Termin składania projektów upłynął 30 września. Teraz ARR będzie oceniała programy i te, które zyskają akceptację Agencji, zostaną przekazane do końca listopada br. do KE - poinformował dyrektor Biura Promocji Żywności Piotr Kondraciuk. Ostatecznie o wyborze projektu zdecyduje KE.

Łączny budżet programów wynosi prawie 29 mln euro. Unia może sfinansować 80 proc. kosztów akcji promocyjnej. Zdaniem dyrektora, niektóre programy mogą nie zostać zakwalifikowane ze względu na ograniczone możliwości pozyskania pieniędzy na wkład własny. Środki te na ogół pochodzą z funduszy promocji, na których np. w 2013 r. zgromadzono niemal 50 mln zł. Największymi sumami dysponują producenci wieprzowiny, mleka oraz drobiu.

Fundusze promocji działają w Polsce od lipca 2009 r. Jest ich osiem: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Celem ich utworzenia było wspieranie promocji produktów żywnościowych. Fundusze dysponują środkami zgromadzonymi z wpłat ze sprzedaży produktów rolnych.

Unijne pieniądze na promocję mają pochodzić z rezerwy KE, w ramach pomocy dla poszkodowanych w wyniku rosyjskiego embarga. KE przeznaczyła na ten cel 30 mln euro. O środki te mogą ubiegać się organizacje branżowe ze wszystkich krajów Wspólnoty.

Do ARR wpłynęły oferty programów promocyjnych lub informacyjnych dotyczących promocji: mięsa drobiowego wysokiej jakości; świeżego, schłodzonego i mrożonego mięsa wołowego oraz wieprzowego, a także przetworów spożywczych wytworzonych na bazie tych produktów; oleju rzepakowego; przetworów ze zbóż; świeżych i przetworzonych owoców i warzyw; mleka i przetworów mlecznych takich jak: masło, sery, mleczka smakowe, mleko w proszku.

Propozycje programów złożyły organizacje: Związek "Polskie Mięso"; konsorcjum w składzie: Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (Lider) oraz Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (Konsorcjant); Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju; Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej; Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny; konsorcjum w składzie: Polska Izba Mleka (Lider) oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka (Konsorcjant); Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza.

Organizacje te chcą promować swoje produkty w: Polsce, Słowacji, Japonii, Kanadzie, Chinach, Białorusi, Singapuru, Tajwanu, Nowej Zelandii, Mongolii, Kazachstanie, Algierii, Korei Południowej, Wietnamie, Republice Południowej Afryki.