PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnicy i transportowcy w podobnej sytuacji po rosyjskim embargu

Rolnicy i transportowcy w podobnej sytuacji po rosyjskim embargu

Embargo, które dotyczy produktów spożywczych, owoców i warzyw, jest ściśle związane z branżą transportową i ma wpływ na sytuację tej branży – i o informację na ten temat wczoraj poprosili posłowie. Wiele wydatków na rozwój tej branży poniesiono ze środków PROW i WPR.



Diagnoza sytuacji przedstawiona przez Zbigniewa Rynasiewicza, wiceministra infrastruktury i rozwoju, choć dotyczyła transportu, pasuje też do rolnictwa. Wiceminister podkreślił, że trudna sytuacja wynika nie tylko z embarga rosyjskiego: - Trudna sytuacja wynika z kryzysu gospodarczego i jak gdyby z nasycenia tego rynku. Z tym problemem mamy do czynienia w taki jaskrawy sposób od 2008 r. Dlatego też dla polskich przewoźników rosyjski rynek usług transportowych był atrakcyjny ekonomicznie z oczywistych względów: bliskie położenie geograficzne, wielkość, duży potencjał rozwojowy. Ponadto artykuły importowane przez Federację Rosyjską, głównie żywność i artykuły przemysłowe, przewożone są przede wszystkim transportem drogowym.

Na domiar złego, polscy przewoźnicy realizowali też zlecenia przewozu do Rosji z Zachodu. Embargo na dostawę artykułów rolno-spożywczych okazało się więc szczególnie dotkliwe. - Z punktu widzenia polskich przewoźników drogowych ostatnie działania strony rosyjskiej oznaczają utratę większości zleceń, szczególnie dla przedsiębiorstw, które wyspecjalizowały się w przewozach artykułów spożywczych i dokonały inwestycji w specjalistyczny tabor chłodniczy umożliwiający zachowanie stałej temperatury szybko psujących się artykułów żywnościowych.

Jak mówił Rynasiewicz, artykuły rolno-spożywcze stanowią 8 proc. eksportu Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej, co jest warte ok. 10 mld euro. Ponadto według polskich danych Ministerstwa Gospodarki udział eksportu artykułów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem z Polski do Rosji wynosi ok. 15,5 proc.

Poseł Cezary Olejniczak zadał w związku z tym pytanie, ile pieniędzy w ostatnich latach firmy transportowe zainwestowały w nowoczesny tabor. - O ile mi wiadomo, część tych środków również pochodziła z pieniędzy unijnych, z różnych programów, takich jak program Wspólnej Polityki Rolnej czy Program Rozwoju Obszarów Wiejskich - mówił. - Chodzi o mikroprzedsiębiorstwa, bo to te mniejsze firmy w to inwestowały w ramach PROW, ale z innych programów korzystały też duże firmy. Czy panu wiadomo, ile tych pieniędzy na to poszło i co teraz będzie z tymi firmami, które często nie mają środków na to, żeby te kredyty – a to były też kredyty pomostowe – spłacać? Czy pan minister ma taką wiedzę, ile firm pozyskiwało te środki i w jakiej wysokości?

Odpowiadając, wiceminister podkreślił konieczność kompleksowego rozwiązywania problemu embarga: - Oczywiście mieliśmy do czynienia z powołaniem specjalnego zespołu, który powstał pod auspicjami ministra rolnictwa Marka Sawickiego. Słuszne też było, aby kwestiami transportowymi zajmowała się poprzez decyzje Rada Ministrów. Pytaliście państwo o to, czy Rada Ministrów zajmowała się tym problemem. Zajmowała się poprzez decyzje Rady Ministrów. Ten zespół również ma obowiązek przedstawić Radzie Ministrów plan działań w odniesieniu do branży transportowej. Embargo, które dotyczy produktów spożywczych, owoców i warzyw, jest ściśle związane z branżą transportową i ma wpływ na sytuację tej branży. Dlatego działamy tutaj wspólnie. Łatwiej nam jest zidentyfikować wszystkich, którzy faktycznie tracą na decyzji podjętej przez Federację Rosyjską.

Rynasiewicz zapowiedział, że Polska już wystąpiła z inicjatywą wpisania tego problemu do porządku dziennego Rady Unii Europejskiej ds. Transportu w październiku bieżącego roku. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.159.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!