Od blisko miesiąca czekamy na odpowiedzi Ministerstwa Rolnictwa na pytania, zdawane nam przez rolników:

- kiedy mogą być podpisywane umowy pożyczek na sfinansowanie nieuregulowanych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym;

- czy jest odpowiedź w sprawie indywidualnego umarzania kar za przekroczenie kwot mlecznych?

Niestety jednoznacznej odpowiedzi  MRiRW na te pytania nie ma.

W sprawie terminu zawierania umów nieoprocentowanych pożyczek na sfinansowanie zobowiązań publiczno-prawnych Ministerstwo Rolnictwa podało tylko to, co już od blisko pół roku wiadomo, a mianowicie: „zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz.1455) powyższa pomoc może być udzielana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ww. pomocy ze wspólnym rynkiem. A zatem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie może rozpocząć zawierania z producentami mleka, świń lub owoców i warzyw umów nieoprocentowanych pożyczek na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań publiczno-prawnych do dnia ogłoszenia ww. decyzji.”

Nadal nie wiadomo więc, kiedy – i czy w ogóle - zaczną być podpisywane umowy dotyczące tych pożyczek.

Nic też nie podaje MRiRW o zapowiadanych indywidualnych umorzeniach kar za nadprodukcję mleka – a do zapłacenia pozostała już tylko trzecia ich rata.

„Stanowisko Komisji Europejskiej dotyczące programu pomocy producentom mleka, w którym przewiduje się udzielanie pomocy polegającej na umorzeniu w całości albo w części opłat za przekroczenie kwot indywidualnych w roku kwotowym 2014/2015 jest dostępne na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://bip.minrol.gov.pl/Pomoc-publiczna-w-rolnictwie” – podało tylko ministerstwo.

Z ostatniego zamieszczonego pod tym linkiem pisma (z 16 września, w załączniku) wynika, że UE wnioskuje o dalsze wyjaśnienia, podając zarazem, że pomoc ta nie jest zgodna z rynkiem wewnętrznym – m.in. dlatego, że pomoc ta nie ma charakteru socjalnego, nie ma na celu naprawy szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi czy innym zdarzeniami nadzwyczajnymi. To pomoc operacyjna, niosąca ryzyko zakłócenia na rynku wewnętrznym UE – podsumowuje KE.