PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wzrośnie budżet UE na kampanie promujące żywność

Wzrośnie budżet UE na kampanie promujące żywność

Z 50 do 200 mln euro rocznie ma wzrosnąć unijny budżet przeznaczony na promowanie żywności wytworzonej w krajach UE. Pieniądze te będą jednak trudniejsze do pozyskania przez polskich producentów - uważa przedstawiciel Polski w Copa-Cogeca Jerzy Wierzbicki.



Obecnie Komisja Europejska przygotowuje zmiany w polityce promocyjnej; chce przede wszystkich spowodować, by unijne produkty były rozpoznawalne na całym świecie - podkreślił w rozmowie Wierzbicki, który jest prezesem Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Odpowiada także za promocję UE z ramienia organizacji rolniczych Copa-Cogeca.

Nowa polityka promocyjna ma przede wszystkim uświadamiać konsumentom, że żywność wytwarzana w krajach Wspólnoty ma bardzo wysokie parametry jakościowe. Jest ona produkowana przy zachowaniu dobrostanu zwierząt, z poszanowaniem środowiska. Europejski konsument powinien doceniać walory żywności, choć jest ona droższa niż importowana - tłumaczy Wierzbicki.

Do tej pory było zbyt mało kampanii informujących o zaletach europejskich produktów. Dlatego KE chce przeznaczyć więcej pieniędzy na ten cel i przekonać konsumentów, że warto więcej zapłacić za europejską żywność. Jest to szczególnie ważne w sytuacji negocjacji prowadzonych ze Światową Organizacją Handlu (WTO) i z organizacją handlową Mercosur (skupiającą kraje Ameryki Środkowej i Południowej) oraz w związku z obniżaniem taryf na przywóz produktów z poza Unii - zauważył.

KE chce ułatwić pozyskiwanie unijnych środków na promocję i proponuje uproszczenie procedur. Najbardziej będą promowane programy skierowane do konsumentów z kilku krajów jednocześnie oraz do odbiorców pozaunijnych. Takie programy będą miały wyższy poziom dofinansowania - 60 proc., podczas gdy dofinansowanie do pozostałych zostanie utrzymane na poziomie 50 proc. - zaznaczył Wierzbicki.

Oznacza to, że kraje, a właściwie organizacje branżowe z poszczególnych państw, będą mogły uruchomić więcej programów promocyjnych. Obecnie połowa ze złożonych w KE projektów nie uzyskuje dofinansowania.

Zdaniem Wierzbickiego, nie wszystkie propozycje KE są korzystne dla Polski. Komisja chce, aby unijne programy nie były wspomagane z pieniędzy z budżetu krajów. Obecnie programy są finansowane w 50 proc. ze środków UE, w 30 proc. z dopłat z budżetu krajowego, a w 20 proc. ze środków organizacji branżowych, w przypadku Polski zgromadzonych w Funduszach Promocji. Są to pieniądze zgromadzone przez przedsiębiorców i rolników i przeznaczone na promowanie danej branży.

Według Wierzbickiego prawdopodobnie nie będzie można współfinansować kampanii promocyjnych również z Funduszy Promocji. Gdyby tak faktycznie było, na dofinansowanie kampanii promocyjnych będą mogły sobie pozwolić tylko dobrze zorganizowane stowarzyszenia producentów z krajów Europy Zachodniej - ocenił.

Ta sprawa będzie jeszcze poruszana przez KE - zaznaczył Wierzbicki. Decyzje zapadną bardzo szybko, prawdopodobnie nowe zasady polityki promocyjnej przyjmie jeszcze obecny Parlament Europejski, czyli stanie się to do połowy tego roku. Dlatego konieczna jest duża aktywność ze strony europosłów, by dopilnować polskich interesów - podkreślił.

Wierzbicki powiedział, że nie zna stanowiska PE w tej sprawie, ale z nieoficjalnych rozmów wynika, że europosłowie opowiadają się za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowanie kampanii promocyjnych. Dodał, że istotny głos w tej sprawie będzie miała Rada UE. Zakłada się, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 2016 roku.

Jak dowiedziała się PAP w resorcie rolnictwa, stanowisko rządu jest dopiero przygotowywane, jednak opinie ministra rolnictwa i ministra finansów w tej sprawie są rozbieżne. Szef resortu rolnictwa opowiada się za współfinansowaniem kampanii z krajowego budżetu, minister finansów - nie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.141.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!