Kandydatów na członków komisji zarządzających zgłaszają organizacje branżowe. Zatwierdza ich szef resortu rolnictwa. Jeżeli organizacje nie uzgodnią między sobą kandydatów, wówczas wybór należy do ministra.

Zgodnie z przepisami, w każdej komisji zarządzającej jest 9 członków, po czterech przedstawicieli producentów surowców i przetwórców oraz jeden reprezentant izb rolniczych. Członkowie komisji wybiorą spośród siebie przewodniczącego.

Organizacje właściwe dla danego funduszu promocji mogły dokonać do 16 sierpnia 2013 r. wyboru członków komisji zarządzającej danego funduszu promocji spośród zgłoszonych kandydatów. Z prawa tego skorzystały organizacje branżowe w dwóch funduszach po stronie hodowców: Funduszu Promocji Mięsa Końskiego oraz Funduszu Promocji Mięsa Owczego. Członków pozostałych komisji zarządzających funduszami promocji wyznaczył minister.

Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już Fundusz Promocji Mleka.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie. Największymi pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca.