PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Co wiadomo i co mówić o PROW?

Co wiadomo i co mówić o PROW? Fot. Shutterstock

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 08-01-2018 13:47

Tagi:

MRiRW zbadało wiedzę o PROW wśród ogółu społeczeństwa, mieszkańców wsi i rolników.



MRiRW opublikowało raport końcowy z badania „Dobór kanałów i narzędzi do realizacji Działania 9 „Kompleksowy projekt promocji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020)” Planu komunikacyjnego PROW 2014-2020 w ramach Planu działania KSOW na lata 2014-2020”.

Jak podano, „celem badania było określenie dla Kompleksowego projektu promocji PROW 2014–2020 kanałów komunikacji, wskazanie odpowiednich możliwych do zastosowania narzędzi komunikacji, biorąc pod uwagę specyfikę PROW 2014-2020 i odbiorców projektu, oraz wskazanie i opis systemu pomiaru efektów (narzędzi oceny)”.

W wyniku badania ustalono, że prawie 60% dorosłych mieszkańców Polski twierdziło, że zetknęło się z nazwą Programu (lub jego skrótem). Zdecydowanie częściej nazwę Programu znają rolnicy, bo aż w 81%, w porównaniu z pozostałymi mieszkańcami wsi, gdzie znajomość nazwy kształtuje się na poziomie 65%, tj. aż o 16 p.p. niższym. Około połowa badanych mieszkańców miast wie o istnieniu PROW (różnica prawie 30 p.p.)

Lepiej poinformowani na temat istnienia PROW są mężczyźni i ludzie młodsi.

Wśród osób, które deklarują znajomość PROW występuje silne przekonanie, że ze środków Programu mogą korzystać głównie rolnicy: „W opinii badanych, o dofinansowanie ze środków PROW ubiegać się mogą rolnicy i przetwórcy rolni (opinia 60% badanych; jest to zdecydowanie główny odbiorca środków z PROW w opinii wszystkich badanych, bez względu na to gdzie mieszkają)”.

A co wie ogół społeczeństwa o rolnikach? „Rolnicy postrzegani są jako osoby życzliwe, o poglądach tradycyjnych, które wykazują się dużą pracowitością, a także bardziej przedsiębiorcze niż pozostałe grupy osób. Równocześnie, o rolnikach myśli się jako o osobach słabiej wykształconych, mniej oczytanych oraz mniej zadbanych, a przede wszystkim, mających mniejsze szanse na rozwój osobisty oraz częściowo zawodowy, co jest związane z uzyskaniem wysokiej pozycji społecznej. Natomiast mieszkańcy wsi nie będący rolnikami pod względem większości analizowanych aspektów nie wyróżniają się, dotyczy to m.in. religijności, zaradności, wykształcenia, innowacyjności, nowoczesności – gdzie umiejscawiani są między mieszkańcami miast a rolnikami. Jedynie w kwestii zamożności, osoby te przedstawiane są jako nieznacznie bogatsze od pozostałych osób”.

Autorzy badania wskazali na potrzebę zróżnicowania działań komunikacyjnych dotyczących PROW ze względu na odbiorcę - na bezpośrednio korzystających z Programu (tych, którzy mogą aplikować o środki, już korzystających i potencjalnych) oraz tych, którzy nie mają możliwości lub potrzeby korzystania z tych środków.

Jak stwierdzono, „w chwili obecnej dostęp do ogólnych informacji o możliwościach korzystania z PROW nie stanowi większego problemu dla zainteresowanych. Potrzebą jest dostęp do informacji szczegółowej, której nośnikiem będzie doradca, prowadzący szkolenie, pracownik punktu informacyjnego.”

Natomiast w przypadku odbiorców niemających bezpośredniego dostępu do środków Programu, kluczowym zadaniem będzie zarządzanie wizerunkiem Programu. Ponieważ dystrybuowanie środków dostępnych dla jakiejś części społeczeństwa, a niedostępnej dla innej jest potencjalnie konfliktogenne działania informacyjne skierowane do ogółu społeczeństwa wymagają:

a) wskazania korzyści, jakie odnoszą pośrednio niekorzystający ze środków;

b) celowości podejmowanych działań z uwagi na dobro wspólne.

Sformułowano też stwierdzenie dotyczące opracowania kompleksowego projektu promocji:

"Projekt powinien być opracowany przez IZ (Instytucję Zarządzającą) we współpracy z podmiotami zaangażowanymi w realizację Strategii komunikacji PROW 2014-2020, do końca 2017 roku. Kampania realizowana powinna być począwszy od 2018 roku. Pomiar efektów realizacji kampanii będzie można rozpocząć od początku 2019 roku."

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.128.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!