Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa planuje przeprowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej zachęcającej rolników do skorzystania z nowej aplikacji oraz przedstawiającej zalety składania wniosków przez internet. Kampania ta dotyczyć będzie także praktycznego przygotowania rolników, doradców jak również pracowników biur powiatowych do korzystania z aplikacji e-Wniosekplus poprzez prezentację w lutym 2018 r wersji demonstracyjnej.

Od 2018 r. wnioski o dopłaty bezpośrednie, jak i o wsparcie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będą musiały być co do zasady składane elektronicznie, a w uzasadnionych przypadkach w wersji papierowej. Kierownik biura powiatowego ARiMR będzie zobowiązany do przeniesienia informacji z wniosku papierowego na wniosek elektroniczny. Resort rolnictwa przygotował projekt ustawy w tej sprawie, obecnie jest on w konsultacjach społecznych. Wdrażanie e-wniosku nakazała krajom członkowskim Komisja Europejska.

Według projektowanej ustawy w 2018 r. ma obowiązywać przepis przejściowy, zgodnie z którym zamiast wniosku o przyznanie płatności, rolnik będzie mógł złożyć oświadczenie, w którym potwierdzi brak zmian w porównaniu do wniosku z roku poprzedniego. A do 2020 r. rolnicy, którzy w roku poprzednim składali wniosek o przyznanie płatności, mają jeszcze otrzymywać częściowo wypełnione wnioski papierowe.

- Głównym atutem aplikacji będzie brak konieczności wypełniania części alfanumerycznej wniosku - poinformowała ARiMR. Deklaracja beneficjenta będzie powstawała w oparciu o część graficzną, od której rozpoczynać się będzie wypełnianie wniosku w aplikacji poprzez wyrysowanie poszczególnych upraw - wyjaśniono.

Według ARiMR, nowa aplikacja ma zachęcić rolników do składania wniosków przez internet. Argumentem aby z niej skorzystać będzie m.in. to, że będzie możliwe złożenie wniosku bez konieczności modyfikowania danych, w przypadku, gdy powierzchnie deklarowane do płatności nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego roku (uproszczony tryb złożenia wniosku).

W trakcie wypełniania wniosku wyświetlane będą na bieżąco wskazówki w zakresie uzupełniania pól, dołączania wymaganych załączników, a także komunikaty o stwierdzonych brakach lub błędach we wniosku o przyznanie płatności. Ich poprawienie lub uzupełnienie przed zatwierdzeniem i wysłaniem wniosku do biura powiatowego ARiMR pozwoli na uniknięcie zmniejszeń dopłat z powodu stwierdzonych nieprawidłowości.