Wnioski o usunięcie azbestu można składać w urzędach gminy do 28 listopada. - Spodziewamy się, że w obecnym naborze wpłynie ok. 12 tys. wniosków i w przyszłym roku możemy usunąć kolejne 18-20 tys. ton azbestu - powiedział dyrektor biura projektu usuwania azbestu w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie Grzegorz Taradyś.

Prowadzony nabór wniosków jest już czwartym i ostatnim w pilotażowym programie usuwania i utylizacji azbestu na Lubelszczyźnie finansowanym w ramach Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy. - Trwają rozmowy na temat przedłużenia działania programu. Nie jesteśmy bez szans - dodał Taradyś.

Program prowadzony od 2012 r. w Lubelskiem cieszy się rosnącą popularnością. W pierwszym naborze wpłynęło nieco ponad tysiąc wniosków, w drugim było ich ponad 3,6 tys., a w trzecim prawie 8 tys. Łącznie usunięto dotychczas prawie 29 tys. ton azbestu.

Ponad 90 proc. wnioskodawców to właściciele prywatnych posesji na terenach wiejskich. Mogą oni ubiegać się o bezpłatne usunięcie azbestowych dachów i utylizację tych odpadów, natomiast koszt położenia nowego dachu muszą sfinansować sami.

W wielu przypadkach konieczność poniesienia tych wydatków była barierą w skorzystaniu z programu. Samorząd województwa zaprosił do współpracy banki spółdzielcze na terenie Lubelszczyzny - kilka z nich zaoferowało preferencyjne kredyty dla beneficjentów programu usuwania azbestu.

Rodziny znajdujące się w bardzo trudnej sytuacji materialnej i społecznej mogą się ubiegać o wsparcie na zakup blachy na nowy dach. Taradyś powiedział, że z takiej pomocy skorzystało już 19 rodzin z pięciu gmin, a w programie przewidziane jest wsparcie dla ok. 400 rodzin.

O dotację z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy na usuwanie azbestu mogą się też ubiegać samorządy czy spółdzielnie mieszkaniowe, ale jednostki te muszą pokrywać część kosztów tego przedsięwzięcia.

Program usuwania i utylizacji azbestu na Lubelszczyźnie ma potrwać do czerwca 2016 r. Łączna wartość całego projektu to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. z budżetu województwa lubelskiego. Program zakłada usunięcie i utylizację ok. 45 tys. ton wyrobów azbestowych. - Dzięki środkom zaoszczędzonym po przetargach ostateczna ilość usuniętego azbestu może być większa - zaznaczył Taradyś.

Przeprowadzona w 2009 r. inwentaryzacja wyrobów azbestowych wykazała, że na terenie województwa lubelskiego jest ich około 800 tys. ton. Przeważająca ilość - 98 proc. - znajduje się na prywatnych posesjach, głównie na terenach wiejskich.

Według obowiązującego prawa od 2004 r. demontażem wyrobów azbestowych, ich usuwaniem i utylizacją mogą się zajmować tylko wyspecjalizowane firmy.