O planowanym uruchomieniu portalu na swojej stronie internetowej Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informowała od kilku miesięcy. Wreszcie w sobotę słowo stało się ciałem i na stronie agencji zawisł portal ogłoszeń pod adresem  portalogloszen.arimr.gov.pl. Już działa. W chwili pisania tego artykułu rano nie było jeszcze żadnych ogłoszeń, do godziny 14 ukazały się pierwsze trzy oferty.

Do czego służy portal? Jak informuje ARiMR, wnioskodawcy i beneficjenci Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdy szukają wykonawców dla swoich działań, szukają wykonawcy usługi, chcą przeprowadzić roboty budowlane lub potrzebują maszyny do realizacji celów, na które dostali środki z PROW, mają obowiązek wybrać ofertę w tzw. trybie konkurencyjnym.

Obowiązek stosowania tego trybu mają osoby, które skorzystały z pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 w formie refundacji kosztów kwalifikowanych, a także wnioskodawcy, który wprawdzie nie są związani prawem zamówień publicznych, ale chcą zrealizować zadania ujęte w zestawieniu operacji o wartości powyżej 20 tys. zł netto. Wreszcie – wnioskodawcy zobowiązani do stosowania prawa zamówień publicznych, do zadań między 20 tys. zł i zamówień o wartości poniżej 30 tys. euro i zamówień wyłączonych spod ustawy o zamówieniach publicznych.  

Obowiązki te wprowadziła znowelizowana ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW w ramach PROW a także rozporządzenie MRiRW z 13 stycznia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

Nie jest łatwo

Obsługa portalu internetowego wymaga pokonania kilku biurokratycznych kroków i wymiany papierowych dokumentów. Najpierw – osoba, która chciałaby uzyskać dostęp, musi się zapoznać z… 28-stronicową instrukcją obsługi portalu oraz 11-stronicową instrukcją wypełniania wniosku o nadanie uprawnień.   

Następnie, beneficjent musi złożyć papierowy wniosek z własnoręcznym podpisem, po to by uzyskać dostęp do portalu internetowego. Wnioski należy składać w biurach powiatowych, oddziałach regionalnych lub w centrali ARiMR, co zostanie potwierdzone pieczęcią.  Szczęśliwie sam wniosek można jednak pobrać ze strony internetowej. 

Jak poinformowała dziś po południu agencja, uprawnienia do Portalu Ogłoszeń ARiMR nadawane są na bieżąco przez Biura Powiatowe oraz Oddziały Regionalne i Biura Wsparcia Inwestycyjnego. Do godziny 14 w poniedziałek dostęp nadano 170 osobom i założono ponad 20 kont. Według biura prasowego, od rana do popołudnia pojawiły się już pierwsze trzy ogłoszenia.

Nie potrzeba jednak żadnych formalności ani logowania, by przeglądać oferty. Użytkownik ma możliwość wyświetlenia wszystkich ogłoszeń lub zdefiniowania parametrów wyszukiwania za pomocą opcji ustawienia filtra.