PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rząd przyjął projekt ustawy dot. obrotu ziemią

Rząd przyjął projekt ustawy dot. obrotu ziemią Projekt zakłada, że państwowa ziemia rolna będzie pozostawać w dyspozycji Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR), a podstawowym sposobem jej zagospodarowania będą wieloletnie dzierżawy, pozwalające na kontrolę nad sposobem ich zagospodarowania. Fot. pixabay

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy dot. obrotu ziemią, który zakłada wstrzymanie sprzedaży państwowej ziemi na okres 5 lat - poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.



Według proponowanych przepisów zasadniczo nabywcami nieruchomości rolnych będą mogli być tylko rolnicy indywidualni.

Projekt przygotowany przez ministra rolnictwa ma na celu wzmocnienie ochrony ziemi rolniczej przed spekulacyjnym wykupem przez podmioty krajowe i zagraniczne (osoby fizyczne i prawne) oraz zatrzymanie niekorzystnego trendu w strukturze agrarnej.

Jednym z powodów wprowadzenia nowych regulacji jest fakt, że 1 maja 2016 r. przestaje obowiązywać 12-letni okres ochronny na zakup ziemi rolnej przez cudzoziemców i istnieje prawdopodobieństwo, że zainteresowanie jej nabyciem przez osoby z krajów Unii Europejskiej znacząco wzrośnie. Może to dotyczyć zwłaszcza obywateli państw unijnych, w których ceny ziemi rolnej są znacznie wyższe niż w Polsce.

W opinii autorów projektu, obecnie obowiązujące przepisy regulujące obrót ziemią nie chronią wystarczająco skutecznie ziemi rolniczej przed spekulacyjnym wykupem.

Projekt zakłada, że państwowa ziemia rolna będzie pozostawać w dyspozycji Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR), a podstawowym sposobem jej zagospodarowania będą wieloletnie dzierżawy, pozwalające na kontrolę nad sposobem ich zagospodarowania.

Zgodnie z nowymi regulacjami, sprzedaż państwowych nieruchomości (lub ich części) będzie wstrzymana przez 5 lat od dnia wejścia w życie przepisów tej ustawy. Zakaz ten nie będzie dotyczył m.in.: nieruchomości przeznaczonych na cele inne niż rolne (np. parki technologiczne i przemysłowe, centra biznesowo-logistyczne, inwestycje transportowe, budownictwo mieszkaniowe, itp.), ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego; gruntów położonych w granicach specjalnych stref ekonomicznych; domów, lokali mieszkalnych, budynków gospodarczych, garaży, ogródków przydomowych; działek rolnych o powierzchni do 1 ha.

Zasadniczo grunty rolne będą mogli kupić tylko rolnicy indywidualni. Wyjątki mają dotyczyć nabywania ziemi przez osoby bliskie sprzedającemu, jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa. W innym przypadku na sprzedaż potrzebna będzie zgoda prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych. Przyjęte zasady obrotu nieruchomościami nie będą dotyczyć nabywania ziemi w wyniku dziedziczenia, orzeczenia sądu lub organu egzekucyjnego.

Kupiona przez rolnika państwowa nieruchomość rolna nie będzie mogła być zbyta lub wydzierżawiona przez 10 lat. W przypadkach losowych zgodę na sprzedaż ziemi przed upływem tego terminu będzie mógł wydać sąd. Ponadto gospodarstwo musi być prowadzone osobiście przez rolnika.

Doprecyzowano definicję rolnika indywidualnego, określając, że warunek osobistej pracy w gospodarstwie będzie spełniony m.in. wtedy, gdy osoba podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, chyba że prowadzone przez nią gospodarstwo nie przekracza 20 ha użytków rolnych.

Rozszerzona zostanie prowadzona przez ANR kontrola obrotu nieruchomościami rolnymi. Agencja w ramach pierwokupu będzie mogła kontrolować nabycie każdej nieruchomości rolnej, a nie, jak obecnie, tylko powyżej 5 ha.

Ponadto projekt przewiduje, że rolnik będzie mógł nabyć od ANR ziemię, jeżeli w wyniku tej transakcji łączna powierzchnia użytków rolnych stanowiących własność nabywcy nie przekroczy 300 ha (limit ten dotyczy również gruntów nabytych kiedykolwiek z zasobu własności rolnej skarbu państwa); z przetargów ograniczonych wyłączone będą osoby, które kiedykolwiek nabyły z zasobu, nieruchomości o powierzchni łącznej co najmniej 300 ha użytków rolnych; w przetargu nie mogą brać udziału osoby mające zobowiązania finansowe wobec Agencji, Skarbu Państwa ZUS, KRUS i jednostek samorządu terytorialnego. Obecnie Skarb Państwa posiada ok. 1,5 mln ha nieruchomości rolnych.

Nowe regulacje powinny obowiązywać od 30 kwietnia 2016 r.

W ramach konsultacji publicznych, które odbyły się w styczniu br., zgłoszono 75 uwag. Uwagi do projektu zgłosiło 8 organizacji na ponad 40., do których rozesłano projekt. Uwzględniono jedynie propozycje dotyczące wprowadzenia przepisów przejściowych.

Według resortu rolnictwa, kluczowe uwagi dotyczyły "braku proporcjonalności we wprowadzonych ograniczeniach obrotu nieruchomościami rolnymi, co może skutkować zarzutem braku zgodności projektowanych przepisów z Konstytucją RP".

Wątpliwości organizacji rolniczych wzbudziła też kwestia obrotu nieruchomościami rolnymi pomiędzy osobami prywatnymi - w praktyce, ich zdaniem, zapisy projektu będą prowadziły do dalekiego ograniczenia praw właścicieli nieruchomości rolnych. Według nich zamierzony cel (ograniczenie spekulacyjnego obrotu ziemią rolną) może być osiągnięty bez tak dalekiego ograniczenia praw jej właścicieli.

Uwagi odnosiły się również do przyznania Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR) prawa do pierwokupu lub nabycia w odniesieniu do wszystkich nieruchomości rolnych (dotychczas było to od 5 ha). Podnoszono także, że wprowadzenie obowiązku prowadzenia gospodarstwa rolnego przez 10 lat oraz zakaz rozporządzania i oddania nieruchomości jest nadmiernym ograniczeniem prawa własności. Wskazywano przy tym, że zasady swobodnego przepływu osób i kapitału są fundamentalną zasadą UE - informuje ministerstwo rolnictwa w "Raporcie z konsultacji" przesłanym do Rządowego Centrum Legislacji.

Resort rolnictwa, odnosząc się do tych zarzutów, oświadczył, że "proponowane rozwiązania są adekwatne do aktualnej sytuacji w obrocie gruntami". Według ministerstwa wprowadzone ograniczenia w zakresie prawa własności są "zgodne z Konstytucją RP; konstytucyjna ochrona własności nie ma bowiem charakteru absolutnego, co potwierdza liczne orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego".

- Aby ograniczenie własności mogło być uznane za zgodne z Konstytucją RP, muszą być spełnione przesłanki wynikające z art. 64 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 3 tj. własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy, musi to być konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia, moralności publicznej albo wolności i praw innych osób, ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw, a także muszą mieć charakter proporcjonalny. Projekt spełnia wszystkie wymienione powyżej przesłanki, a dodatkowo realizuje zasadę wynikającą z art. 23 Konstytucji RP, zgodnie z którą podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne - wyjaśnili autorzy projektu.

Największa organizacja rolnicza - Krajowa Rada Izb Rolniczych rządowy projekt oceniła pozytywnie, choć postulowała wniesienie poprawek. Izby uważają m.in., że wielkość działek przeznaczonych do sprzedaży powinna być dostosowana do specyfiki struktury powierzchniowej danego województwa.

- Proponowana powierzchnia poniżej 1 ha, której mają nie obejmować zasady tej ustawy, wydaje się wystarczająca dla województw Polski południowo-wschodniej, natomiast w województwach o średniej powierzchni gospodarstwa powyżej średniej krajowej, wskazanym byłoby przyjęcie wyższego progu dopuszczalnej sprzedaży gruntów zasobu np.: 3,4 lub 5 ha - napisała KRIR w swojej opinii.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (30)

  • K z Jakaci 2016-04-26 23:16:23
    Czy jak w banku mam pod kredyt zabezpieczona ziemie (20 hektar) wyceniona na 50.000 za hektar i teraz cena spadnie do 20.000 za hektar to bank mi wypowie kredyt bo nie ma zabezpieczenia? Tak mi jeden bankowiec powiedzial ostatnio...
  • wawa 2016-04-26 07:42:11
    Witam czy ktos może mi odpowiedziec mam działke 8100 m2 mam na tą działke warunki zabudowy spełnione i chciałbym podzielic tą działke na 5 mniejszych i sprzedac cztery a na jednej sie budowac czy bede mógł tak zrobic?
  • Jasiu 2016-04-05 10:43:37
    Musze sie pochwalic jaki interes zrobilem na zakupie ziemi , Mieszkam za granica ponad 40 lat ale czuje sie polakiem mam dom w Polsce i spedzam tam rocznie 6 miesiecy. Wiec postanowilem kupic dwie czesciowo porosniete dzialki , pierwsza od rolnika po 45000za hektar(330000 zl ) druga od agencji po 20000za hektar (230000zl) . Obie dzialki oczyscilem co kosztowalo mie 50000zl . Kupilem je 6 lat temu teraz bym chcial je sprzedac , rolnik ktory sprzedal mi ta pierwsza dzialke powiedzial ze jest zainteresowany odkupem ale poczeka jak ceny spadna ponizej 20000zl za hektar. Z aeencja nie rozmawialem ale prawdopodobnie mysla to samo . Mysle ze stracilem polowe pieniedzy i zat o dziekuje pisorom
  • TOhanba 2016-03-30 00:17:18
    Ktoś ma w tym duuuży interes , nakupuje bardzo taniej ziemi a za lat kilka ustawa okaże się być nie konstytucyjna . Zostanie Status aktu prawnego : uznany za uchylony. Wtedy ogromny zysk zostanie zrealizowany. Poczekamy zobaczymy...............
  • karbowiak 2016-02-29 21:19:47
    Powróca kołchozy. Zobaczyta!
  • m 2016-02-28 18:19:02
    Prywatnych gruntów rolnych w Polsce jest ponad 90 procent - ok 15-16 mln ha i należą do ok. 1,4 mln rolników. I to oni najlepiej wiedzą co zrobić ze swoją własnością - uprawiać dalej osobiście czy podarować dzieciom a może sprzedać by zapewnić sobie dodatek do emerytury czy pensji a może dołożyć dzieciom do mieszkania w mieście. A jeśli tak - niech sami decydują kiedy, komu i za Ile sprzedać, podarować. A urzędnicy niech decydują o 1,4 mln ha gruntów państwowych (poniżej 10 procent gruntów rolnych). Niech zajmują się też dalej państwowymi stadninami. A od własności prywatnej 1,4 mln rolników niech się odczepią wreszcie i raz na zawsze.
  • rolas 2016-02-28 11:50:32
    Ta ustawa to grabież. Oni nienawidzą prywatnej własności i chcą zniszczyć wszystkich prywatnych właścicieli czegokolwiek.Bogate ma być tylko Państwo. A następnie dawac jałmużnę tylko wiernym i posłusznym obywatelom.
  • tytus 2016-02-26 19:05:48
    Nawet wczesno komunistyczne systemy totalitarne nie stosowały tak dalekiej ingerencji -we własność prywatną jaką chce się zastosować w tej "ustawie" .Jeśli chodzi o ziemię ANR -to państwo jest jej dysponentem -ale wtykać nos we własność prywatną -strasząc nacjonalizacją -to jest to niedorzeczność w pierwszej linii .Znów jak znając życie posypią się skargi do instytucji zachodnioeuropejskich -bo przecież wiadomo że jak ci zabiorą majątek to nie spoczniesz na orzeczeniu i jakimś kwitku czy pokwitowaniu -tylko trzeba będzie szukać sprawiedliwość -najwyżej jak się da .Żenada !
  • pryk 2016-02-26 15:37:01
    Czy autor czytał projekt? Zapis cyt.: "Przyjęte zasady obrotu nieruchomościami nie będą dotyczyć nabywania ziemi w wyniku dziedziczenia, orzeczenia sądu lub organu egzekucyjnego." jest niezgodny z projektem. Zgodnie z nową ustawą dziecko nie może dziedziczyć bo jest niepełnoletnie nie ma wymaganego wykształcenia i doświadczenia i co sie wtedy dzieje? A otóż Prezes Agencji zgodnie z ustawą "zaopiekowuje się spadkiem" wypłacając dziecku kwotę jaką uzna za stosowną. ZŁODZIEJSTWO!!
  • rolnik1 2016-02-26 10:48:08
    Tę ustawę popierają tylko ludzie, którzy nie widzą nic więcej oprócz swojej chwilowej sytuacji tu i teraz. Bez wyobraźni i zrozumienia aspektu działania w ogromnej ilosci przypadków ludzkiego losu, który będzie zależał tylko i wyłącznie od dobrej lub złej woli urzędników ANR. Położyliście na szali głowy jednej trzeciej społeczeństwa polskiego. Gratuluję. Zawsze mówili, ze rolnik głupi i ciemny. Teraz to widać. Wstyd się przyznać, że jest się rolnikiem.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.158.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!