PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Unijne znaki jakości pod lepszą kontrolą

Unijne znaki jakości pod lepszą kontrolą Produkty oznakowane nie mogą być podrabiane; Fot. Pawel Swiegoda/Wikipedia, CC BY-SA 2.5

Produkty rolne lub środki spożywcze, posiadające chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub będące gwarantowaną tradycyjną specjalnością, będą pod większą ochroną.



Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych oraz niektórych innych ustaw, zakładając, że zmiany te powinny się przyczynić do poprawy funkcjonowania oraz zwiększenia transparentności systemu ochrony i rejestracji oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych.

Projekt uwzględnia zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 115112012.

Przewiduje, że po wpisaniu do rejestru wewnętrznego wniosków, na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych będzie zamieszczany cały wniosek o rejestrację produktu rolnego lub środka spożywczego jako chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub gwarantowana tradycyjna specjalność. Minister właściwy do spraw rynków rolnych będzie przekazywał niezwłocznie Komisji Europejskiej zawiadomienie o sprzeciwie do wniosków o rejestrację. Zastąpiono wymóg składania dwóch egzemplarzy wniosku o rejestrację  w formie papierowej na wymóg składania w postaci papierowej jednego egzemplarza wniosku o rejestrację.

Ze względu na skrócenie terminów w procedurze unijnej projekt przewiduje, że osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej może wnieść do ministra właściwego do spraw rynków rolnych zawiadomienie o sprzeciwie w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wniosku o rejestrację albo jednolitego dokumentu w przypadku wniosku o rejestrację lub wniosku o zmianę w specyfikacji nazwy pochodzenia i oznaczenia geograficznego produktu rolnego lub środka spożywczego. Natomiast uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie powinno zostać złożone do ministra właściwego do spraw rynków rolnych w terminie l miesiąca od złożenia zawiadomienia o sprzeciwie.

Dotychczas obowiązywała jednoetapowa procedura, w której sprzeciw wnoszony był od razu wraz z uzasadnieniem.

W projekcie podano, że nadzór nad produkcją produktów oznaczonych jako chronione nazwy pochodzenia, chronione oznaczenia geograficzne i gwarantowane tradycyjne specjalności sprawuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Inspekcja  skontroluje, czy produkty spełniają wymagania specyfikacji i są prawidłowo oznakowane nie tylko na wniosek producentów, ale również w trakcie ważności świadectwa jakości handlowej lub certyfikatu zgodności. Kontrole w tym zakresie pozwolą na sprawdzenie ,czy produkt jest zgodny ze specyfikacją oraz umożliwią monitorowanie stosowania zarejestrowanych nazw w odniesieniu do produktów wprowadzonych do obrotu.

„Obecnie brak jest regulacji, które określałyby kompetencje Inspekcji w tym zakresie, co powoduje, że Inspekcja nie może wykonywać kontroli u producentów, którzy wprowadzają do obrotu produkty wyprodukowane niezgodnie z zarejestrowaną specyfikacją pod zarejestrowanymi nazwami lub nazwami odwołującymi się do nich. Dlatego też, należy umożliwić Inspekcji przeprowadzanie kontroli producentów rolnych, którzy wprowadzają do obrotu produkty wyprodukowane niezgodnie z zarejestrowaną specyfikacją pod zarejestrowanymi nazwami lub nazwami odwołującymi się do nich” – podano w uzasadnieniu projektu.

Jak wskazano, w ramach nadzoru nad jednostkami certyfikującymi Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będzie nakazywać wykonanie odpowiednich działań naprawczych związanych z funkcjonowaniem jednostek certyfikujących oraz zatwierdzi plan kontroli zgodności ze specyfikacją procesu produkcji produktów rolnych lub środków spożywczych posiadających chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami. Ma to zapewnić, że plany kontroli opracowane przez jednostki certyfikujące na podstawie specyfikacji produktów zapewnią taki sam poziom kontroli u wszystkich producentów występujących o dokonanie kontroli zgodności procesu produkcji ze specyfikacją do różnych jednostek certyfikujących. Plany kontroli opracowywane będą we współpracy z grupą producentów, która złożyła wniosek o rejestrację.

Projekt przewiduje współpracę Inspekcji Handlowej z Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przy sprawowaniu nadzoru w zakresie wprowadzania do obrotu detalicznego produktów oznaczonych unijnymi znakami jakości.

Projekt przewiduje również określenie terminu ważności certyfikatów zgodności w przypadku cofnięcia upoważnienia jednostce certyfikującej oraz określenie, że do czasu wyboru przez producenta innego organu kontrolującego uprawnienia jednostki certyfikującej w zakresie nadzoru wydanych certyfikatów zgodności wykonuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Spożywczych.

Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kierując się stopniem zagrożenia interesu producentów kontrolowanych przez jednostkę certyfikacyjną, może wydać decyzję zakazującą przyjmowania wniosków od nowych producentów. W przypadku gdy audyty lub inspekcje wykażą, że jednostki certyfikujące nie wykonują prawidłowo zadań delegowanych na ich rzecz, właściwy organ delegujący może wycofać delegację. Delegację wycofuje się bezzwłocznie, jeżeli organ kontrolny nie podejmuje szybko właściwych działań zaradczych.

Ponadto proponuje się, aby minister właściwy do spraw rolnictwa na wniosek Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wydał decyzję o cofnięciu upoważnionej jednostce certyfikującej upoważnienia do przeprowadzania kontroli oraz do wydawania i cofania certyfikatów zgodności w przypadku stwierdzenia, że jednostka certyfikująca nie dokonała odpowiednich działań naprawczych.

Na upoważnioną jednostkę certyfikującą nałożono obowiązek niezwłocznego powiadamiania, oprócz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz ministra właściwego do spraw rynków rolnych, także innych jednostek certyfikujących, upoważnionych do działania w zakresie produktów regionalnych i tradycyjnych, o odmowie wydania certyfikatu zgodności i o cofnięciu certyfikatu zgodności.

Uregulowano też zasady nakładania na jednostkę certyfikującą kar pieniężnych.

Projekt przewiduje, że kto stosuje nazwy zarejestrowane jako chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne oraz gwarantowana tradycyjna specjalność do produktów nieobjętych specyfikacją lub narusza zakres ich ochrony określony w art. 13 ust. l i art. 24 ust. l rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady podlega karze pieniężnej w wysokości do dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia, a kto stosuje oznaczenia, ich skróty i symbole z naruszeniem art. 44 ust. L rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 115112012 podlega karze pieniężnej w wysokości do 200% korzyści majątkowej uzyskanej lub którą można uzyskać za wprowadzany do obrotu produkt.

W przypadku ponownego wprowadzenia do obrotu produktu rolnego lub środka spożywczego chronionego jako chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficznie albo gwarantowana tradycyjna specjalność, który wbrew obowiązkowi nie został oznakowany lub został oznakowany z naruszeniem przepisów, kara pieniężna będzie wymierzona w wysokości do dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia i będzie nie niższa od wysokości kary pieniężnej wymierzonej poprzednio za takie naruszenie.

Uchylono obowiązek ogłaszania w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych wykazu produktów tradycyjnych wpisanych na listę produktów tradycyjnych w danym roku. Lista Produktów Tradycyjnych jest ogłaszana i aktualizowana na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych. W związku z powyższym obowiązek publikacji w dzienniku urzędowym stanowi zbędne obciążenie biurokratyczne – podano w uzasadnieniu projektu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.183.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!