot importowych. Obecnie kwotami importowymi objęte są takie produkty jak masło, mleko w proszku oraz serwatka.

Japonia 80 proc. konsumowanego sera kupuje zagranicą. Jest ona drugim największym importerem serów na świecie (rocznie do Japonii sprowadzane jest ponad 220 tys. ton tego rodzaju produktów). 95 proc. importu stanowią sery naturalne. Ok. 50 proc. serów sprowadzanych jest z Australii, a 25 proc. z Nowej Zelandii. Ok. 5 proc. serów importowane jest z Niemiec, a 2,5 proc. - z Włoch, Danii i Holandii.

Z informacji uzyskanych od największych japońskich importerów przetworów mlecznych wynika, że jest zainteresowanie rynkiem polskim jako potencjalnym nowym źródłem dostaw produktów rolno-spożywczych do Japonii. Polska kojarzona jest jako kraj, który spełnia wszelkie standardy UE w zakresie produkcji rolno-spożywczej, a jednocześnie wciąż oferuje bardziej atrakcyjne ceny produktów rolnych niż kraje Europy Zachodniej. Produkcja polska nie jest niestety znana na rynku japońskim, stąd trudności z wejściem na ten rynek - zaznaczają analitycy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.51.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!