PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

ARiMR wyjaśnia zaliczkowe niuanse

ARiMR wyjaśnia zaliczkowe niuanse Fot. Shutterstock

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 08-12-2017 10:00

Tagi:

Zaliczki niekoniecznie wynosiły 70 proc.? Tytułem zaliczek dopłat bezpośrednich wypłacono do końca listopada 63 proc. całej kwoty należnej jako dopłaty za 2017 r. Skąd te różnice?



Całkowita kwota przeznaczona na płatności bezpośrednie za 2017 r. wyniesie blisko 14,7 mld złotych – zapowiadano. Skoro wypłacono zaliczkowo 9,2 mld, to wypłacono ok. 63 proc. całej należnej kwoty. Dlaczego nie 70 proc.? Skąd ta różnica?  - zapytaliśmy w ARiMR.

Zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego (art. 75 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013) płatności, w tym zaliczek, nie dokonuje się przed zakończeniem weryfikacji kwalifikowalności dokonywanej na podstawie art. 74 tego rozporządzenia. Artykuł ten stanowi, że w celu weryfikacji kryteriów kwalifikowalności przeprowadza się kontrole administracyjne, które są uzupełniane wynikami z kontroli na miejscu.

Maksymalna koperta finansowa na realizację tych dopłat wynosi 14,8 mld zł, jednak ze względu na stwierdzane nieprawidłowości skutkujące zmniejszeniem kwoty płatności a nawet jej odmową koperta ta nie jest wykorzystywana w 100%. W materiale prasowym wskazano także, że dla 28,5 tysiąca rolników nie zostały naliczone zaliczki na poczet płatności bezpośrednich. Wyjaśnić także należy, że ze względu na niezakończone kontrole na miejscu część rolników otrzymała 70% zaliczki tylko do tych schematów pomocowych, dla których kontrole zakończyły się – wyjaśniła agencja.

I rzeczywiście wcześniej podawano, że dla 28,5 tys. rolników nie zostały naliczone zaliczki na poczet płatności bezpośrednich.

Więcej: ARiMR: Wypłata zaliczek zakończona sukcesem

Po podliczeniu liczby złożonych wniosków i "liczby rolników ze zrealizowaną zaliczką", okazuje się jednak, że różnica wynosi 30 505, a nie 28 500 .

Więcej: Ilu rolników wnioskowało o dopłaty, a ilu otrzymało zaliczki?

Skąd te różnice?

ARiMR tak to wyjaśnia: W udzielonej wcześniej odpowiedzi wskazano, że " Różnica między naliczoną, a wypłaconą kwotą wynika przede wszystkim ze zwrotów bankowych (nieaktualne nr rachunków bankowych rolników) i przypadków śmierci rolników, która nastąpiła od dnia naliczenia zaliczki do dnia jej realizacji.

Dlaczego jednak raz podaje się,  że nie naliczono zaliczek dla 28,5 tys. rolników, a innym razem łatwo obliczyć, że nie naliczono ich jednak dla 30,5 tys.? Tego dalej nie wiemy. Agencja nie rozumie pytania? Nie wiadomo. Nie wyjaśniono. I dlaczego aż 7 proc. z kwoty 14,7 mld zł miałoby przypaść tak znikomemu odsetkowi tych, którym zaliczek nie naliczono? Nie wiadomo. A dobrze byłoby wiedzieć.

Wielu naszych czytelników wskazywało, że otrzymało mniej niż 70 proc. należności z tytułu zaliczek.

Czy możliwa była wypłata zaliczek mniejszych niż 70 proc. należności? Ilu rolników i w jakich przypadkach otrzymało takie niższe zaliczki? Na ile rat można podzielić wypłatę dopłat (z uwzględnieniem zaliczek)? – pytaliśmy w agencji.

I mamy odpowiedź:

Zgodnie z art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 płatności dokonuje się w nie więcej niż dwóch ratach w ciągu okresu od dnia 1 grudnia roku złożenia wniosku do dnia 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego. Jeżeli dodamy do tego zaliczki to maksymalnie mogą być 3 "raty".

Zgodnie z faktem, że w roku 2017 zaliczki można wypłacać dla rolników, dla których zakończone zostały kontrole administracyjne  uwzględniające kontrole na miejscu, na podstawie wytycznej Komisji Europejskiej stosowano elastyczne podejście dla rolników skierowanych do kontroli na miejscu. Oznacza to, że jeżeli rolnik był np. wytypowany do kontroli na miejscu tylko w zakresie płatności związanych do zwierząt i kontrole te nie zakończyły się, to zaliczka naliczana była tylko dla płatności związanych z powierzchnią (JPO, zazielenienie, redystrybucja, młody rolnik, płatności związane z powierzchnia upraw) i na odwrót. Jeżeli rolnik był skierowany do kontroli na miejscu tylko w zakresie zazielenienia, wówczas mogły być naliczone zaliczki do powierzchni z wyłączeniem zaliczki na poczet zazielenienia. Podejście to pozwoliło wesprzeć znaczną grupę rolników, nie narażając jednocześnie Agencji na naruszanie przepisów wspólnotowych.

Naszym czytelnikom należy się jeszcze jedno „zaliczkowe” wyjaśnienie. Nie mamy możliwości pytania w agencji o konkretne przypadki braku czy obniżenia zaliczki – chyba, że zostaniemy indywidualnie do tego upoważnieni, oczywiście przez osobę znaną z imienia i nazwiska. Nie pomoże więc pisanie nawet najbardziej płomiennych komentarzy - żeby wyjaśnić swój przypadek trzeba udać się do agencji, albo napisać do Farmera list, a nie komentarz.

Wszystkie podkreślenia w tekście pochodzą od redakcji.

 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (58)

  • rolnik 2018-01-26 16:34:38
    Jakie błędy we wnioskach ?. Nikt o tym fakcie nie informuje a dopłat jak nie było i do tej pory nie ma. Śmieszną kwotę wysłali tzn. jakieś 8% dopłat a trąbią, że w październiku wypłacili 70%.
  • pracownik arimr na przymusowym odbiorze nadgodzin 2017-12-21 11:38:40
    Z czego to wynika? Wytłumaczę. W normalnych warunkach pracownik agencji ma czas do marca na przekontrolowanie wszystkich wniosków. W warunkach zaliczkowych czas ulega skróceniu o połowę. W rezultacie zaliczki zgodnie z prawem unijnym powinni dostać tylko rolnicy, którzy są już po kontroli administracyjnej więc niekonicznie 100 % tylko np. rolnicy nie wytypowani do kontroli na miejscu i którzy złożyli poprawne wnioski. Niestety większośc wniosków nie jest poprawna i trzeba nad nimi sporo popracować aby je "wyprowadzić". Ale naciski są aby pracować na dwie zmiany, w soboty itp. aby jak najwięcej rolników- wyborców dostalo zaliczkę. Naciskany pracownik wobec braku czasu i możliwości (zawieszajacy się system) na załatwienie wszystkich wniosków w tak krótkim czasie może powykluczać błędy i tak zatwierdzić wniosek, aby rolnik dostał przynajmniej cokolwiek ale z przyczyn niezależnych od pracownika, który ciągnie już z 200 niepłatnych nadgodzin nie dostanie spodziewanych 70%. Wina w tym głównie rolników, którzy składają wnioski z błędami ale minister nie może tego powiedzieć głośno.
  • rolnik 2017-12-19 22:05:35
    19 grudnia 2017 roku zaliczki brak. Decyzji nie ma . Nie ma też pisma o kontroli. Na stronach internetowych pisze ,że w 2017 roku 1,342 tys.rolników złożyło wnioski o dopłaty. Jest też wiadomość , że do dnia 13 grudnia 2017 roku zaliczki otrzymało 1,270 tys. rolników na kwotę 9,18 mld złotych. Wychodzi na to ,że ani złotówki nie otrzymało aż 72 tys. rolników. Jurgiel i spółka myślą ,że my rolnicy to ciemny naród i wszystko kupi.
  • aaa 2017-12-16 19:22:07
    może teraz uwierzycie w to co piszą pracownicy ARiMR, na których tak wieszacie psy. Dalej wierzcie w to co głosi minister. zaliczki oczywiscie były wypłacane "elastycznie" ale to nie prze kontrole tylko przez niewydolność systemu. ARiMR jescze nigdy nie wydała tak mało decyzji do końca grudnia. W tym roku dopłaty bliżej czerwca niż szybciej a na pewno te z tytułu PROW.
  • Kasia lubuskie 2017-12-16 12:06:05
    Hej Ewunia , właśnie odczytałam że znalazłaś mnie tutaj więc sprawdzam . Dobrze że nasze forum wróciło ale jakby co to pamiętaj : Na farmera !!!!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.147.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!