W 32-stronnicowej skardze złożonej 20 grudnia, a opublikowanej 10 stycznia Kanada wymienia szereg zasad WTO łamanych przez USA: porozumienie antydumpingowe, porozumienie w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych (ASCM), Układ Ogólny w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT) oraz uzgodnienie w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów (DSU).

Na poparcie swoich tez Kanada przedstawia prawie 200 przykładów niedozwolonych działań, w tym wymierzonych w kraje trzecie i Unię Europejską.

Cła antydumpingowe i wyrównawcze są dozwolone w ramach handlu międzynarodowego, ale podlegają surowym obostrzeniom. USA są od lat krytykowane za to, w jaki sposób obliczają ceny dumpingowe, i przegrały już w WTO szereg sporów na tym tle - przypomina agencja Reuters.

Wojna handlowa między USA a Kanadą trwa od miesięcy m.in. w przemyśle lotniczym. Na przełomie września i października USA nałożyły wstępnie prawie 300 proc. karnych ceł na samoloty produkowane przez kanadyjskiego Bombardiera, które miały trafić do amerykańskiej linii Delta. W reakcji na ten ruch w grudniu rząd Kanady zrezygnował z kupna nowych samolotów myśliwskich od amerykańskiego Boeinga.

Ottawa i Waszyngton spierają się też o przemysł drzewny. W czerwcu 2017 r. kanadyjski rząd przeznaczył 867 mln dolarów kanadyjskich na pomoc dla branży po wprowadzeniu przez amerykańskie władze cła w wysokości od 3 do 24 proc. na import drewna konstrukcyjnego z Kanady.

W tle sporu trwają renegocjacje trójstronnej umowy o wolnym handlu między USA, Kanadą i Meksykiem (NAFTA). Kolejna, szósta runda rozmów zaplanowana jest na 23-28 stycznia w Montrealu.

Podobał się artykuł? Podziel się!