PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Do 12 kwietnia można składać wnioski do KE o dofinasowanie promocji żywności

Do 12 kwietnia można składać wnioski do KE o dofinasowanie promocji żywności Fot. Shutterstock

Autor: PAP

Dodano: 23-01-2018 09:04

Tagi:

Do 12 kwietnia br. KE przyjmuje wnioski dotyczące promowania europejskich produktów rolnych na rynkach UE i pozaeuropejskich. UE w 2018 r. przeznaczy na ten cel 169 mln euro.



Wnioski są przyjmowane za pośrednictwem specjalnego portalu - poinformowało ministerstwo rolnictwa.

To już trzeci nabór od czasu zmiany unijnego programu promocji. Wcześniej projekty najpierw były wstępnie oceniane wewnątrz kraju (w przypadku Polski przez ARR), a dopiero potem przesyłane do KE. Środki na promocję były też dużo mniejsze, bo wynosiły 50 mln euro rocznie.

O przyznanie unijnych środków mogą starać się organizacje branżowe lub międzybranżowe, a także organizacje producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, uznane przez państwa członkowskie. Organizacje te muszą przygotować plan promocji, a więc pokazać, co chcą promować, gdzie i jaki to przyniesie efekt, oraz ile będzie kosztowała kampania.

Projekt kampanii oceniany jest przez trzech niezależnych ekspertów. Jedna z polskich ekspertek oceniająca unijne programy - dyrektor Agnieszka Różańska z Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) powiedziała, że przedstawiane przez organizacje branżowe projekty są różne, są lepiej i gorzej przygotowane. Dotację otrzymują jednak tylko najlepsze projekty, bo konkurencja jest duża. Rozstrzygnięcie naboru odbywa się w październiku.

W 2017 r. kraje UE złożyły 189 projektów, najwięcej z Włoch i Grecji, z Polski wpłynęło osiem. Ostatecznie przyznano dofinansowanie dla 52 programów prostych (tj. organizowanych przez jedną organizację), w tym tylko dla jednego z Polski oraz dla dziewięciu złożonych (tzw. multi). Najskuteczniejsza była Francja, która otrzymała środki na realizacją 17 programów promocji na 23 złożone. Najgorzej wypadły Włochy, które złożyły 36 programów, a dofinansowanie dostały trzy.

Różańska podkreśliła, że projekty nie tylko są oceniane, lecz także eksperci wskazują słabe strony tych propozycji, więc organizacja może w miarę łatwo poprawić braki i ponownie złożyć projekt w kolejnym roku.

Jak podał resort rolnictwa, w tym roku Komisja Europejska przeznaczy dwie trzecie środków na promowanie unijnych produktów żywnościowych w krajach poza UE, w szczególności najbardziej rokujących, tj. tych, do których Unia mogłaby znacznie zwiększyć eksport rolno-spożywczy. Do nich zaliczona została Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.

W przypadku programów wewnątrz UE szczególny nacisk należy położyć na informowanie konsumentów o unijnych systemach jakości, takich jak: oznaczenia geograficzne czy produkty ekologiczne. Finansowanie sektorowe będzie przeznaczone na programy promujące zrównoważoną hodowlę m.in. owiec i kóz. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie i spożywanie owoców i warzyw.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.219.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!