PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Chybiony program pomocy dla zadłużonych

Chybiony program pomocy dla zadłużonych fot. Pixabay

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 01-06-2017 13:51

Tagi:

Tylko osiem odmów odnotowały banki przyznające kredyty na spłatę zobowiązań cywilnoprawnych. Wielu rolników rezygnowało jednak ze złożenia wniosku, także dlatego, że oferowany kredyt nie był tak dobry, jak inne – przyznaje Ministerstwo Rolnictwa.



Wielkie nadzieje – i równe im rozczarowanie. Były pieniądze na udzielenie kredytów na spłatę zobowiązań publicznoprawnych z dopłatami do oprocentowania ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w łącznej wysokości 375 mln zł, udzielono ich na łączną kwotę niespełna 85 mln zł.

Co się stało, że rolnicy nie skorzystali z oferowanej do końca kwietnia linii kredytowej? Przypomnijmy, że uruchomienie tej formy pomocy umożliwiło przedstawienie przez Komisję Europejską 21 marca 2016 r. informacji na temat różnych opcji, z których mogą korzystać państwa członkowskie w ramach pomocy państwa w związku z trudną sytuacją na rynkach rolnych. KE wskazała m.in. na możliwość programu pomocy państwa dotyczącego dostępu do finansowania w celu wyrównania poziomu płynności.

Więcej: Będzie kredyt i pożyczka na długi

Nowe propozycje kredytów i pożyczek skierowane do konsultacji społecznych

I okazało się teraz, że polski program nie spełnił nadziei - ze stworzonych możliwości kredytów na spłatę zobowiązań publicznoprawnych skorzystało zaledwie 189 osób.

Więcej: Zobowiązania cywilnoprawne z lat 2014-2016 pozostały nieuregulowane

Ministerstwo Rolnictwa tłumaczy, że negatywne rozpatrzenie wniosków zdarzało się tylko incydentalnie: „zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi przez BPS S.A oraz SGB Bank S.A. negatywnie rozpatrzonych zostało 8 wniosków o udzielenie w/w kredytu na kwotę 3.923.298,13 zł.

Do głównych, wskazanych przez w/w banki, przyczyn odrzucania wniosków o udzielenie w/w kredytu należało:

- nie spełnianie przez zainteresowanych wymogów przewidzianych dla linii „ZC” – np. ze względu na brak udokumentowania obniżonych przychodów z powodu spadku cen sprzedaży mleka, świń lub owoców i warzyw,

- brak posiadania przez podmioty zdolności kredytowej warunkującej, zgodnie z Prawem bankowym, możliwość udzielania przez banki kredytów”.

Odmówiono więc tylko niewielu rolnikom, ale wielu decydowało się odstąpić od zamiaru składania wniosków:

„Banki poinformowały również o pojawiających się sytuacjach, w których klienci po przeprowadzeniu rozmów z bankiem, rezygnowali ze złożenia wniosku kredytowego.  Głównymi przyczynami nie składania wniosków przez klientów banków były:

-  niższe koszty, jakie obecnie ponoszą rolnicy z tytułu obsługi większości wykorzystanych kredytów preferencyjnych w porównaniu z oferowanymi warunkami w ramach linii „ZC”,

-  konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu udzielenia kredytu z linii „ZC” – prowizja, koszty ustanowienia zabezpieczenia spłaty kredytu” – podaje ministerstwo.

Jak z tego wynika, zaoferowany zadłużonym rolnikom program pomocy nie był do końca przemyślany.

Rolnicy sygnalizowali też „odradzanie” im w banku skorzystania z tej linii kredytowej.

Więcej: Banki zdecydowały nie pomagać rolnikom?

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • MR 2017-06-06 23:41:15
    To nie chybiony pomysł tylko pomysł pod konkretnego klienta. Aby klient mógł skorzystać , to musiał być dostęp dla innych . Kto (jaki rolnik) ma takie długi publiczno - prawne żeby Urząd Skarbowy (Vat) czy Celny (akcyza) pozwolił na kilkaset tysięcy zaległości i przez dwa lata nie wdrożył egzekucji ?
  • no istne jaja 2017-06-02 18:29:13
    Niższe koszty, jakie obecnie ponoszą rolnicy z tytułu obsługi większości wykorzystanych kredytów preferencyjnych w porównaniu z oferowanymi warunkami w ramach linii „ZC”,
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.90.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!