Badania rozpoczęły się we wrześniu i obejmą do końca roku uczniów z 223 szkół na terenie gmin wiejskich z Warmii i Mazur.

"Wszyscy doskonale wiemy, jak ważne w procesie komunikacji międzyludzkiej są słuch, mowa, wzrok. Niewykryte w odpowiednim czasie zaburzenia któregokolwiek z tych zmysłów, mogą zaburzać harmonijny rozwój dziecka, powodować izolację. Badania przesiewowe słuchu są niezwykle ważne - szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie trudno o specjalistyczną opiekę zdrowotną. Dzięki temu dzieci, którym wada słuchu może utrudniać naukę, zyskują szansę na taki sam rozwój i sukcesy w edukacji jak dobrze słyszący rówieśnicy" - powiedział w środę podczas konferencji prasowej w Olsztynie dyrektor Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu prof. dr hab. Henryk Skarżyński.

To właśnie Instytut wraz z Funduszem Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Rolników i Stowarzyszeniem Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących są partnerami programu.

Koordynator programu prof. Krzysztof Kochanek powiedział, że różnego rodzaju zaburzenia słuchu występują u co 5, 6 dziecka.

"Mówimy nie tylko o dużych wadach słuchu, ale także tych, które mają jakieś znaczenie dla rozwoju dziecka, dlatego powinniśmy jak najszybciej wykrywać te nieprawidłowości. W okresie noworodkowym problem wrodzonych wad słuchu występuje u jednego, dwójki dzieci na tysiąc urodzeń"- podkreślił prof. Kochanek.

Jak dodał wśród przyczyn zaburzeń słuchu można wymienić wady wrodzone, także te, których nie wykryto tuż po narodzinach podczas badań przesiewowych, ale również wady nabyte. Chodzi np. o nieleczone prawidłowo infekcje górnych dróg oddechowych. Zaburzenia mogą powstać także na skutek przebywania w nadmiernym hałasie albo poprzez słuchanie zbyt głośnej muzyki.

Jak dodał prof. Kochanek zaburzenia słuchu mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. "Dziecko z zaburzeniami słuchu nie rozumie poleceń nauczyciela, często wstydzi się, siedzi w ostatniej ławce i to przekłada się na jego wyniki w nauce"- podkreślił.

Jak tłumaczą realizujący program każde badanie słuchu przeprowadzone wśród uczniów wiejskich szkół na Warmii i Mazurach musi być poprzedzoną pisemną zgodą rodziców dziecka. Kilkuminutowe badanie obejmuje ankietę audiowizualną i audiometryczną badania słuchu. Wyniki badań są zastrzeżone do wyłącznej wiadomości rodziców. Dzieci z wykrytymi zaburzeniami komunikacyjnymi otrzymują wskazania do dalszej diagnostyki, leczenia i rehabilitacji w ramach świadczeń refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.