Według danych GUS w latach 2004-11 zagraniczna sprzedaż papierosów wzrosła o 1,2 tys. proc. Obecnie wysyłamy je do 72 krajów świata (m.in. Japonii czy Indonezji) za 1,2 mld euro.

Jak wskazuje branża tytoniowa, naszym atutem jest wysoko wykwalifikowana, przy tym na tle UE, tania siła robocza, a także duże zaplecze upraw - Polska jest drugim co do wielkości producentem tytoniu w Unii.

Hitem naszego eksportu jest żywność - z 20 grup towarów, których eksport w ostatnich siedmiu latach wzrósł najmocniej, aż 11 to towary spożywcze.

Liderem jest zboże (głównie pszenica) - wzrost eksportu o 803 proc. Rośnie też sprzedaż m.in. kawy (o 722 proc.), jaj (685 proc.), herbaty (436 proc.).

Żywność to w ostatnich latach motor polskiego eksportu - ocenia Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności. Jak mówi, podbijamy zachodnie rynki, bo naszym firmom udało się znaleźć dobrą relację cena-jakość - produkty są niedrogie dla Europejczyków, a jakościowo przypominają im ich żywność sprzed kilkudziesięciu lat.

Podobał się artykuł? Podziel się!