Można także dokonać zmiany gatunku roślin wysiewanych w mieszankach jako międzyplony lub zmiany działki, na której będzie utrzymywany międzyplon deklarowany jako EFA. Zmiana nie będzie skutkowała nałożeniem kar administracyjnych. Przeprowadzenie  zmiany elementów proekologicznych nie będzie skutkowało sankcjami pod następującymi warunkami:


● procent powierzchni zadeklarowanej jako EFA po zmianie nie jest wyższy niż we wcześniej złożonym wniosku o przyznanie płatności na 2016 r. (np. jeśli we wniosku beneficjent zadeklarował 5 proc. EFA, zmiana jest możliwa do osiągnięcia 5 proc.);
● zmiany dotyczą działek będących w posiadaniu rolnika, zadeklarowanych przez niego we wniosku o przyznanie płatności za 2016 r.

O zmianach należy poinformować biuro powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika, aby dostosować wniosek o przyznanie płatności do nowej sytuacji.

Ponadto, jeśli rolnik nie mógł wysiać międzyplonu ścierniskowego w terminie do 20 sierpnia, a jednocześnie posiada w swoim gospodarstwie więcej obszarów EFA niż wymagane 5 proc., w przypadku kontroli na miejscu może wskazać inne elementy EFA w gospodarstwie (nie zadeklarowane we wniosku o płatność za 2016 r.), w celu skompensowania obszarów wskazanych we wniosku lecz nieobsianych międzyplonem.

Za niewypełnienie wymogu utrzymania obszarów proekologicznych, czyli np. brak międzyplonu w określonym terminie, na rolnika może zostać nałożona sankcja w postaci pomniejszenia płatności.

Jednocześnie ARiMR przypomina, że w przypadku, gdy rolnik beneficjent nie jest w stanie spełnić kryteriów kwalifikowalności lub innych obowiązków w wyniku działania siły wyższej lub wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, zachowuje on prawo do wsparcia w odniesieniu do obszaru, który był kwalifikowalny w chwili przed wystąpieniem siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności.

Uznanie wystąpienia siły wyższej należy do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, do którego zgłasza się na piśmie przypadki działania siły wyższej lub wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności wraz z wymaganymi dowodami, w ciągu piętnastu dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać tej czynności. 

Podobał się artykuł? Podziel się!