PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wiatraki stawiane bez ochrony społeczności lokalnej

Wiatraki stawiane bez ochrony społeczności lokalnej NIK zaleca zmiany legislacyjne, dotyczące lokalizacji wiatraków; fot. Fotolia

Optymalny sposób postępowania władz lokalnych, gwarantujący społeczeństwu ochronę podczas lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych, NIK stwierdziła w trzech z kontrolowanych 51 gmin i 19 starostw powiatowych.



Czy obowiązujące normy prawne oraz ich realizacja skutecznie zabezpieczają interesy społeczności lokalnych w procesie lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych? Takie pytanie postawiła Najwyższa Izba Kontroli i aby na nie odpowiedzieć, przeprowadziła szereg kontroli, obejmujących okres od 2008 do 2015 roku, oceniających różne etapy procesu lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych z uwzględnieniem zaangażowania w ten proces zarówno organów administracji, jak i społeczeństwa.

W wyniku przeprowadzonej analizy, Najwyższa Izba Kontroli wskazała w informacji „Lokalizacja i budowa lądowych farm wiatrowych”, że zarówno obowiązujące normy prawne, jak i ich stosowanie nie zabezpieczają skutecznie interesów społeczności lokalnych w procesie lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych.

Stwierdziła też, że na ogół prawidłowo i terminowo prowadzone były postępowania na każdym etapie procesu lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych.

Niestety tylko sporadycznie realizowany jest sposób postępowania gwarantujący społeczeństwu ochronę:

„Z punktu widzenia ochrony interesu społecznego, najbardziej transparentny i bezpieczny jest model postępowania władz lokalnych, w którym organy gminy – (wójt lub rada gminy na wniosek członków tego organu) podejmują inicjatywę w zakresie przystąpienia do podjęcia procedury planistycznej poprzez opracowanie lub zmianę Studium oraz Planu miejscowego, w których zostaną wyznaczone tereny pod budowę elektrowni wiatrowych.

Idealnym stanem jest uchwalenie Planu miejscowego wyznaczającego rozmieszczenie obszarów, na których mogą być rozmieszczone urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu. Taka procedura zapewnia najpełniejszy udział społeczności lokalnej przy podejmowaniu decyzji o realizacji inwestycji. Również potencjalny inwestor miałby pewność, że procedura planistyczna została przeprowadzona przy akceptacji społecznej. Taki sposób postępowania organów będziemy dalej nazywać „planistycznym aktywnym”. Wystąpił on w trzech kontrolowanych gminach (4% skontrolowanych gmin)”.

Chodzi o gminy Dukla, Świebodzin i  Reńska Wieś. W analizie NIK wykorzystano wyniki kontroli jednostkowych przeprowadzonych w 51 urzędach gmin i 19 starostwach powiatowych.

Model postępowania, w którym inicjatywa planistyczna wywołana jest zainteresowaniem potencjalnego inwestora elektrowni wiatrowej przewiduje również pełne zabezpieczenie interesów społeczności lokalnej w procesie inwestycyjnym. Wystąpił w 75% badanych gmin.

W związku z przeprowadzoną analizą, zdaniem Najwyższej Izby Kontroli niezbędne jest rozważenie podjęcia działań legislacyjnych w zakresie dotyczącym:

- wprowadzenia rozwiązań zapewniających otwarty, oficjalny sposób finansowania Planu miejscowego i takie konstruowanie sposobów jego finansowania, które nie będzie prowadzić do omijania przepisów prawa;

- wzmocnienia procesu oceny prawidłowości przygotowanych dokumentów (Prognoza i Raport) poprzez ustawową zmianę funkcji ich opiniowania przez organy specjalistyczne na funkcję uzgadniania;

- wprowadzenia do porządku prawnego pojęcia „dominanty krajobrazowej”, którą są wysokie elektrownie wiatrowe, co wzmocni ochronę zarówno parków krajobrazowych i ich otulin, jak i terenów najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo;

- właściwego zabezpieczenia dopuszczalnego poziomu emitowanego hałasu;

- właściwego zakwalifikowania budowy elektrowni wiatrowej jako inwestycji a nie jako urządzenia infrastruktury technicznej (przy realizacji inwestycji wymagającej uzyskania decyzji o warunkach zabudowy) co umożliwi spełnienie warunku „dobrego sąsiedztwa”;

- zapewnienia spójności decyzji środowiskowych i pozwoleń w zakresie objętych nimi obszarów lokalizacji przyszłych elektrowni wiatrowych.

W zakresie skuteczności zabezpieczenia interesów społeczności lokalnych w procesie lokalizacji elektrowni wiatrowych zdaniem NIK należy rozważyć następujące działania:

- w sposób zdecydowany unikać sytuacji konfliktu interesów osób pełniących funkcję w organach gminy bądź będących pracownikami urzędu gminy. Zdaniem NIK osoba pełniąca funkcje organu władzy wykonawczej w gminie powinna przy rozpoczęciu procesów planistycznych składać oświadczenie o występowaniu sytuacji konfliktu interesów, a osoby które nie wyłączyły się z procedowania w sprawach dotyczących bezpośrednio ich interesu prawnego powinny być poddane sankcjom o charakterze dyscyplinującym;

- ustalanie uchwałą rady gminy zasad i trybu konsultacji w sprawie inwestycji budowy elektrowni wiatrowych;

- wprowadzenia opłaty za „korzystanie z krajobrazu” traktowanej jako podatek od inwestora o charakterze lokalnym z płatnością przez cały okres trwania inwestycji.

Więcej: NIK o nieprawidłowościach dotyczących lokalizacji wiatraków

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.225.32.164
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!