Budowa tradycyjnego, murowanego budynku to nie tylko wysokie koszty. To także długi czas realizacji inwestycji i najczęściej wiele problemów z wykonawcami.

Dziś czas wykonania takiego budynku może być znacznie krótszy dzięki coraz szerszemu upowszechnieniu technologii budowy hal prefabrykowanych, zarówno w technologii stalowej, jak i drewnianej. Przyjrzeliśmy się takim konstrukcjom produkowanym przez różne firmy: Rolstal, Llentabhallen, Borga, Meprozet Stare Kurowo, Remprodex, Kobex, Traskostal, Frisomat, Wiązary Burkietowicz, Tartak Witkowscy oraz Eraga.

Różne konstrukcje

Najczęściej spotykane są hale stalowe.

Do ich zalet należy duża wytrzymałość materiału, z którego są zbudowane, jego jednolitość oraz łatwość łączenia elementów konstrukcji. Wady to przede wszystkim stosunkowo wysokie koszty i ryzyko korozji. Hale drewniane pozwalają uniknąć tego ostatniego problemu.

Są też znacznie tańsze - cena porównywalnej wielkości hali drewnianej wykonanej w technologii wiązarów w stosunku do hali stalowej może być nawet o połowę niższa. Drewno jest też odporne na działanie czynników agresywnych, takich jak nawozy. W obu przypadkach kluczowe znaczenie dla wytrzymałości hali i kosztów jej budowy ma kształt jej elementów oraz, szczególnie w przypadku hal drewnianych, sposób łączenia elementów konstrukcji.

Główne elementy konstrukcyjne hal stalowych wykonane są najczęściej z dwuteowników. Zarówno słupy boczne, jak i dźwigary przenoszące ciężar dachu zwykle rozszerzają się w kierunku łączenia obu tych elementów. Czasami, zwłaszcza w mniejszych halach, producenci upraszczają konstrukcję, tworząc ją z dwuteowników prostych. Jednak w tym przypadku w miejscach łączenia się płaszczyzny dachu i ścian wstawiane są trójkątne elementy wzmacniające.

Jednym ze sposobów zmniejszenia ilości zużytej stali, a tym samym kosztów, jest zastosowanie w konstrukcji dachu kratownicy przestrzennej, która przy zastosowaniu mniejszej ilości stali ma podobną wytrzymałość jak elementy jednolite.

Firma Borga stosuje jeszcze inne rozwiązanie pozwalające zmniejszyć zużycie stali, a tym samym obniżyć koszty. Są to elementy nośne wykonane w formie dwuteowników ze środkowym elementem wyprofilowanym w formie trapezu, co przypomina sposób wyprofilowania doskonale wszystkim znanej blachy trapezowej wykorzystywanej m.in. do pokrycia dachów. Zwiększa to sztywność przęseł i pozwala na zastosowanie cieńszych elementów bez zmniejszania wytrzymałości konstrukcji.