PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci wybudują port eksportujący zboża

Producenci wybudują port eksportujący zboża

Zboża produkujemy głównie na własne potrzeby, eksportujemy go niewiele. Ale możemy je reeksportować. Producenci zbóż zapowiadają budowę portu, który ma ułatwić eksport zbóż z naszego kraju.



Nie wiadomo jeszcze, jak będzie wyglądał w tym roku eksport zbóż, bo jest on jeszcze przed nami – mówi Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Eksport zbóż rozpocznie się w okresie jesienno-zimowym. – Mamy porty takie, jakie mamy, możliwości szybkiego otwarcia na świat w Polsce nie mamy – zauważa prezes KRIR. – Budowa szybkich przeładunkowych portów, jeśli chodzi o zboża, nie posunęła się mocno. U nas porty są niekonkurencyjne do eksportu na świat zboża, ze względu na to, że porty niemieckie i inne są przystosowane dzisiaj do szybkiego załadunku statków, dużych statków – wtedy koszty wypożyczenia statku czy przestoju w porcie są bardzo duże.

Jak wyjaśniał Szmulewicz, gdzie indziej statek jest ładowany w ciągu dnia, u nas trwa to tydzień, co podnosi koszt transportu. Załadunek jest prowadzony z samochodów w portach, co wydłuża przedsięwzięcie.

- Nie jesteśmy konkurencyjni, zawsze musimy sprzedawać po niższych cenach, niż to robi cały świat. I to jest nasza słabość. Rynkami z największy zapotrzebowaniem na zboża są rynki arabskie – mówił Szmulewicz, podkreślając istniejące niebezpieczeństwo załamania na rynku zbóż wobec możliwego zmniejszenia zapotrzebowania na zboża paszowe.

Jak niedawno zauważył na posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż, istnieje możliwość, że i tak niewysokie ceny zbóż „pękną”. - Wtedy nastąpi trudna sytuacja, ponieważ nasza nadwyżka krajowa na rynku będzie też większa niż w ostatnich latach. Powinniśmy już dzisiaj o tym rozmawiać – przewidywał. W tym kontekście poinformował o planach dotyczących budowy „portu z prawdziwego zdarzenia”, który ułatwiłby eksport zbóż z Polski.

- Szanowni państwo, pomocy jako takiej nie dostaliśmy od ministerstwa rolnictwa, ale jako organizacja sami podjęliśmy działania - mówił. - Najprawdopodobniej pod koniec września będzie już sfinalizowana inicjatywa budowy w Polsce portu z prawdziwego zdarzenia. Współwłaścicielami portu, który będzie mógł eksportować od 5 do 7 mln ton, będą też producenci. Nie skończy się tylko na tym. Musimy nasze nadwyżki wysyłać. Mówimy o Ukrainie, była tu na ten temat mowa parę razy. Jedni chcą wojny, drudzy nie chcą wojny. Jedni są tacy, inni są tacy. My tego nie zmienimy jako pojedyncze osoby, ale jako polscy producenci musimy doprowadzić do tego, żeby własne nadwyżki i ewentualny import z Ukrainy załadować na statki i rozwieźć po świecie. Dzisiaj nie mamy narzędzi, żeby konkurować z portami we Francji, w Niemczech, w Danii czy w Holandii. Na tym powinniśmy się wszyscy skupić. Mówię tutaj od razu: my na to pieniędzy od rządu nie chcemy. Te pieniądze gdzieś wszędzie są. Tylko chodzi tu o jedność i chęć zrobienia czegoś.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • darek 2014-10-14 20:18:07
    no tak ! brakuje nam całej infrastruktury bo każdy mysli tylko o własnej d..... jeden o dużym tv inny o ładnym auto, a tu jeszcze sąsiad coś kupił nowego itd.... itp.koniec nosa to nasza domena... zacznijmy myśleć w kategoriach perspektywy,a nie jutra.. a co gorsza od świtu do zmroku... pozdr.
  • wazny55 2014-09-19 09:53:15
    Czy będzie tak jak z?

    http://biznes.trojmiasto.pl/Nowy-terminal-zbozowy-w-gdanskim-porcie-n40435.html
  • realista 2014-09-19 03:57:46
    wszyscy rolnicy będą budować a na koniec prezesi zostaną właścicielami obiektu ,znamy tych cwaniaków !
  • kissmy... 2014-09-18 22:19:36
    Gdańsk to jedno, ale zaraz dojdziemy do tego, że producenci zbudują swoje miasto! po cóż taki port jeśli obecnie eksportujemy mniejsze ilości zboża (2 mln ton?), Bałtyk nie jest ani bezpiecznym ani dobrze położonym akwenem, więc po co ktoś ma nadkładać drogi, aby załadować się w Polsce zamiast na zachodzie, pozostaje również kwestia reeksportu - o cóż tu idzie - o przeładunek statków? pomysł co najmniej oryginalny, ale kto bogatemu zabroni
  • Jarecki21 2014-09-18 20:32:39
    No przecież w Gdańsku jest prawie gotowy port
  • ukasz 2014-09-18 20:17:33
    szmulek wyłóż pierwszy kase
  • mruk 2014-09-18 16:22:41
    Popieram bardzo. Trzeba jeszcze pomyśleć o sensownym transporcie wewnątrz kraju - może rozbudowa transportu kolejowego, może transport rzeczny...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.212.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!