PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Korzystna reorientacja polskiego eksportu rolno-spożywczego

Korzystna reorientacja polskiego eksportu rolno-spożywczego Udało się przeorientować eksport; fot. pixabay

Autor: MP

Dodano: 03-08-2016 09:27

Tagi:

W ciągu bieżącego roku udało się otworzyć 17 nowych rynków, do końca roku dojdziemy do trzydziestu pozycji – zapowiada wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki. Udała się reorientacja geograficzna polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych z rynku rosyjskiego na inne rynki – twierdzi Adam Orzechowski z Ministerstwa Rozwoju.



- Od grudnia 2015 r. na liście nowo otwartych rynków, otwartych w różnym zakresie, znajduje się 17 państw – poinformował w sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki. - W tej grupie rynków mamy między innymi takie rynki, jak Maroko w zakresie m.in. karm dla zwierząt, Egipt w zakresie drobiu i wołowiny, Republikę Południowej Afryki także w zakresie drobiu czy Wybrzeże Kości Słoniowej otwarte dla wieprzowiny. Są także rynki tak ważne dla Polski, jak rynek chiński; udało się ten rynek otworzyć w zakresie kilku produktów. Są to także rynki w innych częściach świata, a wśród krajów priorytetowych – poza tymi, które wymieniłem – znajduje się jeszcze Meksyk i Wietnam.

Jak dodał wiceminister, nie ma jednej, wspólnej polityki UE w tym zakresie, a każde państwo musi uzyskać odrębnie dla każdego rynku odpowiednie zgody – czy to fitosanitarne, czy weterynaryjne. - Na pewno obok utrzymania rynków europejskich jest istotne jak najszersze otwieranie rynków pozaeuropejskich, ponieważ są to rynki, które pozwalają na uzyskanie większej opłacalności eksportu i lepszych cen na produkty rolno-spożywcze – mówił, zastrzegając, że kraje obu Ameryk proponują często niższe ceny.

- Polskie produkty muszą konkurować z produktami z innych państw UE jako produkty wyższej jakości i marek; są uznawane – i słusznie są uznawane – za produkty wyższej jakości, jednak tego typu konkurencja wymaga wysokich nakładów i na etapie wchodzenia na rynek, i w czasie utrzymania się na rynku - zauważył. - Niemniej jednak eksport ma szansę rosnąć z roku na rok. Otworzyliśmy 17 rynków, a mam nadzieję, że do końca roku dojdziemy do trzydziestu pozycji na tej liście i będziemy mogli zapewnić polskim producentom możliwości prawne dostępu do tych rynków.

Również przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Rozwoju zapowiadali wspieranie branży rolniczej.

- MSZ wyselekcjonował priorytetowe kierunki wsparcia – mówił zastępca dyrektora departamentu MSZ Maciej Fałkowski. - Są to kraje zatoki, kraje dalekowschodnie, USA i Kanada. W ostatnich 18 miesiącach placówki podejmowały tam bardzo intensywne działania, choć w praktyce działania obejmowały cały świat. Jednym ze szczególnych instrumentów, które wykorzystujemy do promocji sektora rolno-spożywczego, są wizyty wysokiego szczebla, w ramach których organizujemy tzw. komponent gospodarczy i organizujemy spotkania B2B (business-to-business). We wspomnianym okresie takie wizyty miały miejsce w Kanadzie, Chinach, Królestwie Arabii Saudyjskiej, Omanie, Katarze, na Białorusi oraz w krajach Afryki Północnej i Afryki Subsaharyjskiej.

W strukturach polskich ambasad są radcowie rolni, trwa współpraca z wydziałami promocji handlu i inwestycji. Placówki wykonują analizy dostępu do rynku, analizy dotyczące ograniczeń fitosanitarnych, chłonności rynku, wielkości krajowej produkcji, zagranicznej konkurencji, badają i oceniają preferencje konsumenckie, zajmują się identyfikacją struktur dystrybucji i handlu wewnętrznego, podejmują działania antydyskryminacyjne i inicjatywy na rzecz wsparcia konkretnych firm oraz projektów.

Zastępca dyrektora departamentu Ministerstwa Rozwoju Adam Orzechowski ocenił, że skutki rosyjskiego embarga udało się przezwyciężyć:

- Po pierwsze Polska poniosła minimalne straty z powodu rosyjskiego embarga - mówił. - Pomimo drastycznego załamania eksportu do Rosji towarów objętych embargiem, ich eksport na wszystkie rynki wzrósł w 2014 r. o 4%, a w ub. r. o 7%. W okresie początkowym tego roku, w ciągu pół roku wzrósł o 1,2%. W rezultacie pozwoliło to z nawiązką skompensować per saldo skutki tego załamania. Wskazuje to na znaczny potencjał reorientacji geograficznej polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych z rynku rosyjskiego na inne rynki.

Ministerstwo  Rozwoju realizuje wiele programów promocji eksportu poprzez targi i misje handlowe.

- Szczególne znaczenie w najbliższych latach ma trzyletni Program promocji branży polskich specjalności żywnościowych w ramach programu „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand”. Oprócz tego jest jeszcze trzyletni program promocji ogólnej na pięciu rynkach perspektywicznych. Są to: Algieria, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam. Generalna uwaga jest taka, że niestety, mamy niewiele produktów identyfikowanych na świecie jako polska marka. Jeszcze niewiele – mimo wielu programów promocji małych i średnich przedsiębiorstw oraz promocji eksportu. Oczekujemy na wzrost takiej działalności, ale niestety, to jeszcze nie nastąpiło.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Obywatel KEJN 2016-08-03 17:30:37
    Słuchalem tej minsterialne nowomowy i przecieram oczy ze zdumienia. Czy poseł i polityk nie potrafi mówić innym jezykiem jak TYLkO URZĘDOLEM ? czy nie można na konferencjach mówić tak, by dziennikarze mieli juz gotowy produkt w języku polskim ? a czytelnicy- odbiorcy miel iz tego przyjemność czytania? A jeśli chodzi o tzw. kierunki eksportu to okazuje sie, że ciągle w różnych przypadakch odmienia się tę samą grupę państw, które siła rzeczy musiały przejać nasz eksport w wyniku rosyjskiego embarga.
  • kupiec 2016-08-03 16:30:00
    Jeździmy za granice otwira rynki Ale nie sprzedawać produktowy.kupirc
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.142.121
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!