PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nie da się eksportować żywności z sukcesem bez znajomości rynku

Nie da się eksportować żywności z sukcesem bez znajomości rynku O powodzeniu w eksporcie decyduje wiele czynników. Przede wszystkim trzeba dobrze orientować się w przepisach prawa żywnościowego w danym kraju; Fot. pixabay.com

Aby skutecznie sprzedawać żywność na rynki zagraniczne, trzeba znać specyfikę danego rynku - podkreślili we wtorek uczestnicy debaty nt. perspektyw rozwoju handlu żywnością. Dla Polski coraz ważniejsze stają się rynki pozaunijne.



Według danych resortu rolnictwa, Polska w ubiegłym roku sprzedała żywność za ponad 24 mld euro, jesteśmy szóstym co do wielkości jej eksporterem. 82 proc. eksportu kierowana jest na rynek UE. Głównym partnerem handlowym są Niemcy, gdzie trafiają polskie produkty o wartości 5,4 mld euro, tyle ile do wszystkich innych krajów pozaunijnych - mówił dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner. Dodał, że drugim co do wielkości odbiorcą żywności z naszego kraju jest Wielka Brytania, a trzecim Czechy.

- Czechy importują dwa razy więcej polskiej żywności niż kupowała Rosja. Okazuje się, że we współczesnym świecie wielkość kraju nie ma takiego dużego znaczenia, ilość obywateli nie jest kluczowa do tego czy będziemy w stanie umieścić produkt na tym rynku, czy nie - dodał Gantner.

Zdaniem dyrektor Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) Agnieszki Różańskiej w przypadku branży mięsnej, istotne są rynki pozaunijne, gdyż na rynkach europejskich zrobiło się "zbyt ciasno". Poinformowała, że jej organizacja przeprowadziła szereg kampanii promocyjnych m.in. w Korei Płd., Wietnamie, Stanach Zjednoczonych czy RPA, gdzie podkreślano walory smakowe i jakość polskiego mięsa. Jednak ostatecznie o zakupie produktu decyduje cena.

Ekspert KE ds. handlu żywnością Andrzej Wojciechowicz zauważył, że każdy kraj ma swoją specyfikę, konsumenci azjatyccy mają inne przyzwyczajenia kulinarne. By produkty z Polski mogły znaleźć się w krajach azjatyckich, przede wszystkim, powinno się utworzyć przedstawicielstwo, w którym będą pracować miejscowi ludzie, znający realia rynku i mający kontakty handlowe. Bez dobrej znajomości rynku, nie uda się handel - podkreślił Wojciechowicz.

Według Michała Lipińskiego z fundacji Teraz Polska, istotne jest, by polskie produkty były postrzegane jako towary wysokiej jakości. O tym, że jest to ważne i że trzeba zadbać o promocję żywności w krajach azjatyckich i afrykańskich przekonana jest polska administracja, która uruchamia w tych krajach biura promocji. Będą one mogły podpowiadać, jak trzeba prowadzić biznes na danym rynku. Ważne jest też promowanie marki nie tylko producentów, ale całych branż - zaznaczył Lipiński.

O powodzeniu w eksporcie decyduje wiele czynników. Przede wszystkim trzeba dobrze orientować się w przepisach prawa żywnościowego w danym kraju. Np. dotyczy to znakowania żywności, możliwości stosowania dodatków do żywności itp. Kolejny czynnik - to sposób prowadzenia negocjacji. Np. w rozmowach z przedstawicielami firm japońskich, absolutnie nie można powiedzieć "nasz produkt jest najtańszy", gdyż jest to odczytane, że produkt jest złej jakości - tłumaczył Gantner.

Dyskusja o eksporcie odbywała się podczas IV Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood w Warszawie. Uczestniczy w nich 300 firm z 25 krajów. Impreza potrwa do czwartku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.230.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!