PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ryzykowna jazda

Autor: Iwona Pijanowska

Dodano: 06-12-2006 15:22

Tagi:

Osoby balansujące beztrosko na przyczepie załadowanej sianem czy słomą lub jadące na belkach zaczepowych to częsty widok na naszych drogach. Niefrasobliwe zachowanie rolników jest jedną z przyczyn wypadków podczas prac transportowych, które często kończą się tragicznie.



Transport rolniczy to - według KRUS - nie tylko przewóz surowców i produktów wytworzonych w gospodarstwie, lecz także przewóz osób, które mają coś do załatwienia w związku z prowadzeniem gospodarstwa czy przemieszczanie przedmiotów i materiałów w obejściu. Podczas transportu zdarza się dużo wypadków: od kolizji drogowych po potknięcia i upadki czy poparzenie przenoszonym wrzątkiem.

Główne przyczyny wypadków podczas prac transportowych to:
  • niewłaściwa (nierówna, śliska, zagracona) powierzchnia obejścia,
  • brak mechanizacji prac transportowych, a więc przenoszenie ciężarów w ręku, po drabinach i po schodach (w gospodarstwie często brak jest nawet tak prostych urządzeń, jak wózki i taczki),
  • zły stan drabin, brak zabezpieczeń przed poślizgiem i przechyłem, nadmierna stromizna schodów i brak poręczy,
  • brak zabezpieczeń przed upadkiem w otworach zrzutowych (stropowych i ściennych),
  • brak wyposażenia przyczep i rozrzutników obornika w stopnie, czyli brak dojścia na powierzchnię ładunkową, kiedy trzeba oczyścić podłogę czy dokonać załadunku,
  • nieużywanie pasów zabezpieczających ładunek podczas transportu po drogach publicznych, 
  • brak drabin aluminiowych, służących do bezpiecznego wchodzenia i schodzenia z przyczep i rozrzutników obornika (po ich załadowaniu np. słomą) lub brak zastępujących drabiny aluminiowe drabin sznurowych, które dodatkowo spinają ładunek, co zwiększa bezpieczeństwo,
  • przewożenie osób pomagających w pracach transportowych na wysoko załadowanych przyczepach, dyszlach, belkach zaczepowych lub błotnikach ciągników.
Do wypadków dochodzi też na skutek nieumiejętnego prowadzenia pojazdów i prowadzenia ich w stanie nietrzeźwym. Najgroźniejsze w skutkach są przejechania, uderzenia, pochwycenia przez środki transportu i przemieszczające się maszyny rolnicze. Maszynami użytkowanymi najintensywniej, i to o każdej porze roku, są ciągniki. Rocznie dochodzi podczas ich eksploatacji do około 1200 wypadków. To tylko 4 proc. ogólnej liczby wypadków w rolnictwie, ale aż 14 proc. wszystkich wypadków śmiertelnych. Następują one zwykle podczas przewrócenia ciągnika i przejechania przez ciągnik.

Zdarzają się także przyciśnięcia podczas manewrowania, poparzenia w czasie uzupełniania płynu w nagrzanych chłodnicach, urazy palców podczas wymiany pasków klinowych napędzających sprężarkę i prądnicę oraz porażenia prądem lub elektrolitem podczas ładowania akumulatorów - w sumie około 200 wypadków rocznie. Z użytkowaniem ciągników związane są także wypadki podczas agregatowania maszyn, narzędzi i przyczep, jeśli ciągnik nie jest wyposażony w układ "CHITCH-TRONIC" i szybkosprzęg.

Ciągnik jest pojazdem jednoosobowym, dlatego osoby pomagające rolnikowi, np. przy zwózce słomy, jadą na załadowanej przyczepie, co stwarza duże zagrożenie. Na szczęście ciągniki wyposażane są już także w kabiny poszerzane, z dodatkowym siedziskiem.

Chcąc zapobiegać wypadkom w czasie prac transportowych, KRUS czyni starania w ramach działań prewencyjnych, by na rynku pojawiły się:
  • proste ramy ochronne do ciągników klasy 0,6 i 0,9 - do zamontowania przez samych rolników użytkujących ciągniki bez kabin i ram ochronnych,
  • rozrzutniki obornika i przyczepy rolnicze z pojedynczymi burtami, które mają:

- dodatkowy stopień ułatwiający dojście do skrzyni ładunkowej, kiedy trzeba ją oczyścić i umyć,
- drabiny aluminiowe i uniwersalne ściągacze spinające ładunki,
- drabiny sznurowe wraz z uniwersalnymi ściągaczami.

  • obuwie i ubrania robocze i inny sprzęt ochrony indywidualnej.
Rolnicy powinni rozumieć konieczność stosowania prostych sposobów chroniących ich zdrowie i życie. Przecież nawet wyślizgana podeszwa butów roboczych może być przyczyną tragicznego wypadku.

Źródło: "Farmer" 12/2005

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.42.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!