PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci mleka w Niemczech chcą protestować przeciwko spadkowi cen

Autor: farmer.pl/PAP

Dodano: 04-08-2012 10:20

Tagi:

Wobec dalszego spadku cen na mleko, prezes Niemieckiego Związku Producentów Mleka Romuald Schaber ostrzega na łamach dziennika "Sueddeutsche Zeitung" przed kolejną falą protestów, mogących przybierać jak przed laty drastyczne formy.



Niemiecka gazeta przypomina w materiale opublikowanym w tym tygodniu o fali protestów w latach 2008 i 2009, wywołanej drastycznym spadkiem cen.

Za litr mleka producenci dostawali wówczas 22 eurocenty, podczas gdy aby przeżyć, muszą - zgodnie z wyliczeniami Związku - zarabiać co najmniej 40 eurocenty na litrze. - Przerażeni ludzie oglądali na ekranach swoich telewizorów rolników, którzy wylewali kubłami mleko na pola - czytamy w "SZ".

Jak pisze gazeta, po chwilowej stabilizacji, znów obserwujemy obecnie spadek cen. Za litr mleka producenci dostają obecnie od 26 do 32 centów, jednak - ponieważ koszty produkcji wzrosły znacznie od 2008 roku, ich sytuacja jest jeszcze gorsza niż cztery lata temu.

Schaber nie wyklucza w związku z tym ponownych protestów. - Ludzie pójdą po rozum do głowy, gdy zobaczą, jak farmerzy wylewają mleko na pola - powiedział.

Zdaniem "SZ" konkurencja między sieciami tanich sklepów jest jednak tak duża, że nawet spektakularne akcje producentów mleka nie skłonią handlowców do podwyższenia cen. Także konsumenci nie będą skorzy do płacenia więcej tylko dlatego, by przypodobać się producentom. Związane ręce mają politycy, którzy i tak subwencjonują produkcje mleka.

Jak wyjaśnia "SZ", farmerzy domagają się nie tyle subwencji, lecz utworzenia instytucji prywatnego obserwatora rynku, który mógłby doradzać producentom w sprawach wysokości produkcji - na wzór kwot mlecznych, które dawniej stabilizowały rynek. Niemiecka gazeta wątpi jednak w skuteczność takiej instytucji. Należałoby zamknąć granice zewnętrzne UE, a w dodatku wszyscy producenci musieliby dobrowolnie podporządkować się zaleceniom obserwatora.

Zdaniem "SZ" to sami producenci mleka powinni zastanowić się nad dalszymi krokami. Powinni się lepiej zorganizować, aby handel nie wykorzystywał ich tak łatwo. Ponadto powinni lepiej reklamować swój towar, jako "produkt pochodzący od krów pasących się na łąkach, nie karmionych zmodyfikowaną genetycznie paszą".

W ten sposób producenci mleka mogą prędzej zdobyć uznanie konsumentów, niż wylewając mleko na pola, co nigdy nie robi dobrego wrażenia - ocenia autor materiału w "Sueddeutsche Zeitung".

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.23.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!