PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Akcyza: Jak powinno być?

Akcyza: Jak powinno być?

Autor: farmer.pl/MP

Dodano: 21-02-2013 12:29

Tagi:

Według części posłów, zaproponowana przez rząd nowelizacja ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej jest niewystarczająca. Może stać się jednak okazją do zmian głębszych.



Poseł Henryk Kowalczyk stwierdził, że potrzebne jest zwiększenie limitu zużycia paliwa na hektar: - Z analizy instytutu ekonomiki rolnictwa wynika, że w obecnej sytuacji ilość zużywanego oleju napędowego na hektar, ta średnia, jest większa, niż przewidziano w pierwotnym projekcie ustawy, i wynosi nie 86 l, a nawet 126 według wyliczeń instytutu. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość złożył projekt ustawy zwiększającej limity zwrotu akcyzy w przeliczeniu na hektar. Po pracach w podkomisji jak gdyby w ramach kompromisu zostało to ustalone na 112 litrów na hektar. Niestety projekt ten utkwił gdzieś podczas prac parlamentarnych. Domyślam się, że blokowany jest przez rząd, a właściwie chyba konkretnie przez ministra finansów.

Poseł Romuald Ajchler również był zdania, że należy wrócić do projektu już omawianego w podkomisji, zakładającego większy zwrot:

- Panie ministrze, wspomnę kwestie, o których była już tutaj mowa, związane mianowicie z projektem ustawy, który znajduje się w komisji rolnictwa. Mamy projekt ustawy, który właściwie zadowoliłby w 100 proc. rolników, gdyż rolnicy nie tylko oczekują uregulowań, jeżeli chodzi o przystosowanie naszego prawa, ale oczekują także środków finansowych. Parokrotnie już tutaj mówiono o tym, że paliwo drożeje, a akcyza stoi w miejscu.

Zdaniem posła Ajchlera, zwrot powinien też obejmować paliwo zużywane do produkcji zwierzęcej.

- O paliwie i pomocy dla rolnictwa mówimy  bardzo często, ale z tego nic nie wynika - stwierdził. -  Warto byłoby się nad tym zastanowić, bo używanie paliwa do produkcji rolnej nie oznacza tylko jego użycia do uprawy gruntów rolnych. Należałoby się zastanowić, czy rzeczywiście nie zastosować tego do drugiej kategorii, a mianowicie do gospodarstw, które zajmują się produkcją zwierzęcą, bowiem przygotowywanie pasz, a szczególnie uprawa roślin, które służą potem do produkcji tychże, powoduje zużycie ogromnej ilości paliwa, zdecydowanie większej niż ta, za którą w chwili obecnej rolnicy mają zwracane. I właściwie na tym korzystają tylko ci, którzy do dnia dzisiejszego zajmują się produkcją roślin. Natomiast hodowcy bydła – szczególnie ten dział jest bardzo paliwochłonny – nie są w tych kwestiach uwzględniani.

Poseł Jacek Bogucki z Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska wskazał z kolei, że nowelizacja przedłożona przez rząd to dobry punkt wyjścia do zmian i „doprowadzenia do sytuacji, w której to nie rząd będzie określał wysokość zwrotu stawki podatku akcyzowego, ale w ustawie zapiszemy, że polscy rolnicy otrzymują pełny zwrot podatku akcyzowego".

Zdaniem posła Romualda Ajchlera, pełny zwrot akcyzy mógłby poprawić niekorzystną sytuację spowodowaną przeznaczeniem mniejszych środków w unijnym budżecie.

- Oczywiście wiemy o tym, że w negocjacjach nie poszło najlepiej i na wieś pójdą mniejsze środki. Wiemy, że rolnicy na tym stracą, i to duże pieniądze, ale mamy możliwość i cały czas minister Kalemba wszędzie opowiada, że będą środki krajowe. Czy ministerstwo wykorzysta tę możliwość i podniesie limit i stawkę na paliwo, żeby rolnicy mogli dostać większe pieniądze? Unia Europejska, Komisja Europejska pozwala nam na to, a my z tego nie korzystamy. Jeżeli tak będziemy robić, to te wszystkie zapewnienia ministra Kalemby są tylko zapewnieniami i niespełnionymi obietnicami. Dlatego pytanie tak naprawdę do pana ministra, bo na pewno takie poprawki będą wniesione, czy ministerstwo te poprawki o zwiększenie limitu i stawki poprze?

Odpowiadając na te wątpliwości posłów, wiceminister Kazimierz Plocke podkreślił, że zwrot akcyzy jest różny w różnych państwach – czasem nawet niższy niż w Polsce.

- Jeżeli chodzi o akcyzę, w Polsce mamy zwrot 231 euro na 1000 litrów oleju napędowego, w Grecji jest to 390 euro, Estonia ma 111 euro do 1000 litrów, Dania – 57 euro do 1000 litrów, Francja – 72 euro do 1000 litrów, Czechy – 440 euro do 1000 litrów. Natomiast jeżeli chodzi o VAT, w Polsce jest to 23 proc., w Grecji – 23 proc., w Estonii – 20 proc., w Hiszpanii – 18 proc., we Francji – 20 proc., w Danii – 25 proc., w Czechach – 20 proc.. A więc nie można mówić i twierdzić, że te warunki są zgoła niekorzystne dla całego sektora, one są porównywalne w stosunku do tego, co jest w państwach Unii Europejskiej.

Kazimierz Plocke zwrócił uwagę na niewykorzystanie środków finansowych, które były przeznaczone w kolejnych latach na zwrot akcyzy.

- Chcę zwrócić uwagę, że rzeczywiście w roku 2006 rozpoczęła się ta cała operacja związana ze zwrotem akcyzy. Dla przypomnienia podam, że zwrot wynosił 45 gr od każdego litra oleju napędowego zużytego do produkcji rolniczej. W budżecie państwa zaplanowano kwotę na poziomie 650 mln zł, wykorzystano 114 mln. W roku 2007 (…) zwrot wynosił 55 gr od każdego litra oleju napędowego zużytego do produkcji rolniczej, a kwota w budżecie państwa wynosiła 650 mln, wykorzystano 262 mln zł. Natomiast w roku 2011 zaplanowano 720 mln zł, wykorzystano 635 mln, akcyza była na poziomie 85 gr, w roku 2011 akcyzą obłożono prawie 8,5 mln ha. Nie wykorzystaliśmy w 100 proc. środków, które były w budżecie, natomiast ta różnica, która była niewykorzystana, spowodowała, że rząd podjął uchwałę zwiększającą zwrot akcyzy z 85 gr do 95 gr. W roku 2012 objęto powierzchnię gruntów, użytków rolnych, przepraszam, 8,2 mln hektarów, wykorzystano prawie 690 mln zł przy planowanym budżecie 720 mln zł.

Według wiceministra, wysokość zwrotu jest sprawą otwartą:

- Jest to 1,19 zł, a więc mamy tutaj jeszcze spore rezerwy. Oczywiście ta dyskusja z pewnością będzie miała swój ciąg dalszy, swoje miejsce. Podstawową kwestią jest to, jakie będą możliwości budżetowe. Oczywiście minister rolnictwa wspólnie z ministrem finansów będą poszukiwali takich rozstrzygnięć, które będą możliwe do zrealizowania i udźwignięcia przez budżet państwa, a zatem będziemy chcieli nad tym pracować - zadeklarował.

Dyskusyjny jest limit zwrotu na 1 ha – wymaga to dalszych prac.

- Jeżeli chodzi o zwrot akcyzy na poziomie maksymalnym i o zwiększenie limitu oleju napędowego, który jest wykorzystywany do produkcji, liczę na 1 ha, to są różne opinie. Dzisiaj jest 186 litrów na 1 ha, natomiast są opinie, że ten górny limit należy zwiększyć do 120 litrów, są opinie, w których jest mowa o 90 litrach. Wszystko zależy od tego, jaką metodologię liczenia przyjmiemy w trakcie pracy. Bo można sobie wyobrazić, że ciągniki rolnicze są nowoczesne, zużywają mniej paliwa, są bardziej wydajne i sprawne. Wydaje mi się więc, że zbliżanie się do maksymalnych wielkości albo ich zwiększanie wymaga roztropnego podejścia, dobrych analiz i prawnych, i ekonomicznych, a także technicznych.

Natomiast kwestia rozszerzenia zakresu podmiotów, którym zwracana jest akcyza, wymaga zmian w ustawie.

- Kolejna ważna sprawa dotyczy kwestii, dlaczego nie budujemy systemu, ażeby zwracać akcyzę gospodarstwom, które zajmują się produkcją rolniczą. Otóż dlatego, że w ustawie przyjęliśmy zwrot do 1 ha użytków rolnych. Jeśli ten postulat miałby się ewentualnie w przyszłości sprawdzić, to trzeba będzie zmienić ustawę. Ale rozumiem, że to też będzie powodem kolejnych naszych debat, które odbędą się w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Projekt został przesłany do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • jarki 2013-02-27 09:32:23
    mnie spokojnie wystarcza litrów gleba 3b-4a ale mam tylko produkcję roślinną ale kto ma bydło na pewno zabraknie
  • podlasiak 2013-02-26 21:46:08
    Dzisiaj jest 186 litrów na 1 ha, natomiast są opinie, że ten górny limit należy zwiększyć do 120 litrów, są opinie, w których jest mowa o 90 litrach. 186!!!! TYLE TO CHYBA NAWET MY ROLNIECY BYSMY NIE CHCIELI
  • frenek 2013-02-26 18:59:55
    Do Horol, chłopie a jakie ty masz gospodarstwo, niech zgadnę 5ha 2 ciągniki i 6 samochodów osobowych... no to może ci brakować...
  • Horol 2013-02-26 18:50:31
    pochodzę z małopolski i dla mnie 86 litrów paliwa do uprawy ziemi nie wystarcza , spalam około 140-150l /ha . 86 l to za mało , wprowadzić paliwo rolnicze !!
  • ten 2013-02-21 18:17:16
    Już komuś przeszkadza obecny system i zaczęło się mańdrowanie przy nim. Tak poprzeinaczają, ze mały chłop dostanie to co zawsze - figę.
  • TFk 2013-02-21 17:20:54
    Obecnie przysługuje 86l na hektar a nie 186l tak jak jest to podane na 3 stronie...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.7.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!