PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wnioski o dopłaty w 2018 r. będą składane według harmonogramu

Wnioski o dopłaty w 2018 r. będą składane według harmonogramu fot. Shutterstock

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 22-12-2017 14:10

Tagi:

Przenoszenie informacji z wniosków złożonych w wersji papierowej, w tym z materiałów graficznych, do systemu – to „proces trudny, czasochłonny”. W 2018 roku pracę tę wykonają rolnicy. ARiMR przygotuje harmonogramy obsługi beneficjentów w podziale na poszczególne gminy i wsie, aby umożliwić swoim pracownikom "pomaganie" rolnikom w składaniu wniosków przez Internet.



W 2018 roku rolnicy pomogą ARiMR, składając wnioski przez Internet  – bo,  jak wynika z poniższej odpowiedzi MRiRW na szczegółowe pytania „Farmera” dotyczące składania wniosków przez Internet, obowiązek wprowadzania do systemu wniosków geoprzestrzennych…  dotyczy agencji, a nie rolników.

W ostatnich dwóch latach to pracownicy ARiMR realizowali obowiązek wprowadzania wniosków do Internetu - art. 17 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 wymagał objęcia wnioskami geoprzestrzennymi w 2016 roku co najmniej 25 proc. całkowitego obszaru, a w 2017 - 75 proc.

W 2018 roku obowiązek ten dotyczy już  100 proc. areału, stąd projekt ustawy, wprowadzający dla polskich rolników obowiązek składania wniosków przez Internet. Rolnicy pomogą więc pracownikom agencji – a nie odwrotnie.

Więcej: eWniosekplus – czy to może się udać?

Oto wyjaśnienia ministerstwa:

„W Polsce, składanie wniosków o płatności bezpośrednie i płatności obszarowe w ramach PROW przez Internet, możliwe jest już od 2011 r. Pomimo zatem, że geoprzestrzenny wniosek dostępny jest dla wszystkich beneficjentów, na terenie całego kraju, wnioski składane są w większości papierowo. Przykładowo, w 2016 r. wnioski drogą elektroniczną złożyło 7 882 beneficjentów, a w 2017 r. - 11 267 beneficjentów.

W tej sytuacji, w celu wypełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 17 ust. 2  rozporządzenia Komisji (UE) nr 809/2014, to pracownicy właściwego organu, którym w przypadku Polski jest ARiMR, samodzielnie przenoszą do GSAA informacje z wniosków złożonych w wersji papierowej, w tym z materiałów graficznych. Jest to proces trudny, czasochłonny i mógł przyczyniać się do przedłużenia obsługi sprawy.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że wszystkie wnioski (także te przenoszone przez agencję płatniczą) powinny zostać złożone w GSAA w terminie składania wniosków, z uwzględnieniem 25 dni kalendarzowych po ostatecznym terminie składania wniosków.

W związku z powyższym w celu wypełnienia obowiązku określonego w art. 17 ust. 2 lit. c rozporządzenia (UE) nr 809/2014 w roku 2018 wnioski o przyznanie płatności co do zasady powinno składać się w wersji elektronicznej.

Należy podkreślić, że kwestie wdrażania przedmiotowych przepisów były wielokrotnie poruszane przez państwa członkowskie UE, w tym Polskę na forum Komisji Europejskiej. Wytyczne KE w tym zakresie przedstawiane były zarówno na posiedzeniach komitetu ds. płatności bezpośrednich KE jak również grup ekspertów ds. płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich. KE podkreślała wielokrotnie, że formularze geoprzestrzennego wniosku przyczynią się do zapobiegania błędom popełnianym przez beneficjentów podczas zgłaszania powierzchni użytków rolnych oraz sprawią, że administracyjne kontrole krzyżowe będą bardziej skuteczne. Ponadto, dokładniejsze informacje przestrzenne przekazane za pomocą formularzy geoprzestrzennego wniosku będą dostarczać bardziej wiarygodnych danych.

W przypadku, gdy beneficjenci nie są w stanie skorzystać z formularza elektronicznego, właściwy organ powinien zapewnić im alternatywne rozwiązanie, aby umożliwić złożenie wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność.  Przepisy UE w tym zakresie nie definiują jednakże przypadków, gdy beneficjent nie jest w stanie złożyć wniosku z wykorzystaniem geoprzestrzennego formularza.

Przepisy UE w tym zakresie nie upoważniają zatem państwa członkowskiego do regulowania tej kwestii w przepisach krajowych, a w szczególności do interpretowania tych przepisów w sposób zawężający.

Niemniej jednak państwa członkowskie mają obowiązek pomóc rolnikom i zbadać jakiego typu pomocy należy udzielić.

Odnosząc się do zapytania dotyczącego sposobu zapewnienia w biurach powiatowych ARiMR pomocy technicznej, w tym ilości komputerów dostępnych w biura powiatowych, uprzejmie informuję co następuje.

W ramach pomocy technicznej zapewnianej w biurach powiatowych ARiMR udostępnione będzie od 1 do 5 stacji roboczych w każdym biurze powiatowym (BP), w zależności od liczby spraw obsługiwanych w danym biurze powiatowym. W ramach udostępnionych stacji roboczych każdy rolnik będzie mógł złożyć wniosek w aplikacji eWniosekPlus pod „okiem” pracownika BP. Aby wszyscy chętni rolnicy mogli skorzystać z pomocy technicznej planowane jest ustalenie harmonogramów obsługi beneficjentów w podziale na poszczególne gminy i wsie. W pierwszej kolejności do biur powiatowych będą zapraszani rolnicy uczestniczący w systemie dla małych gospodarstw. Deklaracje we wnioskach tych rolników są mniej skomplikowane niż pozostałe wnioski, nie ma też konieczności deklaracji upraw na gruntach ornych, a więc nie będzie problemów związanych z faktem, iż w marcu część rolników nie jest w stanie jeszcze określić dokładnie wszystkich upraw w gospodarstwie, ponieważ nie zakończyli siewu ze względu np. na warunki glebowo-klimatyczne. Rolnicy zobowiązani do deklaracji upraw na gruntach ornych oraz elementów EFA byliby zapraszani do biur powiatowych w terminie późniejszym, np. od początku kwietnia. Takie rozwiązanie pozwoli na rozłożenie liczby składanych wniosków na cały okres składania oraz zapewni dostępność pomocy ze strony pracowników biur powiatowych dla wszystkich chętnych beneficjentów.”

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (68)

  • Kiper 2018-01-02 17:54:04
    Ale podobno przysłowia są mądrością narodu a jedno z naszych rodzimych mówi coś o noszeniu dzbanu z wodą i urwanym uchu. Ponadto partyjne betony (nieważne z jakiego nadania) udające managment są przekonane, szczególnie na początku kadencji, o swoim wiecznym trwaniu. Myślenie w połączeniu z intensywnym poceniem włącza się im dopiero w sytuacji gdy okaże się, że jest jednak z kim przegrać. A już tak z innej beczki, to co kolega znad rzeki Biebrzy sądzi o ciszy w eterze odnośnie "pomocy" pracowników agencji w procesie składania wniosków elektronicznych przez rolników. Od pewnego czasu oficjalne czynniki przebąkują już tylko o bezpłatnym udostępnieniu stanowisk komputerowych w BP. Czyżby pojęli, że pracownicy zgodnie z przepisami nie mogą wypełniać za rolnika wniosku (nieważne czy papierowego czy elektronicznego), potem go weryfikować a na koniec wypłacać pieniądze. Bo o odpowiedzialności cywilnoprawnej pracowników z tego tytułu pewnie nawet nie pomyśleli.
  • Mazowieckie 2018-01-02 16:09:49
    Dobrze będzie. Nie ma co się stresowac
  • Pracownik bagna 2018-01-01 22:55:02
    Widzisz Kiper, jak pan O. był prezesem ARiMR, dyrektorem jednego z departamentów była pani, która pewnego styczniowego dnia wydała e-mailem ciekawe z prawnego punktu widzenia polecenie. I zdecydowana większość kierowników BP to polecenie wykonała, chociaż wiedziała, że nie powinna. Liczyła się bowiem "siła wyższa", tzn. rolnicy musieli dostać w jakimś tam wydumanym terminie obiecaną przez ministra kasę, a wszyscy kierownicy byli już z nowego nadania. Pani była w nagrodę dyrektorem jeszcze przez rok chociaż powołała ją poprzednia władza. Tymczasem, moim zdaniem ta pani, a może jeszcze wiele innych osób powinno się spotkać z pewnymi gremiami pilnującymi przestrzegania prawa w naszym kraju. Ale nic się takiego nie zdarzyło. O. przeszedł wiadomo gdzie i wiadomo za ile. Natomiast niektórzy rolnicy musieli później oddać część pieniędzy, które im wtedy kierownicy przyznali. I tutaj będzie taki sam mechanizm. Aparat ARiMR na dole zmusi się do bezwzględnego posłuszeństwa prośbą lub groźbą. Natomiast ludowi wszystko wytłumaczy się "wyższą koniecznością". A jak akcja się jakimś cudem powiedzie, to lud zapomni, że przy okazji złamano prawo. Mało tego, na poziomie zarządczym okrzyknie się sukces i wypnie prężne piersi do orderów i nagród.
  • Pracownik bagna 2018-01-01 22:26:25
    Kiper oczywiście masz rację. Niestety jednak nasz kraj nierządem stoi i większość ten nierząd jeżeli nie popiera, to przynajmniej mu się nie sprzeciwia dopóki ich nie dotyka bezpośrednio.
  • kiper 2018-01-01 20:49:23
    Do pracownika bagna.
    Twoje uwagi w żadnej mierze nie zmieniają w świetle obowiązujących przepisów faktu bezprawności wprowadzania harmonogramu składania e-wniosku. To, że bezprawie w tym kraju jest na porządku dziennym nie zmienia faktu, że nie należy go zwalczać. Chcą zalegalizować proponowane rozwiązania nich zmienią prawo. A jak nie potrafią się poruszać w pewnym porządku prawnym to nich zmienią pracę-nie muszą być ministrami, prezesami, dyrektorami-równie dobrze mogą nosić meble bądź kopać węgiel.
  • Pracownik bagna 2017-12-29 20:16:33
    Kiper oczywiście ma rację, ale jest jedno ale... Sytuacja, gdy rolnicy będą przychodzili kiedy będą chcieli (do czego oczywiście mają prawo) spowoduje, że realnie nie będą mogli liczyć na złożenie e-wniosku w BP ARiMR, gdyż będzie to fizycznie niemożliwe. Jak Pan sobie wyobraża składanie e-wniosku na 2 komputerach i przy kolejce np. 50 chętnych? A trzeba się jeszcze liczyć z tym, że system będzie działał raczej źle niż dobrze. Ale nawet przy założeniu wprowadzenia harmonogramu pozostaje pytanie jak ma wyglądać w praktyce ta kolejka do komputerów w BP? Czy zaprosić wszystkich na dany dzień, czy jeszcze na konkretne godziny? A co gdy nie będzie działał system a ludzie przyjadą i będą czekali? Czy rolnicy i pracownicy będą siedzieli do nocy w BP? Jak to się będzie miało do kodeksowych norm czasu pracy? A co gdy nie uda się obsłużyć wszystkich z kolejki na dany dzień do 22:00? Przecież w BP ARiMR nie ma pracy trzyzmianowej, a i rolnicy nie chcą chyba siedzieć w BP po kilkanaście godzin i w nocy. Ponadto jakakolwiek obsuwa harmonogramu zaburzy harmonogram na kolejne dni. Ktoś w BP będzie musiał siedzieć na telefonie i dzwonić po rolnikach i odwoływać im wizyty. Rolnicy będą siedzieli jak na szpilkach i czekali na telefon z BP ARiMR. Ponadto typowanie rolników do zaproszenia w ramach harmonogramu na dany dzień będzie wymagało szczegółowej analizy potencjalnej złożoności wniosku. Skończy się to pewnie wysłaniem pracowników w teren i niech sobie radzą za 2700 brutto+stażowe.
  • Kiper 2017-12-29 09:02:33
    Sądzę, że istnieją podstawy aby rolnicy bądź ich przedstawiciele zawiadomili prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez urzędników państwowych. Wprowadzają oni bowiem publicznie w błąd osoby zainteresowane ograniczając zarazem przysługujące im prawa wynikające ze stosownych przepisów. Rolnik ma bowiem możliwość złożyć e-wniosek w dowolnym terminie standardowo od 15.03 do 15.05 a zagwarantowanie mu odpowiedniej pomocy technicznej nie może być warunkowane składaniem elektronicznej deklaracji w terminie zawężonym przez ARiMR. Agencja może co najwyżej prosić i apelować o wcześniejsze składanie deklaracji jak to ma w zwyczaju. W przeciwnym razie mamy do czynienia ze zwykłym publicznym szantażem.
  • Greg Zorba 2017-12-28 19:49:01
    Zapowiada sie "piękna katastrofa".
  • Pracownik bagna 2017-12-27 22:25:16
    Robol to wszystko prawda co piszesz, przecież nawet teraz siedzimy i rysujemy działki, a i kontrolę administracyjną robimy tak, żeby wniosek na przyszłą kampanię był na maksa gotowy dla rolnika. Faktycznie władza ma biegunkę, bo wie, że będzie ciężko przeprowadzić tą operację bez "ofiar" i skutecznie. Ja się tylko obawiam, że wszystko jest przygotowane w ten sposób, że tą "ofiarą" mają być pracownicy BP ARiMR. Wszystko, dosłownie wszystko poza prawidłowym działaniem systemu będzie zależało od pracowników i kierowników BP: szkolenia w terenie, próby techniczne systemu, układanie harmonogramów wypełniania e-wniosków w BP, informowanie o nich i pilnowanie ich przestrzegania, obsługa techniczna komputerów dla rolników, organizacja POK, dostosowanie etatyzacji do nowych zadań i jednoczesnej pracy na dwie zmiany, pomoc rolnikom, zapewne raportowanie związane z obsługą e-wniosku. Jednocześnie kończenie kampanii 2017 i kilka innych rzeczy. Jak coś pójdzie nie tak (a raczej musi pójść zważywszy na dotychczasowe doświadczenia z wdrażaniem czegokolwiek w polskiej administracji) to retoryka pewnie skupi się na wskazywaniu niewłaściwego przygotowania "własnego" BP, a może nawet domniemanej dywersji "starej" kadry. Odkąd pracuję w ARiMR, co roku mam nadzieję, że gorzej być już nie może, ale co roku moje nadzieje okazują się być płonne. Chociaż po skutecznym wprowadzeniu e-wniosku ja i wiele innych osób nie będziemy pewnie już mieli takich zmartwień...
  • Mistrz 2017-12-26 23:01:12
    Cienko widzę ten sezon wniosków z pomysłami tej władzy. Tylko propaganda sukcesu nawet tutaj na forum sie szerzy.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.49.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!