PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ziemia dla zautoryzowanych przez starostę?

Ziemia dla zautoryzowanych przez starostę?

EFRWP przedstawił model kontroli obrotu nieruchomościami rolnymi. To – po dwóch poselskich – kolejny projekt zmierzający do zmian w uregulowaniu sprawy sprzedaży i dzierżawy ziemi.



Po propozycji wprowadzenia podatków dochodowych dla rolników, EFRWP przedłożył kolejny projekt zmierzający do uregulowania ważnej dla polskiej wsi sprawy: sprzedaży ziemi.

Powiedzmy od razu: projekt tak kontrowersyjny, że dyskusyjny już dla samego Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej.

Prezes EFRWP Marek Zagórski ocenił, że w obecnej sytuacji – zbliżającego się terminu ustania zakazu nabywania polskiej ziemi przez cudzoziemców, co nastąpi w maju 2016 r. – są sprzyjające warunki do tego, aby zmienić przepisy dotyczące nabywania ziemi. Przedkładając swój raport „Przemiany strukturalne rolnictwa w krajach Unii Europejskiej. Wyzwania dla Polski” fundusz liczy zatem na podjęcie dyskusji i dokłada do niej swój głos.

Punktem wyjścia raportu przygotowanego przez dr. Andrzeja Zadurę stała się sytuacja w innych krajach UE. W wielu nowych krajach UE wprowadzono właśnie nowe przepisy dotyczące sprzedaży ziemi, niezbędne w sytuacji spekulacyjnego wykupowania ziemi. Ceny ziemi w Europie są zróżnicowane, w ub. r. w Holandii średnia to 52 tys. euro za ha. Przed wykupem gruntów kraje zabezpieczają się różnie, czasem bardzo restrykcyjnie - np. wymagany okres zamieszkania to 10 lat na Słowacji, stosuje się też żądanie ujawniania pochodzenia kapitału przeznaczanego na zakup.

Dr Andrzej Zadura przeanalizował rozwiązania przyjęte w Niemczech i Francji - traktując te kraje jako mające podobną do naszej sytuację i pozytywne efekty w kształtowaniu struktury gospodarstw. Nie wnikając w ustalenia dotyczące kontroli sprzedaży ziemi w tych krajach (napiszemy o tym dokładniej w przyszłości) powiedzmy tylko, że stała się ona podstawą do przygotowania systemu proponowanego w Polsce.

Zaproponowano – wzorem uregulowań francuskich – zastosowanie autoryzacji prowadzenia działalności rolniczej. Decyzje miałby podejmować starosta powiatu. Organem doradczym byłaby dla niego powiatowa komisja ds. struktur rolnych, w której składzie byliby przedstawiciele związków rolników, izby rolniczej, KRUS, agencji rolnych, banków, stowarzyszeń konsumentów i ochrony środowiska oraz wydziałów starostwa.

Stworzony system zakłada przedkładanie programów produkcyjnego zagospodarowania przejmowanych gruntów wraz ze zobowiązaniem do ich realizacji. Wszystkie osoby przejmujące grunty rolne na podstawie każdego zdarzenia prawnego miałyby mieć obowiązek posiadania kwalifikacji rolniczych.

Starosta wydając swoją decyzję odnosiłby się do powierzchni referencyjnej gospodarstwa rolnego – ustalanej indywidualnie dla każdego powiatu. Autoryzacji wymagałoby przeniesienie własności nieruchomości, którego efektem byłoby nie osiągnięcie minimalnego progu powierzchni referencyjnej lub przekroczenie go.

Niedopełnienie obowiązku autoryzacji oznaczałoby niemożność wpisania transakcji do ksiąg wieczystych.

Wtedy natomiast, kiedy system na szczeblu powiatu nie zakończyłby się pozytywną decyzją, za zgodą zbywcy sprawa przeniesienia własności trafiałaby na szczebel wyższy.

Koordynować działalność powiatu miałyby wojewódzkie jednostki kształtowania struktur rolnych (utworzona spółka z o.o. lub zreorientowana ANR). Przedmiotem ich działalności byłoby pośrednictwo w obrocie nieruchomościami rolnymi oraz skup nieruchomości na wolnym rynku, w tym z prawem pierwokupu. Pozyskane grunty tworzyłyby zasób JKSR podlegający dalszemu rozdysponowaniu. Koszt działalności byłby pokryty wpływami za usługi JKSR (marża z pośrednictwa, ekspertyzy i wyceny, prowadzenie informacji ofertowej).

System przebiegałby w schemacie:

1.       . Przyjęcie od powiatowego organu administracji samorządowej dokumentacji o udzielenie autoryzacji

2.       Upowszechnienie ofert wśród nabywców z listy wojewódzkiej bądź podjęcie innych czynności upowszechniających ofertę

- wytypowanie kandydatów na nabywców i pośrednictwo w przeniesieniu własności

- przyjęcie nieruchomości do zasobu wojewódzkiego z zastosowaniem prawa pierwokupu lub prawa nabycia nieruchomości (w zasobie ziemia nie powinna pozostawać dłużej niż przez 5 lat).

Zdaniem dr Andrzeja Zadury zasady regulujące powinny dotyczyć również dzierżaw, nie ma bowiem powodu, aby rolnik kupował ziemię, skoro może włożyć przeznaczane na to pieniądze w pilniejsze potrzeby: inwestycje służące lepszemu gospodarowaniu. Należy przede wszystkim ustalić przyczyny uzasadniające przedterminowe wypowiedzenie umowy dzierżawy, sprecyzować zasady rozliczeń z tytułu nakładów i inwestycji oraz następstwa prawnego przy spadkobraniu dzierżawy. Wszelkie umowy dotyczące przekazania prawa użytkowania bez przeniesienia własności powinny mieć formę pisemną. Również tu powiatowy organ administracji samorządowej miałby prawo podjęcia decyzji administracyjnej o rozwiązaniu umowy, gdyby zmierzała do nadmiernej koncentracji lub rozdrobnienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • wojo 2014-10-18 20:46:06
    Ciekawe jak załatwili by w tym systemie sprawę kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy hektarów w jednej transakcji, na którą to na szczeblu krajowym brakło pieniędzy do wykupu w ramach pierwokupu na dolnym śląsku jakieś 2 lata temu.
  • baca56 2014-10-18 16:11:59
    Dobrze, że ktoś podjął temat - na rząd w tej sprawie nie można liczyć.
    Te regulacje są konieczne, jeśli polskie rolnictwo ma mieć jakąkolwiek przyszłość.
    Cały raport można znaleźć tu: http://www.efrwp.pl/dir_upload/download/thumb/6247fe5ea0b3e58bc17858faa2ee.pdf
    -------------------
    Polecam lekturę - zwłaszcza francuski i niemiecki system regulacji obrotu ziemią rolną.
    -------------------
    Tam u nich to działa skutecznie, choć może niektórzy narzekają na biurokrację.
    -------------------
    W warunkach polskich koncepcja: "decyzje miałby podejmować starosta powiatu. Organem doradczym byłaby dla niego powiatowa komisja ds. struktur rolnych, w której składzie byliby przedstawiciele związków rolników, izby rolniczej, KRUS, agencji rolnych, banków, stowarzyszeń konsumentów i ochrony środowiska oraz wydziałów starostwa"
    przyprawia o dreszcze.
    W naszych realiach może z tego wyjść skomplikowana, upolityczniona wielopoziomowa struktura - wewnętrznie skłócona i niezdolna do działania. Chyba że się sprawnie przekształci w sitwę rozdającą Profity Swoim Ludziom i blokująca szanse wszystkim innym.
    Jakoś tak cholera wychodzi, że inni potrafią budować sprawne państwo, jego struktury, organizacje - i to działa. U nas sprawne są tylko kliki.
    Ale tak czy owak instytucja podobna do francuskiej SAFER regulująca obrót ziemią rolną w Polsce jest konieczna, i to pilnie. Nieco doświadczeń (złych!) już mamy (AWRSP i ANR) Trzeba o tym myśleć, dyskutować, tworzyć koncepcje.
    Dziękuję EFRWP za inicjatywę.
  • bamber 2014-10-17 23:25:15
    Nie trzeba nic regfulowac. Obcokrajowcy sa zainteresowani tylko duzymi arealami w dobrych pieniadzach. U nas ziemia na przetargach chodzi po 100 tys a ZA take pieniadze niemiec na grunty u siebie. Jak dochodzi do sprzedazy powyzej 100 ha ANR powinna skorzystac z prawa pierwokupu i sprzedac rolnikom w kawalkach po 20ha a ziemia trafi w rece naszych rolnikow.
  • erste 2014-10-17 15:59:35
    Dawno nie czytalem wiekszego steku bzdur.

    Biurokracja, Panie, biurokracja!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.146.195.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!