PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sołtys składa wniosek

Sołtys składa wniosek

Autor: farmer.pl/Dariusz Kołodziejczyk

Dodano: 04-05-2012 10:23

Tagi:

Obowiązująca od ponad dwóch lat ustawa o funduszu sołeckim, miała zagwarantować środki finansowe na działalność prowadzoną przez sołectwa, a także być czynnikiem prorozwojowym w odniesieniu do obszarów wiejskich.



W świetle przepisów ustawy o funduszu sołeckim nie ma wątpliwości, iż podmiotem upoważnionym do podjęcia decyzji odnośnie przeznaczenia środków z funduszu sołeckiego jest zebranie wiejskie. Jak wskazuje art. 36 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, tworzą je mieszkańcy sołectwa, stale zamieszkujący na jego terenie.

Możliwość zgłaszania konkretnych zadań, na które mogą być przeznaczone środki z funduszu przysługuje sołtysowi, radzie sołeckiej, a także 15 pełnoletnim mieszkańcom sołectwa. Informacje o wysokości środków przysługujących sołectwu przekazuje wójt/burmistrz do dnia 31 lipca. Wniosek sołectwa musi spełniać wymogi wskazane w ustawie o funduszu sołeckim, w przeciwnym razie zostanie odrzucony. Przede wszystkim powinien zawierać opis przedsięwzięć do wykonania w ramach funduszu sołeckiego, będących zadaniami własnymi gminy, zgodnymi ze strategią rozwoju gminy.

Mają one służyć poprawie warunków życia mieszkańców sołectwa. Należy pamiętać o odpowiednim uzasadnienie wyboru danych zadań, a także rzetelnym oszacowaniu kosztów ich realizacji, które nie mogą być wyższe, niż kwota funduszu przypadająca sołectwu w danym roku.

Kolejnym krokiem po przeprowadzeniu zabrania wiejskiego jest złożenie wniosku, który wskazuje przedsięwzięcia, jakie zdaniem mieszkańców sołectwa, należy sfinansować z funduszu. Obowiązek ten ciąży na sołtysie, który przekazuje przedmiotowy wniosek wójtowi/burmistrzowi do dnia 30 września.

Co ważne, jest to termin nieprzekraczalny i nie ma możliwości jego przywrócenia, nawet przez radę gminy. Należy podkreślić, iż wniosek musi być zgodny z ustaleniami poczynionymi przez zebranie wiejskie, a sołtys nie jest uprawniony do wprowadzania jakichkolwiek zmian. Potwierdziła to Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach uchwałą nr 65/2009 z dnia 30 grudnia 2009 roku - „Ustawa o funduszu sołeckim nie daje kompetencji radzie gminy do przywracania terminu do złożenia przez sołtysa wniosku o uzyskanie środków z funduszu sołeckiego. Nie daje też kompetencji sołtysowi do modyfikacji złożonego wniosku".

Zebranie wiejskiej decydując o uchwaleniu wniosku powinno mieć świadomość, iż większość organów nadzoru finansowego prezentuje stanowisko, iż wprowadzanie nowych zadań do realizacji w trakcie roku budżetowego jest niedopuszczalne. Przykładem mogą być wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 21 maja 2010 roku, zawierające następujące stwierdzenia - „Zmiany przedsięwzięć zgłoszonych przez mieszkańców zgodnie z ustawą, poprzez złożenie nowego wniosku w trakcie roku budżetowego są niedopuszczalne, ponieważ nie przewiduje ich ustawa o funduszu sołeckim. W przypadku zmiany wniosku w trakcie roku budżetowego wydatki ponoszone w następstwie zmian nie byłyby już wydatkami poniesionymi w ramach funduszu sołeckiego, gdyż ich przeznaczenie nie wynikałoby z wniosków sołectw, złożonych w trybie ustawy o funduszu sołeckim".

Podobne zdanie prezentuje m.in. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie chociażby w uchwale 149/K/10 z dnia 23 czerwca 2010 roku. Jednocześnie RIO we Wrocławiu opowiedziała się za możliwością przesuwania środków między poszczególnymi zadaniami wskazanymi we wniosku, a także zmianą kosztów w obrębie danego zadania. Odmienne stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie, wskazując w piśmie z dnia 1 września 2010 roku RIO.III.0741-9/10, iż - „Przyjmując wniosek Rada Gminy uwzględnia kwoty wydatków w budżecie, a przedsięwzięcia oraz wysokość wydatków z nimi związanych, ujęte we wniosku uchwalonym przez zebranie wiejskiej i zatwierdzonym przez organy gminy w trybie art. 4, nie mogą być zmienione w trakcie roku budżetowego". W przedmiotowej kwestii należy przychylić się do wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, która słusznie wskazała, iż koszty wykonania zadań określonych we wniosku sołectwa mają charakter jedynie szacunkowy. Jednakże przesunięcia nie mogą prowadzić do przekroczenia całkowitej kwoty przypadającej sołectwu.

Środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na realizację zadań na nieruchomościach gminnych, co potwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie w piśmie z dnia 30 września 2009 roku RIO-I-420/65/09 - „budowa obiektów na terenach należących do innych podmiotów prawnych nie należy do zadań własnych gminy".

Co ważne, pieniądze z funduszu można także wydatkować na nieruchomości, co do których gmina uzyskała tytuł prawny poprzez zawarcie stosownej umowy np. umowy użyczenia, z której będzie wynikać, że gmina może korzystać z danej działki. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku finansowania prac związanych z konserwacją rowów melioracyjnych. Ze środków funduszu mogą być realizowane wyłącznie prace dotyczące rowów znajdujących się na nieruchomościach gminnych. W sposób jasny kwestie te wyjaśnia w/w pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - „Nie ma natomiast możliwości poniesienia wydatków z budżetu w odniesieniu do rowów i innych urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, wymienionych w art. 73 Prawa wodnego, dotyczących gruntów mieszkańców sołectwa. Zarówno wykonanie jak i utrzymanie tych urządzeń należy, bowiem do właściciela gruntów (art. 74 ust. 1 i art. 77 ust. 1 Prawa wodnego). Z budżetu gminy nie mogą być finansowane obowiązki spoczywające na innych niż gmina właścicielach nieruchomości".

Na zakończenie warto poruszyć kwestię, wykorzystania środków funduszu sołeckiego jako wkładu własnego przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych. W obowiązującym stanie prawnym, sołectwa będące jednostkami pomocniczymi gmin, a tym samym nie dysponując osobowością prawną, nie mogą samodzielnie aplikować o środki zewnętrzne.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by środki funduszu sołeckiego przypadające danemu sołectwu, uchwałą zebrania wiejskiego zostały przeznaczone jako wkład własny, gdy o fundusze unijne występuje gmina. Pogląd taki został zaprezentowany w odpowiedzi udzielonej w dniu 24 lutego 2010 roku na interpelację poselską przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Zagadnienie te było również przedmiotem zainteresowania Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, która w stanowisku z dnia 18 listopada 2009 roku opowiedziała się za możliwością wykorzystania środków funduszu sołeckiego jako wkładu własnego w związku realizacją projektów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, oś IV Leader.

W opinii KR RIO może to nastąpić przy spełnieniu łącznie kilku warunków m.in. decyzja o tym, jakie zadania zostaną zrealizowane na terenie sołectwa, pozostaje w gestii sołectwa, zaś wniosek sołectwa musi zostać uwzględniony w budżecie gminy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.188.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!