Dzięki możliwości zastosowania wyższych stawek współfinansowania budżet promocyjny wynoszący obecnie 61 milionów euro rocznie zostanie zwiększony do 200 milionów euro.

Zgodnie z nowymi przepisami współfinansowanie krajowe przestanie istnieć, a stawki współfinansowania unijnego wzrosną do 70 proc. w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których bierze udział wiele państw członkowskich oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, a do 85 proc. w przypadku środków kryzysowych.

Poza tym wprowadzone zmiany rozszerzą zakres kwalifikujących się produktów (w tym produktów przetworzonych, takich jak chleb czy makaron) oraz umożliwią uczestnictwo w programach organizacjom producentów.

Jak powiedział  Phil Hogan - unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w ostatnich latach następował stały wzrost eksportu produktów rolnych – do 110 mld euro. Nowy system promocji oraz trzykrotne zwiększenie środków budżetowych przeznaczonych specjalnie na ten cel (do 200 mln euro rocznie) poszerzy możliwości pozyskania nowych rynków i zróżnicowania już istniejących oraz przybliży konsumentom w Europie i na całym świecie funkcjonowanie norm jakości produktów rolnych UE, a także pokaże znakomite tradycje i różnorodność UE.

Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 grudnia 2015 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!