PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Widać efekty kampanii promującej polskie jabłka

O 100 tys. ton wzrosły w 2012 r. dostawy polskich jabłek na rynki Rosji i Ukrainy, czyli osiągnięty został cel, który zakładała kampania promocyjna - poinformował prezes Związku Sadowników Mirosław Maliszewski.



Jak mówił szef Związku, to już drugi rok kampanii promującej jabłka. Wszystkie jej założenia są realizowane. Akcje w sklepach i marketach odbywają się w okresie jesienno-zimowym, natomiast przez cały rok prowadzona jest kampania w mediach.

Kampania ma trwać przez 3 lata i jest współfinansowana przez Komisję Europejską.

- Spodziewamy się, że ze zbiorów 2012 r. (jesień 2012 - wiosna 2013 r.) zostanie w sumie wyeksportowane ok. 1 mln ton tych owoców, z tego na rynki wschodnie - 70-80 proc., w tym głównie do Rosji - powiedział Maliszewski.

Według danych Fundacji Programów dla Rolnictwa (FAPA/FAMMU), ubiegłoroczny polski eksport jabłek wyniósł 951 tys. ton wobec 533,6 tys. ton w 2011. Jak co roku największy udział w polskim eksporcie na wschód miały jabłka, których dostarczyliśmy dokładnie ponad 812 tys. ton, czyli o 42 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2012 roku, podobnie jak w roku poprzednim i latach wcześniejszych, największą ilość polskich jabłek sprowadziła Rosja - ponad 562 tys. ton i jest to 100 proc. więcej niż w 2011 r.

Rosjanie chętnie jedzą polskie jabłka, są one już rozpoznawalne na rynku - zaznaczył prezes. Dodał, że zwłaszcza lubiana jest odmiana idared. Jabłka wysyłane są zgodnie z zamówieniem odbiorcy - w 15-kg kartonach lub też każdy owoc może być ofoliowany i zapakowany oddzielnie. Jednak niezależnie od formy opakowania, jabłka są takiej samej wielkości i są jednakowo wybarwione. Podkreślił, że Rosja ma bardzo duże wymagania jakościowe, zwłaszcza dotyczy to środków ochrony roślin, dlatego sadownicy wprowadzili specjalny program ochrony sadów, by sprostać tym wymaganiom.

Zdaniem Maliszewskiego, w najbliższych latach Rosja nadal będzie największym odbiorcą polskich jabłek, i w ciągu 5-6 lat będzie można jeszcze zwiększyć eksport.

Przyznał jednak, że Rosjanie chcą zwiększyć produkcję u siebie; mają temu służyć programy rządowe wspierające zakładania sadów. Ale - jego zdaniem - wzrost spożycia jabłek w Rosji jest na tyle duży, że własnych jabłek im nie wystarczy. Obecnie przeciętny mieszkaniec tego kraju zjada 10 kg jabłek rocznie, co nie jest dużo. W Polsce np. konsumpcja tych owoców wynosi ok. 15 kg na osobę i też uważana jest za zbyt niską.

- Myślę, że Rosja nigdy nie będzie samowystarczalna pod względem produkcji jabłek - powiedział Maliszewski. Dodał, że może się to natomiast udać Ukrainie i za pięć lat kraj ten nie będzie musiał importować jabłek.

Dlatego sadownicy już teraz zaczynają poszukiwać nowych rynków zbytu - tłumaczył szef Związku. W ich ocenie, takim intersującym krajem są Chiny.

- Niedawno Chińczycy +wypychali+ Polskę z rynku koncentratu jabłkowego i jabłek deserowych, obecnie ich oferta zmniejszyła się  - zauważył. Wyjaśnił, że Chińczycy jedzą coraz więcej jabłek i zaczynają pić soki, stąd brakuje owoców na eksport. Może się więc okazać, że za 3-4 lata Chiny będą importerem jabłek.

- Złożyliśmy wniosek do ministerstwa gospodarki o działania promocyjne na rynku chińskim i został on zaakceptowany. Będą tam promowane jabłka deserowe i cydr. Kampania prawdopodobnie ruszy w przyszłym roku podczas targów żywności w Szanghaju - poinformował Maliszewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.219.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!