Pieniądze trafią do organizacji, które wystąpiły o wsparcie ich działań mających na celu znalezienie nowych rynków zbytu, po tym jak Rosja wprowadziła embargo na produkty rolne z państw UE.

Ponad 2,6 mln euro w ciągu trzech lat z budżetu UE dostanie konsorcjum utworzone przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Grupy Ogrodnicze, Polskie Sadownictwo oraz Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego. Z informacji przekazanych przez KE wynika, że całkowity budżet działań, jakie chcą podejmować te grupy producentów, to ponad 5 mln euro.

Mniejsze sumy - od 450 tys. euro do 1,1 mln - trafią w ciągu trzech lat do innych polskich organizacji zajmujących się promocją wyrobów rolnych, w tym m.in. mięsa, wina czy olejów nasiennych. Całkowita suma budżetów promocyjnych, które mają być realizowane przez podmioty z Polski, to 10,3 mln euro, w tym wsparcie z UE ma wynosić 5,1 mln euro.

Z kolei jeśli chodzi o całą UE, to wartość programów w ciągu trzech lat ma wynieść 129,7 mln euro, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść 64,8 mln euro. Największa część tej kwoty - ponad 19 proc. - trafi do Grecji; na kolejnych miejscach są Francja (14 proc.), Włochy (11 proc.) oraz Bułgaria (10 proc.).

"Promowanie unijnych produktów rolno-spożywczych na globalnych rynkach jest zdecydowaną i proaktywną odpowiedzią na rosyjskie embargo" - podkreślił cytowany w komunikacie KE unijny komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan.

17 programów jest nakierowanych na rynek unijny, natomiast 24 na rynki trzecie. W przypadku Polski dominują państwa poza unijne, w tym Chiny, Japonia i kraje afrykańskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!