PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Doradcy proszą o zainteresowanie ich pozycją zawodową

Doradcy proszą o zainteresowanie ich pozycją zawodową fot. Shutterstock

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 18-01-2018 14:05

Tagi:

Doradcy z ODR-ów nie doczekali się zapowiadanych zmian, poprawiających ich pozycję zawodową i finanse.



Rolnicy są niezadowoleni z usług doradczych? A niby dlaczego?

Więcej: Doradca z ODR wypełni e-wniosek odpłatnie

- Kilkanaście tysięcy wniosków zrobiliśmy dla rolników w ubiegłym roku – mówi doradca, który chce zachować anonimowość. – Spraw sądowych było kilka i to nie z winy ODR, bo to rolnicy nie dodali informacji potrzebnej do prawidłowego wypełnienia wniosku.

A dlaczego usługa jest odpłatna – skoro doradcy wypełniają wnioski w czasie pracy?

- My mamy działalność statutową i komercyjną - i jesteśmy zmuszeni do tego, żeby brać pieniądze za wykonanie płatnej usługi doradczej – tłumaczy. – Rolnik wpłaca pieniądze na konto ODR, potem w zależności od wysokości osiągniętych dodatkowych dochodów, część tej kwoty wraca do doradcy w formie premii.

Czyli pracownik ODR – w ramach zatrudnienia - zyskuje dla państwa, które go zatrudnia, dodatkowe pieniądze, którymi w części państwo potem dzieli się z pracownikiem. Czy to optymalne rozwiązanie?

W szczególności – czy najlepsze dla rolnika, który zamiast wyboru między doradztwem publicznym (opłacanym przez państwo) i prywatnym (opłacanym przez klienta) ma możliwość tylko korzystania z płatnej pomocy doradczej? Nowy rząd przejął ODR-y od marszałków województw z zamiarem porządkowania spraw dotyczących doradztwa. Tymczasem zmian nie ma. A czy są chociaż zapowiadane zmiany w wynagrodzeniach doradców?

- ODR-y w ogóle by nie działały, gdyby nie nasze usługi komercyjne, my musimy połowę pieniędzy dorobić komercyjnie, żeby mieć pieniądze na funkcjonowanie – słyszę od doradcy. – Jeszcze rząd PO-PSL zapowiadał zmiany w ustawie z 2004 roku o jednostkach doradztwa rolniczego. A zmian nie ma do dziś. ARiMR dostaje pieniądze na funkcjonowanie, a my nie. Zapowiadanych podwyżek wynagrodzeń też nie ma. Doradcy spodziewają się „zawieruchy” z e-wnioskiem, spodziewamy się nacisków na ODR-y , a to nie może tak być, żebyśmy my przyjęli całą odpowiedzialność za funkcjonowanie tej zmiany. Dotąd wypełnialiśmy około ¼ wniosków. Teraz przyjdzie do nas więcej rolników, można więc obawiać się problemów. I to my będziemy winni bałaganu.

A może pomogą pieniądze z PROW? Jak dotąd doradcy nie skorzystali z tych pieniędzy, nie zrealizowano żadnej płatności, dostępnych jest 246 104 568,90 zł na „Transfer wiedzy i działalność informacyjną” i 318 242 202,22 zł na „Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw”

Pierwszy nabór wniosków dla doradców, którzy będą realizowali programy doradcze dla rolników zapowiadany jest na styczeń.

Więcej: Doradcy wypełnią bezpłatnie niektóre e-wnioski w ramach pomocy z PROW

W działaniu „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” z PROW Komitet Monitorujący PROW zaproponował zmiany, dotyczące doradców. Wśród ważniejszych zmian przewidziano, że pomoc ma być przyznawana wnioskodawcy, który prowadzi działalność szkoleniową niekoniecznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Beneficjenci mają być wybierani w oparciu o kryteria ustalane każdorazowo przez komisję przetargową, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Z beneficjentem ma być zawierana umowa, określająca wynagrodzenie, jakie otrzyma. Pomoc ma być przyznawana wykonawcy, który nie będzie musiał, tak jak obecnie, legitymować się 5-letnim stażem i sześcioma działaniami w każdym roku, ma wystarczać trzyletnia działalność przed ogłoszeniem terminu naboru i zrealizowane dwa działania w ciągu roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (22)

  • pracownik arimr 2018-01-25 13:41:37
    Jakiś doradca wylewa tu żale, że agencja płatnicza nie stosuje KPA a to niestety bardzo źle świadczy o jego wiedzy i znajomości ustaw. Otóż pewnie pan doradca nawet nie wie, że zgodnie z ustawą ciężar dowodu spoczywa na rolniku. Ciszcie się, że większość pracowników ARiMR poprawia te wasze błędy z rolnikami wezwanymi telefonicznie. W tym roku 90 % dużych wniosków z błędami. To pan doradca nie wie, że trawę na gruntach ornych musi wykazać w gruntach ornych? Tylko kombinować potrafią. Ale gwoli ścisłości, trafiają się jeszcze doradcy, którzy nadążają ze zmianami i wypełniają wnioski fachowo, niestety jest ich coraz mniej.
  • dorad 2018-01-21 20:48:17
    Widac , ze doradcy nie maja szans na wsparcie !? Maja byc wyksztalceni , nie omylni , stale na biezaco z wiedza merytoryczni i odpowiedzialni oraz nisko wynagradzani - parobkami rolnikow !?
  • Doradca 2018-01-21 12:37:53
    Wina polega tylko na tym ze jest sie doradca a ARiMr robi co chce. Interpretuje jsk chce przepisy za coco dostaje rolnik a obwinia doradce potem.
  • Marian 2018-01-19 20:39:36
    Nikt z krytykujacych doradców nie napisze na czym polega wina doradcy. może wtedy okazałoby sie ,że to nie jest wcale wina doradcy ! A tak to plujecie jadem i czujecie sie w porzo !!
  • rolnik też polski 2018-01-19 11:47:37
    Błąd to jedno a to że ARiMR od razu pozbawia dopłat bez uprzedzenia i nie stosuje KPA przy rozpatrywaniu wniosku czyli nie raczy wezwać do poprawy to kolejna sprawa. Dużo zasługi ma tu aroganckie podejście ARiMR do doradcy i rolnika. Z takim podejściem doradcami pozostają tylko nieudacznicy którzy godzą się na takie traktowanie. i tak koło się zamyka.....
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.41.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.