PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Plewa: WPR będzie mniej szczodra dla wielkotowarowych farm

Plewa: WPR będzie mniej szczodra dla wielkotowarowych farm Jerzy Plewa fot. © European Union , 2014 / Lieven Creemers

Mniejsze dopłaty do produkcji dostaną rolnicy, których roczne przychody z gospodarstwa przekraczają 60 tys. euro - powiedział w poniedziałek PAP Jerzy Plewa, dyrektor generalny KE ds. rolnictwa. Wspólna polityka rolna po roku 2020 ma promować gospodarstwa mniejsze, stosujące metody uprawy i hodowli przyjazne dla środowiska.



- W Polsce redukcja wysokości dopłat bezpośrednich dotknie mniej niż 1 proc. gospodarstw rolnych" - powiedział PAP dyrektor generalny Komisji Europejskiej ds. rolnictwa Jerzy Plewa. Zaznaczył on, że "wiele będzie zależało od tego, jak Polska będzie chciała zagospodarować zaoszczędzone pieniądze, ale może się zdarzyć, że wielu rolników nie odczuje zmian w wysokości dopłat".

W nowej perspektywie unijnej na lata 2021-2027 Polska ma dostać na rolnictwo 30,5 mld euro, czyli o 1,8 euro zł mniej niż w obecnej transzy. Jednak, jak podkreślił Plewa, rozmowy na temat budżetów dla poszczególnych krajów dopiero się rozpoczęły i zakończą się najprawdopodobniej dopiero wiosną przyszłego roku. Dyrektor na pytanie, czy Polska ma szanse wynegocjować większe pieniądze na rolnictwo, powiedział, że "nie jest to wykluczone, pod warunkiem, że wszystkie kraje członkowskie UE na takie rozwiązanie się zgodzą".

Na dopłaty bezpośrednie dla polskich rolników, czyli na tzw., I filar WPR, KE przeznaczyła 21,4 mld euro. To, to jak powiedział Plewa, o 0,9 proc. mniej niż w obecnej perspektywie. Dyrektor stwierdził, że w większości krajów członkowskich cięcie wyniosło 3,9 proc., czyli znacząco więcej. - Po roku 2020 większe dopłaty dostaną tylko Kraje Nadbałtyckie i Rumunia, w których dopłaty na hektar obecnie są najniższe - powiedział Plewa.

Na II filar WPR, czyli na rozwój obszarów wiejskich, Polska ma dostać 9,2 mld euro., czyli o 15,3 proc. mniej niż obecnie. Plewa powiedział, że pomiędzy filarami można będzie przesuwać środki, ale nieco inaczej niż dzisiaj. "W obecnej perspektywie Polska mogła więcej pieniędzy przesuwać z II filaru do I, czyli więcej przeznaczać na dopłaty bezpośrednie" - powiedział Plewa. Teraz, jak zaznaczył, przesunięcia, zarówno z I do II filaru jak i na odwrót, nie mogą przekroczyć 15 proc. Dodał jednak, że wyjątkiem są "działania środowiskowe i klimatyczne", na które dodatkowo 15 proc. może być przesunięte z I do II filaru.

- KE chce, żeby dopłaty bezpośrednie były bardziej ukierunkowane - oznajmił Plewa. Poproszony o wyjaśnienie, powiedział, że chodzi o to, żeby nie płacić wszystkim tyle samo od hektara, ale, żeby np. państwa dzieliły pieniądze "bardziej według potrzeb swojego kraju". To oznacza, że np. większe dopłaty mogą rolnicy o mniejszym areale gospodarstw.

KE, jak zaznaczył Plewa, chce ograniczyć wsparcie dla wielkotowarowych farm, które zdominowały produkcję rolną w różnych częściach Europy. I tak, płatności bezpośrednie dla rolników osiągających rocznie powyżej 60 tys. euro dochodu będą sukcesywnie zmniejszane, a po przekroczeniu 100 tys. euro na gospodarstwo, dopłaty do hektara czy produkcji nie będą naliczane. Dyrektor zaznaczył jednak, że od dochodu rolnicy będą mogli odliczać koszty zatrudnienia pracowników. - Zaoszczędzone pieniądze będą przeznaczone na zwiększenie dopłat dla rolników mniejszych - powiedział Plewa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (21)

  • Piotr 2018-06-14 10:09:31
    ja juz oddałem duzemu po 3tys i niech sie chłopina rozwija w małopolsce
  • rolas 2018-06-13 15:11:04
    To w końcu od dochodu czy przychodu??? Autorze artykułu proszę doprecyzować
  • Bez kitu 2018-06-13 14:05:38
    Dobra zmiana, już się bambry nachapały, teraz czas na mniejszych.
  • Rolnik warmia 2018-06-13 10:23:43
    Niech chronią nasz rynek przed ziarnem z UKR, zmowami cenowymi. Gospodarsta i tak beda dzielić więc to jest lipa Pozdro
  • Abc 2018-06-13 08:56:25
    Dziwne to wasze myślenie ....A kto zabroni dużemu się podzielić na kilka mniejszych ?Napuszczają jednych na drugich bo kasy jest za mało .
  • Malorolny 2018-06-13 07:53:54
    Jestem za . Duzi by chcieli zeby oddac im ziemie i isc do nich za parobka . Podbijaja cene ziemi tylko zeby maly nie kupil .
    • Fox 2018-06-13 08:15:21
      To nie wina dużych ze mali nie potrafią liczyć?
      • Marcin 2018-06-13 10:15:50
        Potrafią potrafią liczyc nie bądź taki hojrak dzisiaj mały potrafi lepiej liczyć od tego dużego bo ma więcej czasu na liczenie
    • RoZy 2018-06-13 10:41:04
      Tym bardziej nie kupisz. Nie da się zwiększyć średniej powierzchni gospodarstwa bez zmniejszenie liczby gospodarstw. Jeżeli dopłaty wzrosną to wzrosną i ceny ziemi, a spadnie chęć jej sprzedaży.
      Sensem zwiększania powierzchni gospodarstwa nie jest chęć zarządzania "parobkami" (takie myślenie to pańszczyźniana mentalność, bez względu z której strony się przejawia), a zwiększanie efektywności gospodarowania.
  • antynierób 2018-06-13 07:29:50
    Zgadzam się,śmierdziele/nieroby z miasta do roboty, a nie żyją z ugorowanych piachów. Na kasę do lidla nieudacznicy
  • rolnik 2018-06-12 23:49:30
    zabrac tym co maja pole biora doplaty a prawdziwy rolnik uprawia bez doplat i zabrac leniom ekologom z wyjatkiem produkcji na rynek zabrac za ugory co miastowi maja
  • Janusz 2018-06-12 23:18:39
    60 tys euro podzielone na 200 euro na hektar daje 300 ha.
    Większe gospodarstwa to już przedsiębiorstwa rolne a nie rolnicy.
    Popieram zmiany.
    • Greg 2018-06-13 07:06:07
      A z kąd wziąłeś kwotę 200 euro na ha? P. Plewa mówi o dochodach z hektara, a ten wg. GUS wyniósł ponad 2500, czyli ponad 600 euro. Z tego wniosek, że niecałe 100 ha dopłaty mniejsze, a 150 ha dopłat wcale.
      Napewno Niemcy i Francuzi mają też taki "wspaniały" pomysł.
      • Andrzej 2018-06-13 08:30:54
        Raz mówi o dochodach a raz o przychodach, niech się zdecyduje.
      • RoZy 2018-06-13 10:22:40
        @Andrzej
        jeżeli redukcja miałaby dotyczyć tylko 1% gospodarstw to mówi o wysokości dopłat na gospodarstwo. Jak widać urzędnikom UE (lub redaktorom) jest kompletnie obojętne o czym piszą. Byleby "wrzucić granat do szamba" i się zobaczy jaka jest reakcja
      • And 2018-06-14 07:38:47
        Gospodarstw powyżej 100 hektarów w Polsce jest mniej jak 1% z ogółu gospodarstw.
  • X 2018-06-12 23:18:25
    Duzi już płaczą 😂
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.71.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!