PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ursus chce zmian na rynku maszyn

Ursus chce zmian na rynku maszyn Karol Zarajczyk, prezes zarządu URSUS S.A.

Jeśli nie jesteśmy w stanie zaplanować produkcji, nie jesteśmy w stanie działać efektywnie - mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu URSUS S.A.



Z Karolem Zarajczykiem, prezesem zarządu URSUS S.A., rozmawia Marzena Pokora-Kalinowska

* Dlaczego Ursus wiąże swoje trudności rynkowe z funkcjonowaniem wsparcia dla rolników, wypłacanego przez ARiMR?

- Wielokrotnie słyszałem podczas targów zarzuty rolników, że handlowcy Ursusa nie mają pojęcia, jak dotrzeć do nich, że jeśli oni składają wniosek o wsparcie z PROW do ARiMR, to handlowcy marek zachodnich pojawiają się u nich zaraz następnego dnia. Słyszałem, że rolnicy chcieliby zakupić nasze ciągniki, ale handlowcy nasi do nich nie docierają. Zacząłem się zastanawiać, dlaczego tak się dzieje. Zwróciłem się do ARiMR z pytaniem o dostęp do danych. Otrzymałem odpowiedź, że jedyną informacją, którą jako producent maszyn możemy dostać, jest lista rankingowa oficjalnie publikowana. W międzyczasie pojawił się u mnie pracownik, który wcześniej pracował dla innej firmy – i po kilku miesiącach powiedział, że u mnie nie da się pracować, bo u mnie nie ma dostępu do list i żebym mu załatwił dostęp do bazy danych. I tak dowiedziałem się, że powszechną praktyką jest kupowanie u pracowników Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa baz danych – pełnej listy złożonych wniosków. Pracownicy ARiMR wykreowali biznes, w którym sprzedawali dane osobowe, telefony, adresy osób, które złożyły wnioski w naborze, chociażby przeprowadzonym w roku 2016 na „Modernizację”. Proszę sobie wyobrazić, w jakiej sytuacji konkurencyjnej jest firma Ursus, w stosunku do tych firm, które posługiwały się tymi listami. To, że ktoś najlepiej realizuje sprzedaż w naszym kraju nie wynika z tego, że jest konkurencyjność czy równość – ale z nieuczciwości. Jak ja bym dostał 1 maja 2016 roku listę 45 tysięcy osób – bo tyle wniosków zostało złożonych – z telefonami, adresami, to nie musiałbym wydawać pieniędzy na dotarcie do klienta. I widać, że zachodnie koncerny nie wydają dużo na reklamę, nie promują się na targach tak jak my. Wystarczyło kupić za kilkadziesiąt tysięcy listę.

 

* Śledztwo jest prowadzone już czas jakiś. Jakie są skutki tego zdarzenia?

- Tę wiedzę mają w ARiMR, ponieważ oni składali doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa. W agencji udają jednak, że sprawy w ogóle nie ma, podobnie jak w Ministerstwie Rolnictwa. Nabór nie został unieważniony tylko jest realizowany. Te 8 procent, które jest wydane z „Modernizacji”,  trafiło właśnie na takie wnioski. To działo się od zawsze, odkąd wnioski były składane. Jest nam trudno konkurować w takich warunkach i poruszać się na rynku maszyn rolniczych. Handel nimi jest zależny od dystrybucji wsparcia z PROW.

 

·         W tych samych warunkach poruszają się także inne firmy.

- W 2016 roku ogłoszono nabór, zamknięto go w kwietniu 2016 r., zrealizowano z tego budżetu ok. 7 proc. Największy problem jest z tym, że w 2016 roku rolnicy składali wnioski o Ursusy wyposażone w silniki z normą, która wygasła w grudniu 2017 roku. Nikt się nie spodziewał tego, że agencja będzie przez półtora roku wstrzymywać pieniądze. My wiedząc, że jest popyt na takie nasze ciągniki wyprodukowaliśmy określoną ich ilość. Ciągniki te na terenie Unii Europejskiej z końcem grudnia 2017 roku straciły możliwość homologacji, stały się bezużyteczne na terenie Unii Europejskiej. Unia zmieniła przepisy, zaostrzono normę związaną z zanieczyszczeniem powietrza. W tym momencie, wiedząc, że rolnicy powpisywali we wnioski nasze modele – a wiemy to z rozmów z rolnikami, składanie wniosków polega na składaniu trzech ofert, najtańsza wygrywa - zaplanowaliśmy produkcję. Dokładnie nie mogliśmy wiedzieć, ilu rolników wpisze nasz ciągnik. Dysponowanie listami daje pełną wiedzę, kto wybrał nasz ciągnik. My jako Ursus wiedzieliśmy tylko, że klient jest potencjalnie zainteresowany. Zaplanowaliśmy, że sprzedamy ok. 1200-1400 ciągników z tego naboru. Sprzedaliśmy 300, a reszta musiała być zarejestrowana, żeby nie stracić homologacji. ARiMR przeciągała bowiem procedury, a norma traciła ważność. Jeśli nie zarejestrowalibyśmy tych ciągników, nie można byłoby zrobić tego później. A my nie mamy możliwości sprzedać tych ciągników poza UE, w Rosji czy na Ukrainie. Zachodnie firmy mają od lat budowane sieci sprzedaży, wywieźli ciągniki  i sprzedają jako nowe, a my musimy sprzedawać jako używane na rynku polskim. Ciągnik zarejestrowany, jeśli nawet nie ma żadnej motogodziny, jest traktowany przez agencję jako używany i w ramach PROW nie można go dofinansować. Ciągniki te wypadły z rynku.

 

·         Co pewien czas słychać o zainteresowaniu rządu wspieraniem firmy Ursus. Czy tłumaczył Pan ten mechanizm i te trudności komuś z rządu i dlaczego nikt nie interweniował?

- Wielokrotnie zwracaliśmy się do ministra rolnictwa i do premiera z prośbą o interwencję, ale przemysł maszyn rolniczych jest traktowany po macoszemu. Nie jest przedmiotem żadnego planu zrównoważonego rozwoju, nie ma programu resortowego. Ursus nastawił się na autobusy elektryczne i stąd jesteśmy beneficjentem programów rządowych, ale jeśli chodzi o strefę agro, to jest to całkowicie zapomniane. Wielokrotnie zwracaliśmy się do rządu wskazując na problem z wypłatą środków dostępnych z PROW, do Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rolnictwa. Zawsze słyszeliśmy, że wszystko będzie dobrze, a jak widać nic nie postępuje. Mamy połowę 2018 roku, połowę perspektywy unijnej, a w naszym działaniu tylko płatności na  8 proc. dostępnej kwoty zostały wykorzystane i trafiły do rolników. Największym skandalem jest to, że rolnicy zgłosili chęć wydania pieniędzy. To nie jest tak, że oni te pieniądze chcą od kogoś dostać. Oni chcą wydać ze swoich pieniędzy drugie tyle, ile jest unijnej dotacji. Oznacza to, że nierealizowanie inwestycji psuje wskaźniki, ale i nie pozwala na dwadzieścia parę miliardów złotych inwestycji. Rolnicy zgłosili tym samym chęć wpłaty VAT-u do budżetu. Chcą wydać pieniądze, aby rozwijać swoje gospodarstwa, i nie mogą tego zrobić, to skandaliczna i kuriozalna sytuacja. Agencja i urzędnicy uniemożliwiają rolnikom inwestowanie. Z punktu widzenia producenta najważniejsza jest regularność. Jeśli nie jesteśmy w stanie zaplanować produkcji, nie jesteśmy w stanie działać efektywnie.

* Dziękuję za rozmowę.

Więcej o tych problemach: Rynek maszyn rolniczych obszarem nieuczciwej walki?

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (68)

  • zawiedziony rolnik 2018-06-13 08:16:31
    Żerowanie na listach potrzebujących rolników. Najlepiej zatrudnić armir i niech oni dla niego pracują.
  • bauhaus 2018-06-13 08:09:54
    Jeżeli firma zajmuje się autobusami to po do pchać się w agro, kiedy maszyny są drogie i niedorobione - na zielonej gali przecież belarka im padła. Wstyd
  • Marcin10 2018-06-13 08:05:49
    Za czasów byłego premiera millera wiadoma firma 373 miliony na pomoc, które zostały przejedzone. Pytanie czy ta firma chce dotacji od wszystkich Polaków za brak umiejętności handlowych? Słabemu tancerzowi muzyka ciągle nie pasuje...
  • jauher 2018-05-31 16:40:25
    Nie wiem co ma znaczyć w ogóle to zamieszanie, też sądzę że jak ktoś ma w planach zakupienie np. ciągnika Class to nie zmieni od razu zdania poprzez jakąś ulotkę Ursusa.
    Koniec końców decyduje cena ostateczna, za 150tyś zł to kupowałem w 2008r. JD 5720 z klimatyzacją, 4 zaworami hydraulicznymi, przednim TUZ i WOM oraz dostałem założone opony MICHELIN, gdy do mnie trafił, nie widać więc potrzeby bytu Ursusa na naszym rynku.
  • Krystian 2018-05-31 01:18:46
    Co z tego że inni dealerzy jeździli po rolnikach i oferowali im swój sprzęt jak mam kupić Jd to nie kupię nh choćby nie wiem jak zachwalali to jest chyba proste no może garstka zmienia zdanie przez dealera ale to jest kropla w morzu i jaka to jest polska moc jak tam plastiki felgi i kabina jest polska tylko tyle a reszta z importu nie wiadomo z kąd a poza tym te ciągniki są cholernie brzydkie po prostu powinni zmienić projektantów maski porównując do konkurencji syf i tyle wnętrze kabiny jedna wielka tandeta brak siedzeń pasażera w mniejszych modelach typu c380 słabej jakości wnętrze [plastiki] w ogóle prawe konsole do poprawy w każdym modelu i ta kierownica w vigusie nie no nie wiem jak to nazwać nie mogą zrobić ładnego ciągnika a potem się dziwią że rolnicy wybierają zachodnie z lepszym komfortem i wyglądem a wygląd to połowa sukcesu i wierzcie mi wiem co mówię bo chyba nikt nie chciał by mieć brzydkiego ciągnika na podwórku, a ta cena za c380 z tym wyglądem komfortem i wyposażeniem 150 tyś po prostu zabija z nóg gdyby sprzedawali po 110 tyś z klimą i dobrym wyposażeniem w standardzie to by te ciągniki miały wzięcie, widać to po belarusie tandeta i wogóle topór ale się sprzedają i to całkiem dobrze skoro fabryka presperuje i to bez strat nie to co Ursus, nie nie mówię żeby robili tandete za 110 koła tylko żeby zrobili piękny komfortowy ciągnik za te 150 tyś bo można to zrobić bez problemu, taki zetor niby to tylko zetor ale np design mają dość ładny i produkują wiele podzespołów samemu co obniża koszty produkcji niż zakup u konkurencji, ponoć opracowali dobrą transmisję za kupę kasy to dają to do produkcji chinczyką żal po prostu komu jak komu ale chinczyką chyba nikt nie chce chińskich części w swoim ciagniku.
  • Janko 1973 2018-05-28 07:58:24
    Ostatni mój Ursus to model 4512 sprzedany po dwóch latach eksploatacji, powód szukanie części zamiennych po całym kraju. Tak samo będzie i z obecnymi modelami zmieniany i co pół roku. Wolę kupić Mtz i mieć pewność że go naprawię. Kreowanie marki na siłę nie ma sensu tak samo odwoływanie się do patriotyzmu. Ideałami rodziny nie wykarmię. Pan prezes może mieć żal do wizjonera Morawieckiego, a nie rolników którzy muszą funkcjonować w realiach gospodarki rynkowej a nie utopijnej obecnego rządu.
  • klemens 2018-05-27 11:19:59
    W ursusach jest taki problem że brak jest im mocy kupisz 100 konnego a maszyny do niego trzeba podczepiać które mają zapotrzebowanie mocy 80 koni
  • Adam 2018-05-27 08:21:27
    Najpierw jakość,dobrą oferta i odpowiednia cena.Jaką to korzystna oferta jeśli Ursus kosztuje tyle samo lub jest droższy od konkurencji.A do tego ciągłe zmiany,brak konkretnych i stałych modeli.Pokażcie że robicie dobry sprzęt,a sam się sprzeda.Jakość nie jakoś,i serwis.A wtedy możemy pogadać.Patriotyzm zakupowy jest BARDZO ISTOTNY,ale nikt gó...na za ponad100tysi nie będzie chciał mieć na podwórku.
  • Szyderca 2018-05-26 20:30:10
    Farmtrak też jest polski, farmer też choć nie wiem czy to jeszcze składają, i kombajny nh też są polskie, i VW też jest polski itd itp
    • Polak 2018-05-27 04:18:58
      Farmtrac to hinduskie traktory Escorts - nic z Polską nie mają nic wspólnego.
      Ciapaci próbują się podszywać i wyciągać polską kasę z budżetu
  • Wojtek 2018-05-26 15:01:22
    Przecież to takie Polskie że zawsze były układy układziki, ten gość oficjalnie wystąpił do arimr to co mu mieli odpowiedzieć??? swoją drogą to się w porę połapał o 2 lata za późno. Z resztą jeżeli ktoś składa wniosek i ma zamiar kupić maszynę to od początku ma na oku jakąś markę, a jeżeli ma zwrot 50% ceny netto i już inwestuje to raczej na pewno wybierze lepsze wyposażenie i sprawdzoną markę. A z resztą co w tym ursusie jest Polskiego?? W Lublinie jest montownia, która składa z podzespołów, nie wiem czy coś tam jest polskiego może kabina i plastiki.
    • Arczi 2018-05-27 17:57:44
      A powiedz mi ile jest w kg kg ile w Johnie johna .I w każdym innym prproducencie
      • Wojtek 2018-05-27 18:40:27
        Te małe serie to nie wiem, ale te co są robione w manheim od 5r wzwyż, to: mosty, podnośniki, skrzynia PR, PQ, AQ to są w sumie te same od lat kadłub silnika przez normy emisji różni się osprzętem dodali CR, DPF, EGR, ostatnio adblue, turbina inna, no i to co wszędzie nowe wzornictwo plastiki trochę kabina inna, kilka lat temu weszła skrzynia dwusprzęgłowa (DD). napewno nowy JD ma więcej wspólnego ze starym JD niż nowy ursus ze starym ursusem.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.198.173
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!