PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowe przepisy dotyczące oznakowania żywności

PE przyjął nowe przepisy o etykietowaniu żywności. Informacja o wartości odżywczej produktu - kaloriach, zawartości tłuszczu, tłuszczów nasyconych, węglowodanów, cukrów, białek i soli - będzie musiała być czytelnie podana na opakowaniu.



Z kolei na liście składników będą musiały widnieć również alergeny. Nowe etykiety mają ułatwić konsumentom szybkie odnalezienie informacji o produkcie podczas zakupów i umożliwić świadomy wybór. Zawartość m.in. kalorii i tłuszczów będzie musiała być podana w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml. Dodatkowo, zawartość tych składników może być przeliczona na jedną porcję produktu. Ponadto konsument będzie w stanie od razu "wyłapać" sztuczne składniki i alergeny. Wymóg nowego oznakowania nie będzie dotyczyć alkoholu.

- Nowe przepisy mają zapewnić, że konsumenci będą lepiej poinformowani, co pomoże im w dokonywaniu świadomych wyborów podczas zakupów - powiedziała chadecka poseł sprawozdawca Renate Sommer. - Mimo politycznych różnic w PE i ideologicznych, narodowych przekonań, wypracowaliśmy dobry kompromis - dodała.

Negocjacje między KE, krajami UE oraz PE w sprawie nowych etykiet trwały wiele miesięcy. Spory dotyczyły zakresu rozporządzenia. KE chciała m.in., by nowe zasady etykietowania dotyczyły też alkoholu, z wyjątkiem wina, piwa i spirytusu, a także by informacje o pochodzeniu były umieszczane obowiązkowo. Propozycje, w obawie przed wpływem na rodzimy przemysł, osłabiały kraje UE, swoje uwagi zgłaszał też europarlament.

Jednomyślność wystąpiła tylko w przypadku alergenów. Chociaż już teraz informacja o nich musi być umieszczana na opakowaniach, to jednak by ułatwić klientom ich odnalezienie będą musiały być wyszczególnione na liście składników. Konsumenci będą musieli być też poinformowani o zawartości alergenów w daniach podawanych w restauracjach czy stołówkach. Kraje UE samodzielnie zdecydują, w jakiej formie ma to nastąpić, np. ustnie przy zamawianiu dania, czy też w menu.

Również produkty wyglądające podobnie do innych, ale wykonane z zamiennych składników, np. produkty seropodobne wykonane z surowców roślinnych (tzw. produkty imitujące żywność), będą łatwe do rozpoznania. Jeśli składnik produktu, którego się spodziewamy, został zastąpiony innym, musi to być wyraźnie zaznaczone w przedniej części opakowania, przy użyciu odpowiedniego rozmiaru czcionki, obok nazwy marki. Produkty mięsne i rybne składające się z małych kawałków muszą być opisane jako produkt powstały "z połączenia kawałków mięsa" lub "z połączenia kawałków ryby".

Osiągnięto kompromis ws. informowania klientów o kraju pochodzenia żywności. Już teraz taka informacja jest wymagana w przypadku wołowiny, oliwy, miodu, świeżych warzyw i owoców, w przypadku pozostałych produktów może być pominięta, o ile nie wprowadza to w błąd klientów. PE w negocjacjach z krajami UE osiągnął kompromis polegający na tym, że obowiązkiem informowania o kraju pochodzenia będą dodatkowo objęte drób, wieprzowina, baranina i mięso kozie; KE w ciągu dwóch lat przygotuje zasady wdrażania tego obowiązku. Producenci pozostałej żywności mogą informować o pochodzeniu dobrowolnie.

KE określiła zasady oznaczenia pochodzenia żywności. - Jeśli główny składnik produktu pochodzi z innego kraju, niż ten, w którym został przetworzony, etykieta musi o tym informować, np. masło z Wielkiej Brytanii na bazie mleka z Polski - wyjaśnił urzędnik Komisji. Zastrzegł, że zasady te nie będą dotyczyły chronionej żywności, np regionalnej, takiej jak szynka parmeńska; są one bowiem regulowane odrębnymi przepisami. Ponadto Komisja będzie analizować koszty obowiązkowego informowania o pochodzeniu m.in. produktów mlecznych i za 3 lata przedstawi raport.

Komentatorzy krytykują długi okres wchodzenia w życie zatwierdzonego w środę przez PE rozporządzenia. Po opublikowaniu przepisów w Dzienniku Urzędowym UE, przedsiębiorstwa sektora spożywczego będą miały aż trzy lata na dostosowanie się do nowych zasad. Natomiast termin wprowadzenia informacji o wartości odżywczej produktu zostanie przedłużony o dodatkowe dwa lata. Jeśli producenci już informują o wartości odżywczej, będą mieli trzy lata na dostosowanie formy tej informacji do nowych przepisów.

- To są duże zmiany w porównaniu do obecnych zasad i przemysł musi mieć wystarczająco dużo czasu, by się przystosować. Do tego momentu będziemy sprawdzać, czy klienci nie są wprowadzani w błąd - powiedział urzędnik. Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.153.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!