PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dlaczego staż pracy raz wystarcza do uznania wykształcenia, a innym razem już nie?

Dlaczego staż pracy raz wystarcza do uznania wykształcenia, a innym razem już nie? fot. Fotolia

Prowadzenie gospodarstwa oraz podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników stanowią zobowiązania beneficjenta; dlatego fakt ich spełnienia nie powinien świadczyć o uzupełnieniu kwalifikacji zawodowych – tak MRiRW tłumaczy, dlaczego trzy lata prowadzenia gospodarstwa raz wystarczają do uznania kwalifikacji rolniczych młodego rolnika, a innym razem już nie.



Rolnik z wykształceniem innym niż rolnicze musi legitymować się jeszcze 3- lub 4-letnim stażem pracy w rolnictwie, aby jego wykształcenie było uznane jako wystarczające do przyznania premii dla młodych z PROW.

Rolnik z wykształceniem innym niż rolnicze, który nie legitymuje się 3- lub 4-letnim stażem pracy w rolnictwie, premię dla młodych otrzyma – wraz ze zobowiązaniem do uzupełnienia wykształcenia rolniczego w ciągu trzech lat. Tym samym jego staż pracy – też trzyletni – traci na znaczeniu w porównaniu z tym, kto staż odbył przed przyznaniem premii.

Co powoduje taką utratę wagi stażu pracy? Dlaczego staż pracy po złożeniu wniosku o pomoc z PROW tak traci na znaczeniu? Trzy lata przepracowane przed złożeniem wniosku wystarczą do uznania kwalifikacji - a po złożeniu wniosku już nie – zapytaliśmy o to w Ministerstwie Rolnictwa.

Ministerstwo wyjaśnia:

Zgodnie z przepisami prawa UE (art. 2 ust. 1 lit. n rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005; art. 2 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzające przepisy przejściowe), warunek dotyczący kwalifikacji zawodowych powinien być, co do zasady, spełniony w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Wskazany przepis rozporządzenia delegowanego przewiduje jednak 36-miesięczny okres karencji na nabycie umiejętności zawodowych, dlatego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przewiduje możliwość uzupełnienia kwalifikacji zawodowych (wykształcenia) w terminie 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy. A zatem, w sytuacji nieposiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych, wynikających z wykształcenia lub stażu pracy w rolnictwie, pomoc może być przyznana warunkowo, z zastrzeżeniem uzupełnienia wykształcenia w terminie określonym w przepisach prawa.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 982), pomoc może być przyznana osobie nieposiadającej kwalifikacji zawodowych, jeżeli osoba ta zobowiąże się do ich uzupełnienia, z wyłączeniem stażu pracy, w okresie 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy.

Natomiast, zgodnie z § 5 ust. 4 przedmiotowego  rozporządzenia, za staż pracy w rolnictwie uznaje się okres, liczony do dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, w którym wnioskodawca m.in. podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik lub domownik. W „Premiach dla młodych rolników” PROW 2014-2020 staż pracy jest zatem obliczany analogicznie jak w ramach działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2014 r., poz. 201, z późn. zm.), za staż pracy w rolnictwie uznaje się okres, liczony do dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, w którym wnioskodawca m.in. podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników jako domownik. Podobne rozwiązanie funkcjonowało także w ramach działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”.

Przyjęte podejście do zasad dotyczących uwzględniania stażu pracy w rolnictwie w kontekście kwalifikacji zawodowych wynika z założenia, że prowadzenie gospodarstwa oraz podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników stanowią zobowiązania beneficjenta; dlatego fakt ich spełnienia nie powinien świadczyć o uzupełnieniu kwalifikacji zawodowych.

Mając na uwadze, iż w przypadku nieposiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych pomoc jest przyznawana warunkowo, warunek w zakresie ich uzupełnienia powinien być precyzyjnie określony. Mając powyższe na uwadze, w przepisach rozporządzenia określono, iż pomoc może być przyznana pod warunkiem uzupełnienia wykształcenia. Dzięki tak określonemu warunkowi cel działania, jakim jest ułatwianie wchodzenia do sektora rolnego wykwalifikowanych rolników, będzie osiągnięty, a kwalifikacje młodych rolników, poprzez uzupełnienie wykształcenia, rzeczywiście podniesione.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • bob 2015-09-29 21:26:13
    z tym stażem trochę przesadzili.po to poszedłem do szkoły zęby zdobyć potrzebne mi wykształcenie do uzyskania premi teraz gdy skończyłem szkole okazuje się ze mimo ukończenia szkoły rolniczej r3 jest jeszcze potrzebny 3 letni staż, nim zdobędę ten staż i minie 3 lata to znów się coś zmieni szkoda tylko tego czasu na tą szkole.Staz ok ale powinien być dodatkowo punktowany a nie obowiązkowy np za każdy rok stażu ileś tam punktów
  • plplplplpl 2015-09-29 15:17:16
    Akurat co jak co, ale ten zapis jest zrozumiały. Mając staż pracy w gospodarstwie ponad 3 lata (jako domownik) i cały czas pracując w tym gospodarstwie (również jako domownik, a w przyszłości właściciel lub współwłaściciel) zbędny zupełnie mi wątpliwej wartości kurs lub wykształcenie rolnicze, skoro przez te lata pracy we własnym gospodarstwie nabyłem odpowiednich umiejętności czasem nawet znacznie wykraczających poza program nauczania w danym kierunku rolniczym (studia, kurs). Dodatkowy papierek to tylko strata cennego czasu i zawsze jakichś tam pieniędzy skoro nabyłem większych umiejętności oraz wiedzy uczestnicząc na bieżąco w produkcji gospodarskiej.
    Z drugiej strony są osoby które z rolnictwem nie miały styczności lub nie chciały się przysposabiać (np. znalazły robotę w mieście, a są dziećmi rolnika), a chcą "legalnymi" rolnikami zostać - tutaj już wymóg uzyskania kwitu zaświadczającego wykształcenie byłby wskazany. No chyba że przez minimum 3 lata nie będą się starały o jałmużnę z unii to wtedy nawet bez papierka mogliby gospodarować. No ale przecież jak tu bez PROW i Młodego Rolnika, co nie kombinatorzy? Kredyt na początku działalności rolniczej (jak i każdej innej to powróz zakładany na szyję i częściej niż w innych sytuacjach początek końca; a tym bardziej kredyt liczony w setkach tysięcy). Co do dopłat do ziemi, czy zwrot części akcyzy na paliwo to to nawet bez wykształcenia rolniczego można uzyskać.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.153.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!