PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kolej zamyka przejazdy – rolnicy tracą dojazdy

Kolej zamyka przejazdy – rolnicy tracą dojazdy Do likwidacji jest kilka tysięcy niestrzeżonych przejazdów kat.D, a więc oznaczonych tylko krzyżami św. Andrzeja. Foto: Grzegorz Tomczyk

Skargi na działania spółek kolejowych, które likwidują „hurtowe ilości” przejazdów kolejowych napływają ze wszystkich stron kraju. Od jesieni 2015 r. skasowano już ponad 500 niestrzeżonych przejazdów. Kilka tysięcy kolejnych przejazdów PKP wciąż zamierzają zamknąć.



Mieszkańcy Nowy Pudłów, Pudłówek i Busina w gminie Poddębice (woj. łódzkie) w końcu maja br. dowiedzieli się, że PKP PLK grozi zamknięciem trzech przejazdów. Dla większości rolników przejazdy te stanowią jedyne dojazdy do pól. Dla niektórych są to również jedynie dojazdy z domostw do drogi publicznej. Alternatywna droga dojazdu, którą po kategorycznych protestach mieszkańców i samorządu zaproponowała kolej, istnieje tylko na kolejowych mapach. Rolnicy musieliby bowiem przejeżdżać na drugą stronę torowiska wiaduktem drogowym, na którym obowiązuje ograniczenie tonażu do 5 ton. Na dalszym odcinku droga jest gruntowa, ale przejazd maszynami rolniczymi uniemożliwiają słupy energetyczne lub grzęzawisko.

Mieszkańcy gminy Poddębice wciąż walczą o utrzymanie przejazdów. W podobnej sytuacji są dziś tysiące rolników w całej Polsce. PKP PLK nie zamierza odstąpić od zamierzeń, mimo sprzeciwów lokalnych samorządów, mimo protestów mieszkańców, mimo interpelacji poselskich i interwencji Krajowej Rady Izb Rolniczych. PKP PLK podkreślają, że wykonują jedynie wytyczne wspomnianego już rozporządzenia ministra infrastruktury z października 2015r. Zgodnie z nim likwidacji podlegają przejazdy, do których prowadzą drogi niepubliczne lub nie posiadające właściciela. Możliwości są wówczas trzy. Samorząd może nadać bezpańskiej drodze status publicznej i przejazd zostanie w kategorii D. Jeśli droga jest prywatna, a znajdzie się właściciel który podpisze umowę z PLK, przejazd dostanie kategorię F. Właściciel musi go jednak zamykać na kłódkę, bo ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo. Jeśli nikt umowy z koleją nie zawrze - przejazd zniknie. Gmina może stać się również właścicielem przejazdu kategorii F, nie zmieniając statusu drogi. Wówczas sama określi warunki, na jakich mieszkańcy mogą z niego korzystać, ale spocznie na niej odpowiedzialność za bezpieczeństwo.

Jak brzemienne w skutkach może okazać się likwidacja przejazdu dla mieszkańców wsi pokazuje przykład Krzewia w gminie Krośniewice, w powiecie kutnowskim (woj. łódzkie). Przejazd stanowiący zarówno drogę dojazdową do pól, jak i najdogodniejszą drogę do miasta, usunięto tam przy okazji modernizacji trasy kolejowej. Betonowe płyty zdjęto z torowiska, a podjazdy z obu stron zastąpiono głębokim rowem. Dziś w tym miejscu giną ludzie, bo projektanci przebiegającej obok obwodnicy zapomnieli o przejściach dla pieszych i ścieżkach dla rowerzystów. Miejsce, gdzie niegdyś funkcjonował przejazd wciąż stanowi najszybszą trasę dotarcia do miasta. Rolnicy, którzy chcą dojechać do swoich gruntów muszą jednak nadrabiać po kilka kilometrów w każdą stronę. Gospodarze od kilkunastu lat bezskutecznie walczą o odtworzenie przejazdu. Zamiast zrozumienia i pomocy doczekali się ze strony PKP jedynie… regularnych patroli funkcjonariuszy Służby Ochrony Kolei, którzy urządzają zasadzki na przekraczających torowisko ludzi.
Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu miesięcznika „Farmer”.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • A. Krzak 2017-10-24 20:10:16
    A przez czyje pola przechodzą tory kolejowe? W wielu przypadkach tory kolejowe dzielą pole jednego rolnika. Może by tak na granicy działek postawić zapory i kazać maszynistom zamykać przejazd na kłódkę? Jednym słowem PARANOJA!
  • Sargon 2017-10-24 11:53:43
    Mnie PKP chciało obciążyć kosztem utrzymywania przejazdu z którego nie tylko ja korzystam tj miałem zapłacić za krzyże, barjerki, koszenie pasów, malowanie słupków oraz miałem być odpowiedzialny za wszystko co wydarzy się na tym przejeździe! Powiedziałem że to absurd więc przejazdu nie mam. Mało tego jest to trasa na której jeździ tylko pociąg towarowy raz na dwa tygodnie. Wszyscy rozkładają ręce bo PKP ma prawo tak zrobić? O co tu chodzi?
  • wujo stasiu 2017-10-24 08:36:17
    a co to niech sobie indywidualni rolnicy helykopterami jezdza najlepiej zachodnimi amerykanskimi a nie beda po panstwowej kolei jezdzci
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.190.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!