PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Postępowanie dot. wniosków o płatność złożonych po terminie

ARiMR informuje, że w porozumieniu ze służbami prawnymi Agencji oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowała, stanowisko w zakresie sposobu postępowania w przypadku złożenia przez beneficjentów wniosków o płatność po upływie maksymalnych terminów przewidzianych w rozporządzeniach wykonawczych dla działań inwestycyjnych PROW na lata 2007-2013.



Zgodnie z przepisami rozporządzeń ministra dla działań: „Modernizacja gospodarstw rolnych”,  „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku ...”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz  „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” PROW na lata 2007-2013  pomoc przyznaje się jeżeli: operacja będzie realizowana w nie więcej niż dwóch etapach, a złożenie wniosku o płatność pośrednią nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy oraz jeżeli zakończenie realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną nastąpi w terminie: 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy - w przypadku operacji realizowanych w dwóch etapach bądź 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy - w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r. (dla działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań: 311 i 312 PROW na lata 2007-2013, powinno nastąpić nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r.).

ARiMR prosi o informowanie beneficjentów o obowiązku składania wniosków o płatność w terminach określonych w zawartych z Agencją umowach przyznania pomocy (np. dla działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” w § 7 ust. 1 umowy) oraz możliwych do zastosowania sankcjach w przypadku, gdy ww. terminy maksymalne na złożenie wniosku o płatność i zakończenie realizacji operacji wynikające z rozporządzeń wykonawczych zostaną przekroczone, tj.:
Operacje jednoetapowe - złożenie przez beneficjenta wniosku o płatność ostateczną po upływie 24-miesiecznego terminu, jak również dołączenie do tegoż wniosku załączników w postaci faktur, dowodów zapłaty czy innych dokumentów potwierdzających zakończenie realizacji operacji, których data sporządzenia przekracza 24-miesieczny termin na realizacje operacji, będzie skutkowało odmową wypłaty pomocy przez Agencje i wypowiedzeniem Umowy przyznania pomocy;
Operacje dwuetapowe - w sytuacji złożenia przez beneficjenta wniosku o płatność pośrednią/ostateczną po 24/36-miesięcznym terminie Agencja dokona dla danego etapu operacji: całkowitej korekty kwoty pomocy, odmowy wypłaty pomocy, gdy: nie rozpoczęto realizacji operacji w terminie określonym w umowie (płatność pośrednia), nie zakończono realizacji operacji/ nie osiągnięto celu operacji w terminie 36 miesięcy (płatność ostateczna).

Potwierdzenie rozpoczęcia/zakończenia realizacji operacji w określanych terminach stanowią m.in. daty sporządzenia załączanych do wniosku o płatność dokumentów: faktur, dowodów zapłaty etc.

W związku z powyższym, jeżeli wniosek o płatność pośrednią zostanie złożony przed/po upływie terminu 24 miesięcy bądź inne dokumenty, tj. w szczególności faktury czy też dokumenty o równoważnej wartości dowodowej, polecenia zapłaty itp., zostaną sporządzone i złożone po terminie wynikającym z umowy na złożenie wniosku o płatność (płatność pośrednia), wówczas Agencja dokona: odpowiedniej korekty części kosztów kwalifikowalnych oraz odpowiadającej im kwoty pomocy. Korekta dotyczyć będzie części kosztów wynikających z nieterminowo sporządzonych dokumentów; odmowy wypłaty pomocy - gdy beneficjent nie rozpocznie realizacji operacji w terminie wynikającym z Umowy, tj. wszystkie dokumenty potwierdzą, iż nie rozpoczęto realizacji operacji w terminie określonym w Umowie.

Ponadto w przypadku, gdy wniosek o płatność ostateczną zostanie złożony przed/po upływie 36 miesięcy bądź inne dokumenty, tj. potwierdzające zakończenie operacji, zostaną sporządzone oraz złożone po upływie tego terminu, Agencja dokona odmowy wypłaty pomocy z uwagi na niezakończenie realizacji operacji i nieosiągnięcie zakładanego celu operacji w ww. 36- miesięcznym terminie maksymalnym.

W przypadku, gdy beneficjent, który zawarł umowę przyznania pomocy na realizację operacji jednoetapowej dla której obowiązuje maksymalny 24-miesięczny termin określony w rozporządzeniu wykonawczym MRiRW, będzie chciał rozdzielić operację na dwa etapy, to wówczas powinien złożyć w Agencji jeszcze przed upływem ww. maksymalnego terminu wniosek o płatność jak również wniosek o aneks do umowy zawierający prośbę o rozdzielenie operacji na dwa etapy. Wówczas Agencja podpisze z beneficjentem wnioskowany przez niego aneks do umowy oraz rozpatrzy złożony wniosek o płatność. Jeżeli natomiast minie maksymalny 24-miesięczny termin na realizację operacji jednoetapowej, nie będzie możliwe zawarcie z beneficjentem aneksu do umowy zmieniającego realizację operacji w jednym etapie na operację realizowaną w dwóch etapach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.164.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!