Jak poinformował dziekan wydziału bioinżynierii zwierząt prof. Wiesław Sobotka będą to studia stacjonarne, pierwszego stopnia - licencjackie z 6-semestralnym okresem kształcenia o profilu praktycznym. Studenci będą nabywać wiedzę i umiejętności dotyczące wykorzystania interakcji człowiek-zwierzę w rekreacji oraz we wspomaganiu tradycyjnych metod edukacji, reedukacji, wychowania, aktywizacji społecznej i terapii.

Prof. Wiesław Sobotka podkreślił, że plany utworzenia kierunku "Zwierzęta w rekreacji, edukacji i terapii" zaaprobował i wprowadził do oferty kształcenia w roku akademickim 2014/2015 senat uczelni. W czerwcu i lipcu tego roku odbędzie się pierwszy nabór na nowo uruchomiony kierunek studiów, a od 1 października 2016 roku pierwsi studenci rozpoczną zajęcia dydaktyczne.

- Jest to nowość na rynku edukacyjnym w Polsce. Przez ostatnie 2 lata analizowaliśmy rynek edukacyjny w kraju i stwierdziliśmy, że z taką ofertą kształcenia należałoby wyjść, gdyż jest zapotrzebowanie na rynku pracy na tego typu specjalistów. Program tego kierunku studiów obejmuje treści kształcenia programowe i zagadnienia z zakresu nauk zootechnicznych, społecznych, humanistycznych, weterynaryjnych oraz medycznych. Będzie to kształcenie interdyscyplinarne - wyjaśnił prof. Sobotka.

Specjaliści od dawna obserwują, że miejsce i rola zwierząt w rehabilitacji osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie jest ogromna - podkreślił prof. Sobotka. Studenci będą zdobywać wiedzę, która pomoże im prowadzić zajęcia hipoterapii i dogoterapii. Absolwenci naszych studiów będą przygotowani do ubiegania się o nadanie uprawnień instruktora hipoterapii lub kynoterapeuty (dogoterapeuty) - ocenił naukowiec.

Jak dodał, już teraz jest duże zainteresowanie nowym kierunkiem zarówno wśród uczniów szkół średnich jak i jednostek terapeutycznych, centrów wsparcia, które prowadzą zajęcia rehabilitacyjne z udziałem zwierząt, a także ośrodków rekreacyjnych.

Władze uczelni przekonują, że absolwenci znajdą pracę w placówkach i ośrodkach rekreacyjnych, edukacyjnych i wychowawczych, opiekuńczych czy terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, ale także w agroturystyce, w instytucjach i organizacjach zajmujących się ochroną i prawami zwierząt, w ogrodach zoologicznych, schroniskach i hotelach dla zwierząt, w związkach hodowców zwierząt czy organizacjach społecznych.