Wszystko wskazuje na to, że urlop „kratek” wydłuży się do trzech lat i pełna ulga podatkowa od osobówek rejestrowanych na firmy nie będzie obowiązywać w 2013 r. W związku z tym oczy przedsiębiorców coraz częściej zwrócone są w stronę pojazdów typu pick-up, od których przysługuje pełne odliczenie VAT. Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pick-up to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. - W myśl przepisów, zarówno o podatku VAT jak i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi – mówi Włodarczyk.

A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pick-upa wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy, jak i w zakresie zwrotu VAT-u od paliwa do pick-upa. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia, jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.

Trzy warunki

Decydując się na zakup lub leasing pick-upa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT-u przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki.

Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pick-upa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Po drugie, konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że leasingowany samochód jest pick-upem. -  Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może, np. podczas kontroli, zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu – mówi Włodarczyk.

Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej może to oznaczać problemy, np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku.

Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pick-upa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. - Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pick-upa – podsumowuje Włodarczyk

Z danych Samaru wynika, że w I półroczu br. sprzedano w Polsce 1 367 pick-upów, a więc
o prawie 5% więcej niż w I półroczu 2011 r. Najbardziej popularnymi modelami są Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amorak (107% r/r) i Dacia Logan Pick-up (+53% r/r). - Zainteresowanie pick-upami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety miniciężarówki – spora część ładunkowa – oraz osobówki – przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób – mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.
Podobał się artykuł? Podziel się!