PARTNERZY PORTALU
partner portalu farmer.pl partner portalu farmer.pl

KOMENTARZE DO TEKSTU:

W związku z komentarzami czytelników poddającymi w wątpliwość rzetelność przedstawionych kwestii prawnych a dotyczących różnic pomiędzy gwarancją a rękojmią, jako autor powyższego opracowania nie mogę się nie odnieść do powstałych wątpliwości.

W pierwszej kolejności chcę wskazać, iż jeżeli chodzi o zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji – to jako, że jest to stosunek umowny, to dla ustalenia zakresu i treści zobowiązania gwaranta decydujące znaczenie ma charakter tej umowy, której co nie może budzić wątpliwości treść może być kształtowana w sposób dowolny, a zatem wbrew opinii komentujących może ona obejmować nie tylko wady fizyczne. Trzeba bowiem pamiętać, że gwarancji udziela sam gwarant, decydując o tym, w jakim zakresie chce przejąć ryzyko ponad albo obok tego, co przewiduje rękojmia. Niekoniecznie jest też tak jak wskazano, iż rękojmia rozszerza odpowiedzialność w stosunku do gwarancji – tutaj każdorazowo zależy to od treści dokumentu gwarancyjnego. W dobie coraz większej konkurencyjności na rynku sprzedawcy często zachęcają Klientów do zakupu właśnie preferencyjnymi warunkami udzielanych gwarancji w stosunku do innych przedsiębiorców na rynku.

Jeżeli zaś o dalsze wątpliwości czytelnika, to wskazuję, iż jednoczesne przysługiwanie kupującemu pewnych uprawnień, nie oznacza, że z uprawnień tych można korzystać łącznie – taki wniosek wynika też z przedstawionego opracowania. Kumulatywny zbieg uprawnień z rękojmi i gwarancji sprowadza się do możliwości dokonania przez kupującego wyboru jednego z dwóch reżimów odpowiedzialności sprzedawcy (gwaranta) z tytułu wystąpienia określonej wady. Uważna lektura powyższego artykułu nie pozostawia wątpliwości, iż poprzez dokonanie wyboru reżimu odpowiedzialności korzystamy następnie z jednej możliwości, gdyby bowiem korzystać łącznie z obu uprawnień to bezprzedmiotowe byłyby rozważania o różnicach między nimi występującymi skoro można by każdorazowo występować ze wszystkimi potencjalnymi roszczeniami.

Zapraszam czytelników do dalszego komentowania artykułu oraz dzielenia się uwagami w tym temacie i własnymi doświadczeniami, na wszelkie pytania postaram się odpowiedzieć.

adw. Anna Szajna - Olszowy , 2017-02-07 12:47:34

Jak to mówią? Każde słowo ma swoje znaczenie i zgodnie z nim należy go używać. Metafory zostawmy poetom.

Ja, 2017-02-04 22:46:48

Droga redakcjo, proszę nie wprowadzać czytelników w błąd bo opisywane sprawy SA bardzo ważne. W cytowanym fragmencie: „Gwarancja jest to w rzeczywistości dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta (gwarantem może być producent, importer, dystrybutor lub też sprzedawca). W takiej sytuacji sprzedawca przyjmuje na siebie odpowiedzialność za właściwości danej rzeczy, o których istnieniu zapewniał (np.: co do jej funkcjonalności, wytrzymałości, jakości rzeczy itp.).” mieszacie gwarancję z rękojmią. Gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych rzeczy (coś się popsuło, pękło, nie działa, straciło istotną właściwość, na przykład kolor itd.). Za taka wadę odpowiada gwarant, którym jest firma opisana w gwarancji (to może być także sprzedawca). Rękojmia rozszerza odpowiedzialność za produkt również gdy nie spełnia on funkcji, o których nas sprzedawca zapewnił (pali najwyżej 5 litrów, po 3 tygodniach włosy odrastają itd.). Wtedy odpowiada sprzedawca. Jednak w Tm fragmencie popełniacie błąd zasadniczy „Wybór jednego z powyższych uprawnień należy do konsumenta. Przysługują mu one, jak już wskazywano, niezależnie, możemy więc skorzystać z nich jednocześnie.”. Całkowita nieprawda. Nie można jednocześnie korzystać z gwarancji i rękojmi. Jeśli toczymy bój z gwarancji, nie możemy korzystać z praw rękojmi odwrotnie. Jedna sprawa musi się zakończyć, by dać nam uprawnienia do korzystania z drugiej. Poza tym warto zwrócić uwagę na podstawowe fakt: przy korzystaniu z gwarancji to gwarant decyduje jak będzie działał (jak usunie wadę) i ponosimy koszty dostarczenia produktu do naprawy (są wyjątki). W przypadku rękojmi to my decydujemy czego chcemy – obniżka ceny, wymiana na nowy czy też odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy – i sprzedawca pokrywa koszty tej operacji.

djp, 2017-02-04 11:37:18



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


RYNEK, KONTRAKTY, KOMENTARZE


» WSZYSTKIE WYDARZENIA

EKSPERCI FARMERA

TU KUPISZ FARMERA

FORUM FARMERA

przem

szyjka korzeniowa od 8 do 18 mm, 3 zabiegi z borem łącznie 330 gram + 80 g cynku

Pałuczanin81

Fakt rzepak w dwupolówce na tym polu sieje (rzepak->pszenica->rzepak->jęczmień oz.->rzepak)