Jest to poważne utrudnienie logistyczne mogące zaważyć na amerykańskim eksporcie zbóż i soi. Według niektórych prognoz, poziom rzeki Missisipi na wysokości St. Louis pod koniec grudnia br. może obniżyć się do rekordowo niskiego poziomu. Największe trudności są napotykane przy pokonywaniu odcinka rzeki pomiędzy St. Louis i Cairo, informuje FAMMU/ FAPA.

Niektóre elewatory wzdłuż rzeki Missisipi przestały sprzedawać soję, ponieważ nie ma pewności czy będą mogły ją dostarczyć do portów Zatoki Meksykańskiej. Niektórzy zaczynają już korzystać z transportu kolejowego, to jednak podnosi koszty transportu i może mieć wpływ na obniżenie konkurencyjności amerykańskiej oferty. Poza tym wydolność systemu transportu kolejowego i drogowego w przypadku przewozu zbóż i soi jest niewystarczająca.

Tymczasem aż 80% amerykańskiego eksportu nasion soi przypada w okresie od września do lutego kolejnego roku. Eksporterzy już podnieśli ceny eksportowe soi wysyłanej z portów Zatoki Meksykańskiej.