PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Umowy w związku z nabywaniem produktów rolnych są zawierane czy... niepotrzebne?

Umowy w związku z nabywaniem produktów rolnych są zawierane czy... niepotrzebne? fot. Pixabay

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 09-11-2017 15:00

Tagi:

Po 100 dniach funkcjonowania ustawy o przewadze kontraktowej UOKiK odebrał zgłoszenia o 12 przypadkach nadużyć. Natomiast KOWR ma 5 zawiadomień o podejrzeniu naruszenia przepisów dotyczących obowiązku zawierania umów. Celem nowych uregulowań jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej i ochrona rolników.



Obowiązek zawierania umów na dostarczenie produktów rolnych do pierwszego nabywcy istnieje od października 2015 roku. Od 11 lutego 2017 r. obowiązują przepisy nakładające kary pieniężne dla nabywców produktów rolnych, w przypadku nabycia ich bez umowy lub w sytuacji, gdy umowa jest wadliwa.

Monitorowanie zawierania umów na dostarczanie produktów rolnych jest obecnie obowiązkiem KOWR. Jakie czynności sprawdzające spełnienie obowiązku zawierania umów podjęto?  Jakie kary pieniężne wymierzono? – zapytaliśmy w KOWR.

KOWR wyjaśnia:

„Art. 38 q ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2017 poz. 1006 ze zm.) reguluje zakres, w jakim muszą być zawierane obowiązkowe umowy na dostarczanie produktów rolnych należących do sektorów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a, lit. c wyłącznie w zakresie buraków cukrowych, lit. f, h, i, n, o, lit. p wyłącznie w zakresie mleka surowego, lit. q, r, s oraz t rozporządzenia nr 1308/2013. Natomiast art. 40i cytowanej ustawy stanowi o wysokości nakładanych kar pieniężnych z tytułu  nie wypełniania obowiązku określonego w art. 38 q.

Toteż w zakresie realizowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa mechanizmu Monitorowanie umów na dostarczanie produktów rolnych do dnia 8 listopada 2017 r. Dyrektorzy OT KOWR otrzymali łącznie 5 zawiadomień o podejrzeniu naruszenia przepisów dotyczących obowiązku zawierania umów odnoszących się do: bydła, żywca wieprzowego, buraków cukrowych i mleka. 

W czterech zgłoszonych przypadkach przeprowadzone zostały kontrole.

Na tej podstawie przeprowadzono wszczęto dwa postępowania  w sprawie wymierzenia kary pieniężnej. Jedno z postępowań zakończyło się wydaniem decyzji w sprawie wymierzenia kary pieniężnej. Powodem wymierzenia kary był brak umowy w związku z nabywaniem produktów rolnych.”

Niewiele więcej spraw trafiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z obowiązywaniem od 100 dni ustawy o przewadze kontraktowej. Przepisy weszły w życie 12 lipca br., 12 października 2017 r. w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów – w związku z obowiązywaniem od 100 dni ustawy o przewadze kontraktowej – zorganizowano konferencję, podczas której podano, że UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • Ja 2017-11-12 16:55:01
    generalnie to jest martwy przepis, generowanie papierów a realia i tak są jakie są. Skupczyki robią co chcą.
  • Ja 2017-11-12 16:52:27
    Takie umowy powinny być podpisywane z minimum półrocznym wyprzedzeniem a umowa powinna być kasowana/rejestrowana np. w US czy ARiMR czy jakoś tak, aby jej nie można było zmienić tzn manipulować ceną w dniu sprzedaży, chodzi o zabezpieczenie ceny.
  • moro 2017-11-12 15:35:49
    @Obserwator , ty też powinieneś podpisać się Debil albo iść na robotnika , a nie trzymać się gospodarowania jako rolnik - gospodarz. Przez takich jak ty , to odbiorcy mogą manipulować cenami. Jak już jest jakas cena to zawsze się znajdą tacy debile , którzy lecą do firmy i mendzą : potrzebuje pieniędzy bo mam kredyt , nie mam na paliwo, świnie mi przerosły, dzieci idą do szkoły , idą święta . I oczywiście efekt jest znany .
  • n-l 2017-11-11 22:30:45
    @Debil, prawidłowo się określiłeś . Debil (wg. przestarzałej nomenklatury to osoba upośledzona w stopniu lekkim ,. zdolna do nauczenia się pisania ale nie rozumiejąca tekstu abstrakcyjnego . Otóż; faktura dokumentuje zdarzenie po jego zaistnieniu . Rozumiesz? Najpierw umowa , dostawa, faktura . Przyjeżdżasz z towarem do odbiorcy - z umową wcześniej podpisaną. Jeżeli twój towar spełnia kryteria umowne , odbiorca musi ci zapłacić umówioną cenę . Nie może ci powiedzieć : jak cena dnia nie odpowiada , to z placu won (lub grzeczniej : przepraszam ale kolejka stoi)
  • wład 2017-11-10 19:14:24
    A ja zawsze realizuję dostawę po zawarciu umowy, chyba że Nabywca jest moim stałym,
    znanym partnerem, to umowa jest podpisywana w dowolnym terminie i tylko dla
    konieczności wynikającej z przepisów.
  • Debil 2017-11-09 23:58:40
    Dokładnie. Przecież wszystkie informacje tj. cena netto, brutto, jednostkowa, ilość, waga, termin płatności i jej sposób, dane stron transakcji są zawarte w fakturze i na wuj komu te umowy.
  • OBSERWATOR 2017-11-09 22:03:24
    Te umowy to i tak jedna wielka fikcja .Podpisuje się je w momencie sprzedaży produktu , a z samej zasady powinna być podpisana przed sprzedażą z okreslonym czasem wyprzedzenia .Szkoda papieru i szaf na biurokrację .!!!!!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.223.212
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!