PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zachód lubi inne jabłka?

Zachód lubi inne jabłka?

Były zapowiedzi destabilizacji unijnego rynku przez skierowanie na niego tanich owoców i warzyw z Polski, wycofanych z eksportu do Rosji, były obietnice pomocy stosowanej w UE przy destabilizacji rynku. Pozostają informacje o „ofensywie dyplomatycznej” w postaci poszukiwania rynków zbytu na naszą żywność - znów skierowanej na wschód.



Zapytaliśmy w MRiRW, jaka jest możliwość skierowania na unijne rynki nadwyżek owoców i warzyw, jakie obecnie mamy. I z odpowiedzi ministerstwa nie wynika, abyśmy szukali rynków zbytu w UE.

„W odniesieniu do pytania na temat możliwości skierowania nadwyżek owoców i warzyw na unijne rynki, uprzejmie informujemy, że w związku z restrykcjami w handlu stosowanymi przez Federację Rosyjską dot. zakazu importu szeregu towarów rolno-spożywczych m.in. ze wszystkich krajów członkowskich UE, MRiRW podjęło niezwłocznie intensywne działania, celem wsparcia polskich producentów i eksporterów w znalezieniu nowych rynków zbytu dla polskich produktów rolnych, które nie mogą być obecnie wysłane na rynek rosyjski.

W dniu 5 sierpnia br. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwróciło się do Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Spraw Zagranicznych, z prośbą o bardzo pilne uzyskanie z polskich placówek dyplomatycznych informacji nt. możliwości sprzedaży polskich owoców i warzyw objętych rosyjskim zakazem z 1 sierpnia br. W związku z faktem wprowadzenia przez FR zakazu importu wielu towarów rolno-spożywczych z całej UE, placówki zostały poproszone o zbadanie możliwości zbytu na rynkach zagranicznych towarów, objętych nowymi rosyjskimi sankcjami. Ponadto, MG zwróciło się do Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad RP w wielu krajach o rozważenie możliwości korekty planów promocji i ich uzupełnienie o odpowiednie przedsięwzięcia promujące wyroby polskiego przemysłu spożywczego (w ramach posiadanych środków), a także o zintensyfikowanie działań promujących polską żywność przy formułowaniu planów promocji na 2015 r.

Ponadto, Agencja Rynku Rolnego opracowała wykaz firm polskiego sektora rolno spożywczego, zainteresowanych eksportem na rynki krajów trzecich (wraz z konkretną ich ofertą i danymi kontaktowymi). Został on następnie przekazany polskim placówkom dyplomatycznym, celem rozpowszechnienia wśród przedsiębiorców w krajach rezydowania.”

Jednocześnie ministerstwo zapewnia o własnej aktywności dyplomatycznej – skierowanej nadal na Wschód:

„Należy też zwrócić uwagę, że trwają zintensyfikowane działania dyplomatyczne Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zwiększenia możliwości eksportu polskich produktów rolno-spożywczych, a zwłaszcza owoców i warzyw. Dotychczas odbyły się m.in. spotkania z ambasadorami Republiki Białorusi, Kazachstanu i Islamskiej Republiki Iranu w Polsce. Omówiono możliwości zintensyfikowania dostaw polskich produktów rolno-spożywczych na te rynki. Tematyka ta została również poruszona przy okazji spotkania z obejmującym urząd ambasadora w Indiach Panem Tomaszem Łukaszukiem.

W wyniku przeprowadzonych w Mińsku 1 września 2014 r. rozmów z Wicepremierem Republiki Białorusi, Michaiłem Rusyjem oraz Gubernatorem Mińska, Siemionem Szapirą, ustalono organizację misji gospodarczej polskich przedsiębiorców branży rolno-spożywczej na Białoruś (Mińsk) w dniu 4 września 2014 r. W spotkaniu z białoruskimi firmami wzięli udział przedstawiciele sektora mięsnego, mleczarskiego oraz owocowo-warzywnego. Kolejne spotkanie firm polskich i białoruskich – tym razem wyłącznie sektora owocowo-warzywnego – odbyło się w dniu 9 września br. w Mińsku.

W dniach 3-8 listopada 2014 r. Agencja Rynku Rolnego organizuje misję polskich przedsiębiorców podczas targów rolno-spożywczych World Food Almaty Kazachstan. Na stoisku organizowanym przez ARR w ramach tych targów swoją ofertę zaprezentuje 6 polskich firm sektora rolno-spożywczego.

Polskie produkty mogą być też promowane na rozpoczynających się 29 września br. Międzynarodowych Targach Produktów Spożywczych „Polagra Food 2014”.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.83.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!