PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Drób wypiera wieprzowinę

Drób wypiera wieprzowinę

Rynek mięsny jest obecnie trudny do prognozowania. Spada pozycja wieprzowiny, rośnie – drobiu. W ciągu 10 lat naszego udziału w strukturach unijnych eksport mięsa ogółem wzrósł ponad 6-krotnie. Import zwiększyliśmy 21 razy – ale z bardzo niskiej pozycji, więc wciąż bilans jest dodatni.



Około 2-3 tys. gości spodziewają się organizatorzy Międzynarodowych Targów Żywności World Food Warsaw, zaplanowanych na 9-11 kwietnia w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Producenci raczej będą zwiedzać targi, natomiast jako uczestnicy rejestrują się głównie handlowcy i dystrybutorzy. W kolejnych dniach targów szczególny akcent ma być położony na polskie hity eksportowe, rynki wschodnie, unijne systemy jakości i znakowanie.

Przygotowanie do targów stało się okazją do podsumowania kondycji polskiego eksportu i stanu rynku.

- W minionej dekadzie, w produkcji mięsa żywca wieprzowego w ostatnich latach mamy załamanie – ocenił Robert Mroczek z IERiGŻ. – Obecne wydarzenia nie rokują dobrze, aby tendencja ta została odwrócona.

Wzrasta natomiast produkcja mięsa drobiowego. Ustabilizowała się produkcja wołowiny i wynosi ok. 370 tys. t., z czego ok. 300 tys. t. eksportujemy.

Pozycja w UE jest zróżnicowana: 

- W wieprzowinie za 2012 rok byliśmy na 4. miejscu za Niemcami, Hiszpanią, Francją; szacunki za zeszły rok wskazują, że tutaj mogliśmy nieco stracić, być może znajdziemy się na 6-7 pozycji, za Danią i Włochami. Jeśli chodzi o wołowinę, jesteśmy na 8. miejscu. W drobiu zajmujemy 5. pozycję.

W ciągu 10 lat naszego udziału w strukturach unijnych eksport mięsa ogółem wzrósł ponad 6-krotnie. Wzrósł też import, aż 21-krotnie, ale z bardzo niskiej podstawy, więc saldo jest korzystne dla Polski.

Tendencja eksportu i importu mięsa w najbliższym okresie jest rosnąca.

Coraz więcej mięsa wieprzowego i drobiowego eksportujemy – w 2012 r. po ponad 600 tys. t. Jeśli chodzi o import, największy jest, jeśli chodzi o wieprzowinę.

- Głównie sprowadzamy zza granicy mięso wieprzowe, to jest największa  pozycja, ponad 700 tys. t. Na tą wartość składają się też żywe zwierzęta, których w zeszłym roku sprowadziliśmy ok. 5 mln sztuk, to są głównie prosięta i warchlaki przeznaczone do tuczu, niewielką grupę stanowią też zwierzęta hodowlane.

Mięsa drobiowego sprowadzamy ok. 100 tys. t., wołowiny – 20 tys. t.

Głównym odbiorcą mięsa są kraje UE, ważne są też rynki wschodnie.

- Od 2008 r. jesteśmy importerem netto mięsa wieprzowego. Wcześniej byliśmy eksporterem netto. To jest sytuacja niekorzystna i trudno odwrócić tę tendencję.

Ostatnie wydarzenia i rosyjskie embargo oznacza duże straty: do Rosji i Kazachstanu w 2013 r. trafiło ok. 80 tys. ton mięsa wieprzowego za ponad 200 mln euro.  

- Ponad 100 mln zł miesięcznie traci branża obecnie w wyniku restrykcji, embarga i zaprzestania importu – ocenił.

Jak dodał, sytuacja jest na tyle dynamiczna, że trudno silić się na jakiekolwiek prognozy.

Dywersyfikacja rynków, poszukiwanie atrakcyjnych rynków i skuteczna promocja – to kierunki, w jakich powinna zmierzać branża.

Danuta Zawadzka z tego samego instytutu stwierdziła, że pozycja wieprzowiny na rynku, dotychczas dominująca, odchodzi do przeszłości. Drób wypiera wieprzowinę. W 2013 r. ich pozycja zrównała się.

- Dzieje się tak, ponieważ pogłowie trzody już od 7 lat systematycznie maleje – stwierdziła. Pogłowie trzody wciąż się zmniejsza, spada opłacalność produkcji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.159.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!