PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KOMENTARZE

  • adw. Anna Szajna - Olszowy 2017-02-07 12:47:34
    W związku z komentarzami czytelników poddającymi w wątpliwość rzetelność przedstawionych kwestii prawnych a dotyczących różnic pomiędzy gwarancją a rękojmią, jako autor powyższego opracowania nie mogę się nie odnieść do powstałych wątpliwości.

    W pierwszej kolejności chcę wskazać, iż jeżeli chodzi o zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji – to jako, że jest to stosunek umowny, to dla ustalenia zakresu i treści zobowiązania gwaranta decydujące znaczenie ma charakter tej umowy, której co nie może budzić wątpliwości treść może być kształtowana w sposób dowolny, a zatem wbrew opinii komentujących może ona obejmować nie tylko wady fizyczne. Trzeba bowiem pamiętać, że gwarancji udziela sam gwarant, decydując o tym, w jakim zakresie chce przejąć ryzyko ponad albo obok tego, co przewiduje rękojmia. Niekoniecznie jest też tak jak wskazano, iż rękojmia rozszerza odpowiedzialność w stosunku do gwarancji – tutaj każdorazowo zależy to od treści dokumentu gwarancyjnego. W dobie coraz większej konkurencyjności na rynku sprzedawcy często zachęcają Klientów do zakupu właśnie preferencyjnymi warunkami udzielanych gwarancji w stosunku do innych przedsiębiorców na rynku.

    Jeżeli zaś o dalsze wątpliwości czytelnika, to wskazuję, iż jednoczesne przysługiwanie kupującemu pewnych uprawnień, nie oznacza, że z uprawnień tych można korzystać łącznie – taki wniosek wynika też z przedstawionego opracowania. Kumulatywny zbieg uprawnień z rękojmi i gwarancji sprowadza się do możliwości dokonania przez kupującego wyboru jednego z dwóch reżimów odpowiedzialności sprzedawcy (gwaranta) z tytułu wystąpienia określonej wady. Uważna lektura powyższego artykułu nie pozostawia wątpliwości, iż poprzez dokonanie wyboru reżimu odpowiedzialności korzystamy następnie z jednej możliwości, gdyby bowiem korzystać łącznie z obu uprawnień to bezprzedmiotowe byłyby rozważania o różnicach między nimi występującymi skoro można by każdorazowo występować ze wszystkimi potencjalnymi roszczeniami.

    Zapraszam czytelników do dalszego komentowania artykułu oraz dzielenia się uwagami w tym temacie i własnymi doświadczeniami, na wszelkie pytania postaram się odpowiedzieć.
  • Ja 2017-02-04 22:46:48
    Jak to mówią? Każde słowo ma swoje znaczenie i zgodnie z nim należy go używać. Metafory zostawmy poetom.
  • djp 2017-02-04 11:37:18
    Droga redakcjo, proszę nie wprowadzać czytelników w błąd bo opisywane sprawy SA bardzo ważne. W cytowanym fragmencie: „Gwarancja jest to w rzeczywistości dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta (gwarantem może być producent, importer, dystrybutor lub też sprzedawca). W takiej sytuacji sprzedawca przyjmuje na siebie odpowiedzialność za właściwości danej rzeczy, o których istnieniu zapewniał (np.: co do jej funkcjonalności, wytrzymałości, jakości rzeczy itp.).” mieszacie gwarancję z rękojmią. Gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych rzeczy (coś się popsuło, pękło, nie działa, straciło istotną właściwość, na przykład kolor itd.). Za taka wadę odpowiada gwarant, którym jest firma opisana w gwarancji (to może być także sprzedawca). Rękojmia rozszerza odpowiedzialność za produkt również gdy nie spełnia on funkcji, o których nas sprzedawca zapewnił (pali najwyżej 5 litrów, po 3 tygodniach włosy odrastają itd.). Wtedy odpowiada sprzedawca. Jednak w Tm fragmencie popełniacie błąd zasadniczy „Wybór jednego z powyższych uprawnień należy do konsumenta. Przysługują mu one, jak już wskazywano, niezależnie, możemy więc skorzystać z nich jednocześnie.”. Całkowita nieprawda. Nie można jednocześnie korzystać z gwarancji i rękojmi. Jeśli toczymy bój z gwarancji, nie możemy korzystać z praw rękojmi odwrotnie. Jedna sprawa musi się zakończyć, by dać nam uprawnienia do korzystania z drugiej. Poza tym warto zwrócić uwagę na podstawowe fakt: przy korzystaniu z gwarancji to gwarant decyduje jak będzie działał (jak usunie wadę) i ponosimy koszty dostarczenia produktu do naprawy (są wyjątki). W przypadku rękojmi to my decydujemy czego chcemy – obniżka ceny, wymiana na nowy czy też odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy – i sprzedawca pokrywa koszty tej operacji.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.193.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!